Bankovní krize

Bankovní krize | foto: ČTK

Šest nástrojů obrany malých a středních firem proti finanční krizi

  • 5
Nejlepší obrana je útok. Podnikatelé by v době krize měli bojovat o své udržení. Hledání nových zákazníků, obměna vlastního produktu, marketingové kroky, to vše po zralém zvážení je nástrojem útoku proti problémům.

Nástroje útoku proti krizi pro malé a střední firmy

1/ Pořádek v řízení. Někteří držitelé certifikace podle ISO ani neví, k čemu jim tento nástroj může posloužit. Získali certifikát jen proto, aby se mohli účastnit veřejné soutěže, a po dosažení cíle zapomínají na procesy uvnitř firmy a nechají si dobře nastavený systém rozpadnout před očima.

Organizační schéma firmy dává možnost zamyslet se nad tím, zda některé pozice nejsou neefektivní. Nabízí možnost zamýšlet se stále a dokola nad přerozdělením sil i úkolů na ty pravé lidi. Dobře rozdělené pracovní povinnosti a jejich efektivní provázanost včetně důsledného běhu dokumentů šetří čas i peníze.

2/ Schopný manažer na jakémkoliv stupni řízení by měl dokonale zvládat své povinnosti, rozumět jim a umět se ozvat, pokud nabývá dojmu, že jeho úkoly nejsou vždy efektivní. Dobrý manažer musí zvládat měkké dovednosti, umět komunikovat všemi směry, řídit stresové situace a být pro svůj tým majákem v bouři. Pokud tomu tak není, je jeho tým v určitém, ale trvalém stádiu rozkladu.

3/ Plánování je jedním z nejdůležitějších nástrojů řízení. V dřívějších dobách – tedy před sametovou revolucí - bylo plánování zbytečnou a hodně přebujelou administrativou. Plánovaly se pětiletky a jejich předčasné plnění pro udělování ocenění. Plán ale zůstává nezbytným nástrojem podnikání. Konfrontuje představy podniku s realitou. Zejména krátkodobé plánování umožňuje přijímat včas opatření, pokud dochází k propadům ve výnosech firmy.

4/ Kvalitní marketing je jedním ze základních nástrojů obrany proti krizi. Patří sem především umění nabídnout, umění prodat a umění rozšiřovat prodej. Součástí toho je i průzkum trhu, zkoumání, jaký zájem je o náš produkt a proč zájem upadá. Je nezbytné zkoumat i obchodní partnery. Jaksi jsme si navykli prodat komukoliv, kdo projeví zájem, a následné nesplacené pohledávky na mnohých firmách visí jako zhoubný nádor.

5/ Právní jistota je tím, co firmu ochrání před nečekanými sankcemi vzniklými především ze stížností zvenku i zevnitř. Nastavení správných obchodních i pracovněprávních smluv je jen základem pro klid. Korektní vztahy s obchodníky i zaměstnanci jsou vždy na místě. Mnoho problémů působí firmám nespokojení zaměstnanci, kteří jsou schopni v zájmu uspokojení svých potřeb zaútočit na zaměstnavatele s plnou silou svých poznatků.

Do této oblasti patří i bezpečnost práce. Provádět pravidelná povinná školení zaměstnanců, udržovat zákonem stanovené evidence, ochraňovat zdraví svých lidí. Pracovní úraz zaviněný nedostatečnou ochranou zaměstnanců zlomí vaz firmě i v době vysoké prosperity.

6/ Motivace je kouzelné slovo. I upadající firma může motivovat své pracovníky k akci, k nápadu a ke zvýšené aktivitě. Umět vytvořit prostředí zdravé vzájemné důvěry je asi to nejdůležitější. Zaměstnanec, který vidí, že tvrdě bojujete i za něj, jdete příkladem, umíte se vzdát svých výhod, pokud je to třeba, nastoupí k veslu Vaší lodě a bude s Vámi veslovat ke břehům, pochopí-li, že jde i o jeho život a že se na něm nevozíte.

Dokud nezačneme sami pociťovat ztrátu výnosů a dokud nezačnou chybět peníze na úhrady závazků, se zdánlivě nic neděje. Tak, jak při sametové revoluci jedni cinkali klíči na náměstích a druzí seděli u kalkulaček, přichází opět čas, kdy někteří dokážou včas zareagovat a budou schopni problémy ustát. Ti ostatní, kteří budou jen čekat a divit se, ti se prostě položí, protože umí jen to, co se už jednou naučili.