Sleva

Sleva | foto: Profimedia.cz

Slevové servery daly dohromady první seznam pochybných prodejců

  • 87
Slevovým serverům došla trpělivost s pochybnými prodejci zboží a služeb a daly dohromady první seznam nedůvěryhodných obchodníků. Dostalo se na něj deset firem, na něž si zákazníci často stěžovali, že kvalita poskytnutých služeb či zboží neodpovídala nabídce zveřejněné na slevových portálech.

"Začínáme se čím dál více setkávat s prodejci služeb či produktů, kteří neplní podstatu nabízení zlevněných nabídek. Rozhodli jsme se proto vytvořit tzv. černou listinu, dostupnou dalším slevovým serverům, které se budou moci rozhodnout, zda s takovým partnerem navázat spolupráci," sdělil majitel portálu Lotmat.cz Martin Bareš, který stál u zrodu projektu.

Na černé listině Bloklist.cz se ocitlo prvních deset firem, na které byly od zákazníků slevových portálů největší stížnosti. Internetové stránky Bloklist.cz jsou zatím uzavřeny pro veřejnost a slouží pouze pro výměnu informací mezi slevovými portály. "Jednotlivé obchodníky, kteří se ocitli na černé listině, nyní prověřujeme a zhruba do 14 dnů chceme seznam zpřístupnit i zákazníkům slevových portálů. Zároveň jednáme o spolupráci s dalšími slevovými servery a chceme oslovit i slovenské portály," dodal Bareš.

Na seznamu je například slovenská firma e-bakos, která prodává elektronické cigarety a další zboží. "Tento prodejce v některých případech zboží nedodával, někdy zboží dodal, ale nechal ho například rovnou posílat z Hong Kongu, o čemž nikoho neinformoval, a lidé si tak měli řešit ještě poplatky na celnici. Na to jsme samozřejmě reagovali a všem lidem vrátili peníze," přibližuje Bareš.

"Pro zákazníky slevových serverů je každý podobný krok určitě vítaný. Vzhledem k tomu, že se jedná v zásadě o interní databázi nepoctivých partnerů slevových serverů, bude velmi důležitý způsob, jakým jej jejich provozovatelé budou využívat," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Prodejce se na černou listinu může dostat například kvůli tomu, že nedodal zboží zákazníkovi, dlouho otálel s objednáním klienta na zakoupenou službu či zvýšil cenu nabídky před slevou, aby na portálu vykázal větší slevu. Do projektu se zapojily portály Nakupvakci.cz, Republikaslev.cz, Lotmat.cz, Slevto.cz, SlevaDne.cz, Slever.cz, AAAslevy.cz, Capnito.cz, Kralovnaslev.cz, Berslevu.cz, Slevy.cz a pojišťovna AXA assistance.

"Naše míra zapojení bude záviset na konkrétních podmínkách, spolupráci se nebráníme. Ve Slevomatu si děláme vlastní monitoring a máme méně než jedno procento problémových partnerů a průměrné hodnocení kvality slevových akcí přes 84 %," říká Tomáš Čupr, zakladatel a ředitel portálu Slevomat.

Počet nespokojených zákazníků slevových serverů podle sdružení Spotřebitel.net roste. Jejich výtky se týkají hlavně restaurací. Potraviny a služby poskytované majitelům slevových kuponů jsou prý často nekvalitní či ošizené. Lidé si například koupili slevový kupon na pizzu, která ve skutečnosti ale měla menší gramáž, než bylo inzerováno. Obsluha restaurací se k majitelům poukázek často chová neochotně.

První slevové servery začaly v Česku fungovat na jaře 2010. Loni jejich obrat podle údajů statistik slevového vyhledávače Skrz.cz prudce vzrostl a za celý rok 2011 utržily rekordních 1,95 miliardy korun. Předloni Češi na slevových serverech podle dřívějších odhadů utratili několik stovek milionů korun. Skrz.cz nyní eviduje zhruba 140 slevových portálů.

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.

,