Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šílené pojištění pro řidiče

aktualizováno 
V posledních dnech rozčeřila stojaté vody evropského pojišťovnictví zpráva o neobvyklém pojištění, které má být dostupné i českým občanům. Jde o pojištění proti pokutám za rychlou jízdu. Je toto pojištění morální a vyplatí se řidičům jeho uzavření?

Nejmenovaná lichtenštejnská firma nabídla především rakouským a německým řidičům pojištění proti policejním pokutám za nedodržení zákonem stanovené rychlosti. Toto pojištění v minulých dnech veřejně prezentoval pan Walter Gau, který je poslancem zemského parlamentu spolkové země Vorarlbersko za FPÖ a zároveň je občanským povoláním pojišťovací makléř a hokejový manažer. Dle jeho slov je podstatou tohoto pojištění úhrada větší části pokuty vyměřené za překročení rychlosti. To samozřejmě vyvolalo vášnivé debaty a polarizovalo odbornou i širokou veřejnost. Než vyřkneme nad produktem ortel i my, podívejme se na parametry tohoto pojištění trochu podrobněji.

Šílená karta pro řidiče

Dle zveřejněných informací je produkt konstruován jako balíček produktů, který kromě proplacení pokut uložených za neoprávněné parkování a kromě úhrady nákladů za odtažení auta, poskytuje také vyplacení sedmdesáti procent částky, kterou řidič zaplatí jako pokutu za rychlou jízdu. Tato pojistka nazývaná jako šílená karta („Super-Gau-Crazy-Card“) svému majiteli zaručuje úhradu až 1 000 euro ročně, což je maximální plnění pojišťovny. Ta bude považovat za pojistnou událost udělení pokuty pouze v rozmezí 50 až 600 euro. Zároveň je stanoveno, že maximální povolené překročení rychlosti nesmí přesáhnout 40 kilometrů v hodině. Dále mezi výluky náleží například překročení rychlosti v tunelech či na staveništích, v blízkosti škol a přechodů pro chodce, řízení pod vlivem alkoholu či drog apod. Kolik řidiči za toto pojištění zaplatí?

Co vám pojišťovna ráda zamlčí? Informace nejsou nebo je pojišťovny tají.
Čtěte ZDE.

Řidiče tato vymoženost přijde na 270 euro ročně, tj. na 27 % z maximálního možného plnění, přičemž je nutné zahrnout i spoluúčast na úhradě škody ve výši 30 %. Pojišťovna si zároveň stanovila maximální roční rozpočet na 1,5 miliónů euro. Při případném překročení této částky si pojišťovna vyhrazuje právo pojištění vypovědět a klientům vrátit pojistné. Počítá se s tím, že tato garantovaná částka bude postačovat na zhruba 10 tisíc klientů. Z toho lze odvodit, že pojišťovna uvažuje s hrubým ziskem 80 %.

Celá záležitost současně rozvířila diskusi o morálnosti tohoto pojištění. Zejména státní instituce jsou zásadně proti tomuto pojištění a argumentují tím, že účelem pokut není řidičům pustit žilou, ale zvýraznit výchovný aspekt silničních kontrol, který by tímto pojištěním byl značně znehodnocen. Rovněž upozorňují, že tato pojistka v žádném případě nezbavuje řidiče odpovědnosti za případné škody způsobené rychlou jízdou.

Finanční přínos pojištění proti pokutám
Výše roční pokuty Roční výdaje řidiče bez pojištění Roční výdaje řidiče s pojištěním
100 euro 100 euro 300 euro
250 euro 250 euro 345 euro
500 euro 500 euro 420 euro
750 euro 750 euro 495 euro
1000 euro 1000 euro 570 euro
1250 euro 1250 euro 820 euro
1500 euro 1500 euro 1070 euro
2000 euro 2000 euro 1570 euro

 Zdroj: Fincentrum

Pojistit lze cokoliv

Pojištění v ČR: konec „boomu“. Více ZDE.

Jak víme, předmětem pojištění jsou náhodné a nepředvídatelné události. Neudělení pokuty, resp. rychlá jízda, je však plně pod kontrolou pojišťované osoby. Spáchání dopravního přestupku tak nelze považovat za nahodilou událost, ale úmysl pachatele. Zastánci tohoto pojištění nicméně obhajují, že jde o nabídku pro klienty, kteří překročí rychlost nevědomky. V pojišťovnictví však funguje tzv. negativní výběr. Jinými slovy, do pojištění se budou snažit vstoupit ti řidiči, kteří jsou rizikovější či očekávají profit z pojištění. Lze tak předpokládat, že se pojistí zejména ti, kteří nedodržují předpisy a platí tyto pokuty často. Řidiče totiž příliš nezajímá veřejné diskuse o morálnosti tohoto pojištění, ale finanční přínos získaný z tohoto pojištění vyplývající z porovnání výše udělovaných pokut a nákladů pojištění. Do určitého počtu pokut, resp. jejich výše, je pojištění pro řidiče dosti ztrátové (viz tabulku).

Na výhodnost tohoto pojištění má rovněž zásadní vliv současný a budoucí systém pokut v jednotlivých zemích, přičemž opakované udělení pokuty může znamenat odebrání řidičského průkazu a naprostou ztrátu významu tohoto pojištění. Přesto uvedený příklad opět ukazuje, že pojistit je dnes možné prakticky cokoliv. Pro české řidiče však vzhledem k parametrům tohoto pojištění a jeho charakteru vyžadující likvidaci pojistných událostí (u nás nelze smlouvu sjednat, ani vypořádat) není vhodný a nezbývá jim nic jiného, než se s výší pokut za rychlou jízdu smířit. 

Jak hodnotíte morálnost a výhodnost pojištění proti pokutám? Uzavřeli byste si obdobné pojištění? Těšíme se na Vaše názory.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Konec studií: jak na sociální a zdravotní pojištění v pěti situacích

Od kdy platí absolventi středních a vysokých škol odvody na sociální a zdravotní pojištění? A jak je tomu s odvody, když se po škole někdo rozhodne podnikat či...  celý článek

Ilustrační snímek
Když se sport stane neúmyslným viníkem. Situace, které stojí peníze

K nehodě dojde snadno. Stačí se vrhnout na sport a aktivity, na které je čas jen o dovolené či o víkendu. Škodu pak můžete způsobit nejen sobě, ale i jiným...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.