Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Služební auta: vydělejte na snížení jejich ceny

aktualizováno 
Plánujete poskytnout vaše firemní automobily zaměstnancům i pro soukromé účely? A promysleli jste všechny daňové dopady takového kroku? Zkuste daňovou zátěž optimalizovat. Nabízíme tři různé možnosti, jak na daních legálně ušetřit.

Škoda Roomster | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Problematiku poskytování služebního automobilu zaměstnancům k soukromým účelům upravuje především § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Podle něj se příjem zaměstnance, který bezplatně používá služební vozidlo i pro soukromé účely, navýší o 1 % vstupní ceny vozidla za každý kalendářní měsíc, minimálně však o 1 000 Kč. A protože se příjem zaměstnance odvozuje od vstupní ceny automobilu, je vhodným řešením třeba její snížení. Toho lze docílit dvěma způsoby.

Prodej a pak nájem

Prvním je prodej automobilu jinému subjektu a jeho následný nájem. Kupujícím může být buď spojená osoba (například společnost ve skupině) nebo nezávislá osoba (autobazar, půjčovna vozidel, jiná nezávislá osoba). Při prodeji je samozřejmě potřeba ohlídat přiměřenost prodejní ceny, abychom vyloučili riziko napadení transakce finančním úřadem. Cena by proto měla odpovídat běžným cenám v bazarech atp., možností je samozřejmě i ocenění vozidla znalcem.

Při následném nájmu automobilu se počítá ono 1 % ze vstupní ceny u pronajímatele, tedy z ceny, za kterou jste mu automobil prodali. A která je pochopitelně nižší, než cena, za kterou jste vy automobil nakoupili (ojetá auta mají výrazně nižší cenu než nová). Prodejní cena automobilu bude pro vaši společnost samozřejmě zdanitelným výnosem. Na druhé straně bude společnost vykazovat v daňových nákladech nájemné za automobil.

Řešením je zpětný odkup

Druhým řešením je prodej automobilu jinému subjektu a poté jeho zpětný nákup. Pokud by takovou transakci finanční úřad zpochybňoval jako účelovou, není problém nalézt uspokojivé ekonomické zdůvodnění. Jednou z možností je např. sjednat při prodeji nezávislé osobě (autobazaru) podmínku, že automobily odkoupíte zpět, pokud pro tyto vozy nesežene do jisté doby kupce. Navíc pokud se bazaru nepodaří automobil prodat, lze usuzovat, že stanovená cena byla příliš vysoká, a je legitimní vůz koupit zpět levněji.

popisekŠVARCSYSTÉM – ÚČINNÝ, GENIÁLNÍ,
ale stále nelegální

Prodejte je zaměstnancům

Třetím řešením může být prodej firemních automobilů zaměstnancům. I tady je třeba vozidla odprodávat za „obvyklé ceny“, protože pokud by byly automobily prodány levněji, mohl by finanční úřad tento rozdíl považovat za příjem zaměstnance, který podléhá zdanění. Výhodnější je proto prodej opět uskutečnit přes třetí subjekt (bazar).

Výhoda této třetí varianty spočívá v tom, že se zcela eliminuje povinnost připočítávat zaměstnanci do zdanitelného příjmu 1 % ze vstupní ceny automobilu. Pokud by zaměstnanci následně používali tyto automobily ke služebním cestám pro zaměstnavatele, mohou si vedle náhrady pohonných hmot účtovat i základní náhradu za použití vlastního automobilu (aktuálně 3,80 Kč/km).

Pokud zaměstnanec jezdí na služební cesty často, může výše částky základní náhrady kompenzovat finanční náročnost koupě automobilu, kterou je samozřejmě možné provést např. na splátky, čímž se zaměstnanec vyhne vysokým jednorázovým výdajům.


Václav Roudný, 
daňový specialista APOGEO FISCAL


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.