Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový pojem na trhu práce: talentismus

aktualizováno 
Na českém pracovním trhu vznikl zvláštní paradox: i v době rostoucí nezaměstnanosti nemohou firmy najít vhodné zaměstnance.

Rozvoj firem začal brzdit nedostatek lidí s potřebným profilem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zaměstnavatelé a zaměstnanci čelí výzvě, jaká na trhu práce ještě nikdy nebyla. Dochází k zásadním změnám, které výrazně urychlila ekonomická krize. Společnosti jsou pod rostoucím tlakem nuceny produkovat více se stejným nebo menším množstvím lidí. To klade větší požadavky na organizaci a řízení lidských zdrojů a samozřejmě i na zaměstnance.

Rozvoj firem začal brzdit nedostatek lidí s potřebným profilem. Na jedné straně je vysoká nezaměstnanost, ale současně firmy nemohou najít vhodné zaměstnance. Požadavky podniků na pracovníky se s technologickým pokrokem mění stále rychleji. Mnohem rychlejším tempem, než se vyvíjí kvalifikační struktura populace. Navíc demografický vývoj vede k tomu, že lidí je na trhu práce stále méně a mají stále nevhodnější kvalifikaci.

Třetina firem hledá marně

Na trhu chybí především lidé s technickým vzděláním. Technici, mechanici a pracovníci informačních technologií se již tradičně dostávají do první desítky pozic, na které firmy nejhůře hledají vhodné kandidáty. Navíc nabídka a poptávka se míjí jak v prostoru, tak čase. Vyhledat správné talenty přitom bude stále náročnější.

Sháníte práci?

Najděte si ji dle svých představ na jobDNES.cz.

Průzkumy Manpower v posledních letech potvrdily, že i v době vysoké nezaměstnanosti a ekonomického poklesu mělo 34 procent firem potíže s vyhledáním správných zaměstnanců. Již není klíčový přístup ke kapitálu či technologiím, ale je to kvalitní, přesně profilovaná pracovní síla, která by mohla pracovat optimálně, zastat více úkolů při zachování produkce a kvality. Proto začínáme hovořit o přechodu od kapitalismu k talentismu.

Personální politika se musí změnit

Se správnými lidmi na správném místě a ve správný čas mohou firmy dosáhnout nejen stejných výsledků jako před krizí, ale i lepších, a to za vynaložení menších nákladů. Potřeba snižování výdajů má za následek inovace, které jsme nikdy předtím nezažili.

Úspěšnými budou ty společnosti, které dokážou využít toho, co se během krize naučily. Zaměstnavatelé budou muset změnit svůj přístup k zaměstnancům a klást větší důraz na jejich rozvoj, motivaci a efektivní organizaci. Firmy, které nemohou najít vhodné "hotové" zaměstnance, jsou nuceny přehodnotit personální politiku a motivační systémy tak, aby mohly využít rezervy na trhu práce.

Osvícené společnosti spolupracují se školami, otevírají si vlastní učiliště nebo zavádějí trainee programy, aby si vychovaly talentované absolventy. Umožňují zaměstnancům flexibilní formy práce, jako částečné úvazky nebo práci z domova, aby využily kapacitu motivovaných matek a otců na rodičovské dovolené. Nebo zhodnotí zkušenosti lidí v předdůchodovém a důchodovém věku tak, že z nich udělají interní trenéry, kouče nebo auditory.

Stále roste důraz na měkké dovednosti. Více než na praxi se hledí na kompetence. Někdo je získá během jednoho roku, někdo je nemá ani po deseti letech. Téměř běžně se dnes využívají sofistikovanější metody vedení pohovorů. Díky nim se dají spolehlivěji zjistit osobnostní rysy uchazečů a jejich kompetence. Cílem firmy není ani tak vybrat toho nejlepšího, ale toho, kdo se na danou pozici a do daného podniku nejvíce hodí.

Zaměstnavatelé musí přistupovat ke svým stávajícím i potenciálním zaměstnancům individuálně. Technologie a nárůst sociálních médií vedly k mnohem větší transparentnosti firem a umožnily lidem rychle komunikovat. V současném světě zanechává vše, co každý udělá nebo řekne, stálou stopu, která bude kdykoli dohledatelná. K dosažení respektu a loajality současných i budoucích zaměstnanců musí být společnosti otevřenější než dříve.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.