V budování dobré pověsti firmy pomáhá i účast firem v soutěžích. Ilustrační snímek

V budování dobré pověsti firmy pomáhá i účast firem v soutěžích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Personalista: S dobrou pověstí seženete kvalitnější zaměstnance

  • 7
V ostré a vyrovnané konkurenci se firmy liší jen tím, jak kvalitní zaměstnance mají. Těch dobrých přitom není nikdy dost a zejména v některých oborech doslova zuří bitva o talenty. Důležitou zbraní je pověst firmy jako zaměstnavatele. Jak si jí získat a udržet?

Systematické a dlouhodobé budování takové pověsti stojí na třech pilířích. Když chcete být vnímáni jako dobrý zaměstnavatel, musíte jím alespoň do určité míry skutečně být. Ve druhé řadě musí tento názor sdílet vaši zaměstnanci. A za třetí o tom musíte dávat vědět okolnímu světu. Záleží tedy na realitě, interní komunikaci a externím PR.

I když mluvíme o realitě, jsme již částečně ve světě dojmů a pocitů. Každý totiž stejnou realitu vnímá trochu jinak. Zaměstnanec, jehož předchozí šéf byl "idiot", bude vnímat i průměrného manažera lépe než ten, kdo v předchozím zaměstnání zažil výjimečného vedoucího. Ten, kdo přišel z firmy potácející s v problémech, bude vnímat i pravidelné proplácení mzdy jako benefit. Domluvme se tedy, že realitou míníme faktický stav na pracovišti a objektivním způsobem jej lze posoudit srovnáním se standardy na trhu.

Může se hodit

Najděte si novou práci na jobDNES.cz.

Zvyšte své šance na trhu práce. Vytvořte si zdarma profesionální CV.

Mezi důležité parametry patří například konkurenceschopné a spravedlivé odměňování, kvalita pracovního prostředí, smysluplnost a efektivita procesů, kompetentnost řídících pracovníků, atraktivita a užitečnost pracovní náplně nebo firemní kultura. U té jde zejména o skutečné naplňování hodnot, o kterých se mluví.

Se zaměstnanci se bavte

Interní komunikace slouží k tomu, aby zaměstnanci vnímali realitu co nejlépe. Jde o dialog mezi nimi a vedením, který zjišťuje slabiny a následně se je snaží pokrýt. Zároveň podpoří oblasti, které jsou důležité, například motivaci lidí, aby přicházeli s inovativními nápady. Je třeba si uvědomit, že zaměstnanci jsou významným zdrojem pověsti firmy u externí veřejnosti. Pokud nebudou firmu za dobrého zaměstnavatele považovat oni, nezíská firma dobrou pověst ani navenek.

A jak o sobě, jako dobrém zaměstnavateli, dávat vědět okolnímu světu? Dobré je reagovat na aktuální problémy na pracovním trhu, ukazovat vlastní "dobrou praxi", hovořit nahlas o zaměstnaneckých benefitech, prezentovat interní výzkumy a mnoho dalšího.

Dobré je, když má firma v této oblasti výrazného mluvčího, obvykle personálního manažera či manažerku. A pak také komunikační kanál. V dnešní době jsou důležité sociální sítě a pro řadu firem mají význam právě při budování sympatií u potenciálních zaměstnanců. Je vůbec velmi důležité, co lidé o firmě najdou na internetu.

Významným prvkem zůstává i mediální publicita. Velkou roli hraje nezávislé hodnocení, jakým je například umístnění v soutěži typu Zaměstnavatel roku.

Pověst je nedělitelná. Firma, která navíc nekomunikuje dobře se zákazníky či se nechová ekologicky, nemůže doufat, že bude vnímána jako atraktivní zaměstnavatel. Je tedy dobře, když je externí i interní komunikace sloučena do jednoho útvaru a zejména když je tento útvar důležitým připomínkovým místem pro všechna zásadní firemní rozhodnutí.