Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete. Ilustrační snímek

Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Šest tipů, jak čelit v práci podpásovkám a zlým útokům

  • 178
Uštěpačné poznámky, znevažování, posměch a další zlé útoky jsou v mnohých firmách na denním pořádku. Těm, kdo se k podpásovým praktikám uchylují, jde o jedno. Chtějí si upevnit svou pozici a své podřízené či kolegy držet v šachu. Dá se tomu ale bránit.

Skoro každý už něco podobné zažil. Uděláte v práci chybu nebo nepodáte přesvědčivý výkon a místo oprávněného pokárání se dočkáte uštěpačné pochvaly: "Báječně! Výborně. Skvělý výkon, jen tak dál," vyzdvihnou vás nahlas před ostatními a vy cítíte, že vás tato "pochvala" dokonale ponížila.

Může se hodit

Řešíte problémy v zaměstnání? Potřebujete poradit? Vstupte do naší poradny jobDNES.cz.

Ti, kdo podobným opakovaným praktikám neumí čelit, dostávají brzy jasný signál: "S tebou moc nepočítáme." Abyste dokázali podpásové útoky zvládnout s přehledem, přinášíme pár praktických tipů z publikace Umění slovní sebeobrany, kterou vydalo nakladatelství Grada.

1. tip
Na posměch reagujte odstupňovaně

Posměch a zlé útoky, které neznají slitování, mají jediný cíl – uškodit vám. Dobré je vědět, že na posměch nejde vždy reagovat stejně. "Zvolte odstupňovanou reakci," doporučují odborníci a dodávají: "Volba reakce závisí vždy na tom, jak masivně na vás útočí."

  • Stupeň 1: Zapojte se. Začněte mluvit ironicky.
  • Stupeň 2: Zasmějte se, vtipně komentujte. Chápejte posměšnou poznámku jako žert.
  • Stupeň 3: Ignorujte. Nechte posměch bez reakce.
  • Stupeň 4: Vezměte poznámku doslova. Tvařte se, jako byste vnímali posměch jako kompliment.
  • Stupeň 5: Ohraďte se. Vyzvěte dotyčného, aby svých posměšných poznámek nechal.
2. tip
Rozlišujte míru své ironie

Proti uštěpačným poznámkám, které nejsou urážlivé, je nejlepší reakcí ironie. Posměch má totiž kořeny právě v ní. Pokud použijete jemnou ironii, ukážete ostatním, že sami sebe neberete moc vážně a k druhým přistupujete v pohodě. Velmi účinné je, když vaše ironie bude mít nádech přehánění.

Na hlasitou poznámku kolegy či šéfa, kteří vás přede všemi setřou: "Výborná práce, dal jste mi špatné telefonní číslo," můžete například reagovat: "To je ale tragický omyl. Můžete mi to prominout?"
Když k tomu přidáte patřičný tón v hlase, kterým svou jemnou ironii podtrhnete, druhé straně dáte najevo, že na vás peskování neplatí.

Pozor ale na to, abyste neřekli naplno: "Teď budu ironický!" V takovém případě jste doironizovali a moc si neprospějete. Příliš výrazný signál ironie totiž působí přehnaně až dotěrně.

3. tip
Na sarkastické poznámky platí smích

Pokud se setkáte se sarkastickými poznámkami, je dobré vědět, že nejsou ještě skutečným posměchem, ale už ani ironií. V každém případě umí bodnout jako jehla a dokážou pořádně zkazit náladu. Na druhou stranu mohou být sarkastické poznámky i vtipné a povzbudivé, pokud je tak vnímá i oslovený.

Jedno je ale jisté. Pokud se sarkastické poznámky kupí, jde o podpásovky, které byste si neměli nechat líbit. A jak na ně reagovat? Tvářit se na ně uraženě je podle odborníků chyba. Přejít je a nereagovat, je však také špatně. "Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete a nenásilně okomentujete," radí psychologové.

V situaci, kdy vás například kolegové po návratu z děsivého oběda setřou: "Už se těšíme, jakou bezvadnou restauraci vybereš příště," zkuste zareagovat se smíchem: "Buďte rádi, že se tak dozvíme, kterým hospodám se máme příště vyhnout obloukem."

4. tip
Vezměte výrok doslova nebo ho zastavte

U tvrdších útoků se braňte důrazněji. Jednou z možností je, že výrok šéfa či kolegů vezmete doslova. "Posměváčkům zkazíte radost tím, že je pochopíte tak, jak to právě nemysleli," vysvětlují psychologové.

Na poznámky typu: "To jste zase jednou podal skvělý výkon," pak klidně a sebevědomě například reagujte: "Díky šéfe, jsem rád, že jste spokojený."

Pokud vás však někdo zesměšňuje a pohrdá vámi před ostatními opakovaně, je třeba myslet na to, že tento způsob obrany je nedostatečný.

5. tip
Trvejte na tom: "Bez posměchu!"

Když vycítíte, že vás chce někdo úmyslně odrovnat škodolibými útoky, najděte v sobě odvahu a braňte se důrazněji. "Neříkejte útočníkovi, že se chová nepřiměřeně, nevhodně nebo nepřijatelně. Nechovejte se jako zpráskaný pes, který fňuká o soucit. To nejvýš dotyčného vyprovokuje, aby vás ponížil ještě víc," doporučují odborníci.

Dotyčného útočníka nejlépe zastavíte tím, že použijete kouzelné slůvko "já" a zcela jasně pronesete: "Já chci, abyste s těmi posměšnými komentáři přestal." Nebo: "Chci, abyste přestal mluvit tímto posměšným tónem."

Počítejte přitom s tím, že vás útočník nejspíš obviní a začne argumentovat, že reagujete nesprávně, že ten, kdo chybuje, nemůže čekat zacházení v rukavičkách… "Jeho argumenty se však nesmíte nechat zahnat do kouta. Připusťte, že jste udělali chybu, nebo dotyčného vyzvěte, ať vysloví svou kritiku. Kritice, i když je tvrdá, se musíte postavit čelem. Trvejte však na tom, aby neobsahovala posměch. Toto přání vám nemůže nikdo odepřít, pokud vám nechce ublížit," říkají psychologové.

A pokud na posměváčky a útočníky v dané situaci nemáte, je dobré poslechnout svůj zdravý rozum a řídit se následujícím tipem:

6. tip
Je lepší se ctí odejít, než se dále vystavovat nesnesitelné situaci!

Zažili jste v práci zlé útoky a podpásovky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 21. února 2012. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 3498
Ne
Ne 553