Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Společenské chování je potřebné vždy

  10:30aktualizováno  10:30
Termín společenské chování vyvolává velice často úplně jiné pocity, než by se na první pohled zdálo.

Z naší praxe jednoznačně vyplývá, že si více než polovina lidí myslí, že jde o cosi, co lze použít jen v určitých, výjimečných případech. Tedy na společenské akci firmy, na plese apod. Málokdo si spojí společenské chování s každodenním životem a s každodenní komunikací. Bohužel i na významných společenských akcích můžeme dnes vidět velice hrubé porušování společenského bontonu. Partnerky a manželky pasivně a nečinně postávající vedle hloučku rádoby úspěšných manažerů, kteří právě řeší životně důležitý obchodní případ. To je velice smutná realita dnešních dnů.

Věřím však, že časy se mění a že se současná situace také postupně zlepší. V minulých dílech našeho seriálu IMAGE A ÚSPĚCH jsme společně nahlédli do oblastí osobního vzhledu, zkoumali jsme vliv barev a módních doplňků. Naše chování nebo také vystupování ve společnosti je oblastí mnohem zajímavější, a to především z pohledu identifikace osob, se kterými komunikujeme nebo které vidíme komunikovat. Dobré mravy a slušnost se totiž velice těžko natrénují nebo nacvičí. Přesněji řečeno, nové a kvalitní sako si může obléknout každý. Slušný, uctivý, taktní a ohleduplný člověk bývá ve většině případů také opravdový profesionál. V každodenním životě ve firmě probíhá intenzivní komunikace na různých úrovních. Jste-li například svědkem toho, jak váš nadřízený před ostatními zaměstnanci firmy intenzivně kárá vašeho kolegu, máte pravděpodobně smůlu. Je to projev neprofesionálního a primitivního chování. V tomto případě se váš nadřízený pravděpodobně nesnaží řešit přestupek vašeho kolegy, ale demonstruje vlastní sílu nebo převahu.

V jiném případě můžeme být svědky velice podivného přístupu k tykání. Nezdá se to, ale většina lidí vlastně netuší, kdy a s kým si může tykat. Jsou i tací, kteří si myslí, že kdo je viditelně mladší než já, tomu prostě mohu tykat. Tykání je za každých podmínek záležitostí dvou lidí. Není to tedy jednostranná aktivita a řídí se společenskou významností. Tzv. zákon společenské významnosti je velmi klíčové pravidlo. Řídí se podle něj prakticky jakákoliv společenská komunikace ­ představování, pozdravení, oslovení, podávání ruky, chůze více lidí z místa na místo, chůze po schodech, sezení u stolu, sezení v automobilu, nastupování a vystupování z dopravního prostředku a podobně. Je jisté, že pokud se pohybujeme na různých společenských úrovních, měli bychom tomu vždy přizpůsobit svůj oděv. Naše chování a vystupování, úcta, takt a ohleduplnost by však měly být stále stejně kvalitní bez ohledu na to, zda jsme doma mezi svými nejbližšími, v zaměstnání se svými kolegy nebo na společenském večírku našeho nejvýznamnějšího a nejdůležitějšího klienta.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.