Vlevo Spořínek - správný kluk a hospodář, vpravo současný Spořínek.

Vlevo Spořínek - správný kluk a hospodář, vpravo současný Spořínek. | foto: Koláž - iDNES.cz

Spořínek zahodil lacláče a místo sběru bylin učí finanční gramotnost

  • 80
Vypadá pořád jako desetiletý kluk, ve skutečnosti je mu ale už přes třicet. V jednu chvíli to už vypadalo, že skončil v předčasném důchodu, jeho zaměstnavatel mu však nabídl nový kontrakt. Spořínek, zřejmě nejstarší "žijící" reklamní maskot českého finančnictví, tak pokračuje v kariéře i v čase internetbankingu.

V časech, kdy učil šetřit generaci dnešních čtyřicátníků, vypadal pravda poněkud jinak. Světlovlasý klučina, který přišel na svět koncem 70. let minulého století, chodil v pruhovaném tričku, zelených kalhotách s laclem a červených botkách. A říkalo se o něm, že je správný kluk a hospodář.

Nosil papír do sběrny, sbíral léčivé byliny a vydělané peníze ukládal na jeden z nejsofistikovanějších finančních produktů té doby, na vkladní knížku. Pomáhal tak propagovat služby tehdejší České státní spořitelny (STSP).

Klientelu Spořitelny tvořily i děti školou povinné a pokud z nich měli vyrůst řádní občané socialistické společnosti, bylo třeba je již od útlého věku vychovávat ke spořivosti, šetrnosti, odpovědnosti a hospodárnosti.

"Jak nejlépe působit na dítka školou povinná zejména v prvním stupni základních škol? Nejvhodnější formou se pochopitelně jevila obrázková a grafická kampaň a v této souvislosti se zrodila s podporou a přispěním Státní spořitelny postavička Spořínka," upřesňuje Karel Nenadál z Archivu České spořitelny. Podobu Spořínkovi vtiskla známá kreslířka a ilustrátorka Edita Plicková, autorkou textů k jeho příhodám a dobrodružstvím byla Marie Tetourová.

"S nápadem vytvořit postavu šetrného kluka Spořínka přišel pan Husník ze Spořitelny a mě požádal, abych nakreslila jeho podobu. Připravila jsem nějakých pět šest návrhů a ve Spořitelně si vybrali. Pravděpodobně zvítězila barevnost postavičky," vzpomíná Edita Plicková. Tvorbě pro děti se věnovala už mnoho let, proto pro ni nebylo těžké vytvořit podobu typického kluka tehdejší doby.

Spořínek: Kdo šetří, má za tři!

Spořínek toho měl na svých bedrech poměrně hodně. Byť se stal maskotem finanční instituce, nebylo jeho úkolem jen učit děti spořit. Měl jim být vzorem i v mnoha jiných oblastech. Například měl děti naučit, že:

  • všechno má svou hodnotu a nic není zadarmo,
  • s penězi musí odpovědně hospodařit (je lepší si něco schovat na potom a ne hned všechno utratit naráz),
  • sběr druhotných surovin a léčivých rostlin je velmi důležitý,
  • je žádoucí a nutné šetřit energiemi (zejména tou elektrickou),
  • přírodu je třeba chránit a přistupovat k ní odpovědně (tedy nedělat z lesíků, hájů či luk smetiště),
  • zvířata a ptactvo jsou také živé bytosti a nikoli věci nebo terče praků či vzduchovek,
  • potraviny je třeba konzumovat obezřetně, rozhodně nepatří do košů či popelnic.

Spořínek

Spořínek na celé jedno desetiletí ovládl, co mohl. S jeho postavičkou jste se mohli setkat na letáčcích, kalendářích, rozvrzích hodin, samolepkách, omalovánkách, vlaječkách či různých brožurkách určených dětem.

Velký prostor mu poskytl i oblíbený dětský časopis ABC, kde vyšlo 13 dílů komiksů, ve kterých Spořínek s partou kamarádů učil děti chovat se tak, aby z nich vyrostli dobří hospodáři. Kromě komiksů si děti z Ábíčka mohly vystřihnout a složit i papírovou postavičku Spořínka, Spořínkovu truhlu či třeba Kvarteto dobrých hospodářů.

Spořínek 21. století: Internet a finanční gramotnost

Spořínek - správný kluk a hospodář - by v dnešní době nejspíš mnoho dětí nenadchnul. Místo sbíráním starého papíru a léčivých bylin tráví děti čas u počítače. Proto i Česká spořitelna podobu Spořínka přizpůsobila současným představám a aktivitám dětí.

Se "starým" Spořínkem má ten "nový" společnou jen blonďatou kštici. Jinak je to na první pohled typický představitel mladé generace 21. století. Jeho podobu ztvárnil Jan Smolík, výtvarník z Tábora.

Hlavní motivací současného Spořínka je naučit děti, jak se vyznat ve spletitém světě financí. "Spořínka komunikujeme hlavně na portále www.sporinkov.cz.  Objevuje se ale i na letácích, tapetách v dětských koutcích, na dárkových předmětech či v omalovánkách. Dokonce existuje i jako kostým, který využíváme při dětských oslavách," upřesňuje Klára Pačesová z České spořitelny.

Současného Spořínka si podle banky děti oblíbily. Spořitelna uvádí, že výukový portál využívá nyní 748 škol. "Pokud by se nám podařilo navázat, či spíše dosáhnout popularity, kterou měl Spořínek v 80. letech, splnily by se tím naše cíle," říká Klára Pačesová.