Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebuďte nudní. Jak improvizovat při prezentacích

aktualizováno 
Čeká vás prezentace před kolegy či klienty? Snažte se být vtipní. Právě humor je totiž kořením projevu, udržuje publikum v pozornosti a „vtahuje“ do dialogu. Říká to Martin Vasquez, odborník na prezentační a komunikační dovednosti a nabízí rady, jak posluchače oslnit.

Pokud posluchače rozesmějete hned na začátku prezentace, získáte si jejich pozornost i sympatie. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dobrým příkladem je Steve Jobs, zakladatel firmy Apple. Podstatnou součástí jeho prezentací byl dialog s publikem, jehož důležitým a také nejjednodušším startérem je smích. Nutno dodat, že „narušoval“ jeho přednášky poměrně často. Navíc díky tomu, že se Steve Jobs dokázal uvolnit a uměl si užít pozornosti široké i odborné veřejnosti, byl dokonale nad věcí a dialog probíhal naprosto spontánně.

Zkuste improvizovat

Martin Vasquez

  • je absolventem pražské DAMU a Divadelní fakulty JAMU v Brně. 
  • Založil Českou improvizační ligu a improvizační divadlo JUST! IMPRO a centrum výzkumu a rozvoje improvizace IMPRO INSTITUT. 
  • Věnuje se vedení kurzů rozvoje prezentačních a komunikačních dovedností, rétoriky a argumentace. 
  • Vydal knihu Buďte mistry improvizace.

Vhodným způsobem, jak rozvíjet prezentační dovednosti, jsou improvizační cvičení. Prvním, kdo začal improvizaci aplikovat do rozvoje osobnosti, byl Keith Johnstone, britský divadelní režisér a průkopník improvizačního divadla. Právě prostřednictvím speciálních cvičení začal s tréninkem koncentrace, pohotovosti a spolupráce. Později byla tato metoda převedena do firemního prostředí. 

Techniky improvizace otevírají v našem mozku nová centra, nebo je učí pracovat neobvyklým způsobem. Díky nim můžeme zkvalitnit například vystupování, orientaci v tématu či interakci s publikem. Vyzkoušejte si několik z nich:

Cvičení pro 2 osobySouboj otázek

Účastníkům je určeno téma a úkolem je rozvíjet ho pouze pomocí otázek. Mnohem složitěji se totiž hledají odpovědi ve formě otázky než ve formě odpovědi, člověk musí použít mnohem více kreativity. Cvičení rozvíjí pohotovost reakce a také způsob argumentace. 

Příklad: Fastfoodové občerstvení
A: Co si dáte? 
B: Máte nějaké menu? 
A: Vidíte támhle tu ceduli? 
B: Vy jste nikdy nic nepřehlédl? 
A: Mohl byste si už vybrat? 
B: Jak dlouho bude trvat příprava cheesburgeru?

Cvičení pro 2 a více osobMáš minutu!

Každý na kus papíru napíše dvouslovné téma, které předá napravo sedícímu kolegovi. Ten musí na toto téma hovořit přesně minutu. Rozvíjí se tak schopnost odhadnout časovou náročnost tématu a plánování struktury prezentace.

Příklad:
Jak vydělat
Proč změna
Chování konkurence
Možnosti růstu

Cvičení pro 2 osobyJinak

První osoba vypráví souvislý příběh na libovolné téma. Druhý mění děj příběhu tím, že řekne „jinak“. Vypravěč pak musí poslední informace příběhu změnit. Tímto se trénují rychlé reakce na nečekané změny, případně reakce na diskuzi s neodbytným posluchačem v čase vyhrazeném otázkám po prezentaci.

Příklad: Co jsem dělal včera
A: Šel jsem včera se ženou do kina... 
B: Jinak! 
A: Šel jsem včera se ženou na večeři a v tom...

Cvičení pro jednu osobuCesta pozpátku

Vezměte si prezentaci a zkuste ji napsat pozpátku. Začněte slovy: „Děkuji vám za pozornost.“ Poté postupujte k úvodu: „Rád bych dnes mluvil o tomto tématu.“ Uvidíte, kolik zbytečných věcí objevíte.

Cvičení pro jednu osobuŠest obrazů

Vzpomeňte si na nějaký oblíbený film nebo knihu a zkuste příběh zasadit do šesti jednoduchých obrazů tak, aby zůstal srozumitelný. Tyto obrazy si poté zapište jako krátký popis děje. Tímto tvůrčím procesem vznikají například vtipy. Základní esencí vtipu je redukce informací.

A ještě pár postřehů:

  • Připravte si startovací vtip - pokud posluchače rozesmějete hned na začátku prezentace, získáte si jejich pozornost i sympatie. Vtipnou poznámkou je připravíte na to, že přichází něco jiného, než na co jsou zvyklí.
  • Buďte autentičtí - odhalte posluchačům své pravé já, buďte bezprostřední. Tématem, které prezentujete, alespoň na chvíli žijte. Snažte si s ním trochu hrát, jistě v něm naleznete pár skrytých vtipů.
  • Rozvíjejte dialog s publikem - ve chvíli, kdy obdržíte od publika první pozitivní zpětnou vazbu, pokládejte publiku otázky. Bavte se s nimi o tématu. Pokud nebudou chtít odpovídat, nestane se vám nic víc než to, že odpovíte vy.

Žebříček úspěšnosti prezentace

Aby vás vtipná odpověď napadla hned teď!

Stáhněte si e-knihu Buďte mistry improvizace a další literaturu osobního rozvoje na Knihy.iDNES.cz

Stanovte si žebříček, podle kterého budete jednoduše měřit úspěšnost prezentace. Zakládá se na poměru usnuvších posluchačů v průběhu výkladu. 

  • jsme na 100 % neúspěšní, pokud všichni posluchači usnou nebo odejdou
  • jsme stále neúspěšní, pokud se naši posluchači viditelně nudí
  • za částečný úspěch se dá považovat, když u některých posluchačů pozorujeme zájem o prezentované téma
  • pokud si někteří zapisují poznámky, máme téměř vyhráno
  • 100% úspěch zaznamenáváme teprve tehdy, až posluchači bloky odloží a hltají nás očima, smějí se a tleskají
Autoři:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.