Používáním platební karty v kamenných i internetových obchodech si lze zajistit různé benefity.

Používáním platební karty v kamenných i internetových obchodech si lze zajistit různé benefity.

Spořitelny nabízejí dárky za platby kartou, musíte však pořádně utrácet

  • 100
Další banka přišla s motivačním programem pro držitele platebních karet. Většinu klientů však asi nepotěší, protože zajímavé odměny nabízí až po útratě desítek tisíc.

Své klienty se rozhodly za používání platebních karet k úhradám za zboží a služby u nás odměnit pouze dvě banky. Před čtyřmi lety Česká spořitelna, od letošního 1. září se k ní přidala i Poštovní spořitelna (dále jen PS).

„Chceme naše klienty přesvědčit, že placení kartou je na rozdíl od hotovostní transakce bezpečnější, praktičtější a nyní i výhodné,“ zdůvodňuje zavedení Věrnostního programu Miroslav Seidl, marketingový ředitel Poštovní spořitelny.

Poštovní spořitelna svůj Věrnostní program zpřístupnila všem majitelům Postžirových účtů a Postkont, kteří mají alespoň jednu platební kartu (funguje pro všechny typy Maxkaret, VISA i MasterCard, a to jak debetní, tak i kreditní). 

Věrnostní program PS

* 1 b = 50 Kč
* nutný nákup v min. hodnotě 250 Kč (5 a více bodů)
* zařazen každý majitel privátního účtu PS i držitel kreditní karty
* k výběru odměn lze využít pouze body
* počet bodů zjistitelný na výpisu z účtu či dotazem na infolinku


PLATÍ PRO
* všechny typy Maxkaret, VISA i MasterCard

Bonus program ČS

*1 b = 20 Kč
* získání bodů není podmíněno nákupem určité ceny
*nutná registrace a členství v Bonus programu
* na vybrané odměny lze použít body+doplatek
* počet bodů zjistitelný na pravidelném výpisu z účtu či dotazem na Bonus linku


PLATÍ PRO
* všechny typy karet VISA a MasterCard

A jak to tedy celé funguje? „V rámci věrnostního programu, který zavádíme, se počítají bezhotovostní platby provedené debetní i kreditní kartou v obchodě či na internetu. Hodnota nákupu musí činit minimálně 250 korun,“ vysvětluje dále Miroslav Seidl. Pokud klient dodrží minimální výši nákupu, pak za každých kartou hrazených 50 korun získá na speciální bodový účet jeden bod. Minimálně tak naráz lze získat bodů pět, maximální hranice stanovena není.

Nasbírané body je pak možné kdykoliv vyměnit za dárky z katalogu, který je umístěn na webových stránkách banky. Kromě toho jeho zkrácenou a aktualizovanou verzi obdrží klienti PS ve výpisu z účtů nebo kreditních karet. K výběru a objednávce dárku slouží bezplatná telefonní linka, na níž se tzv. bonusové plnění (tedy dárek) objednává. Aby klient o získané body nepřišel, musí to ovšem stihnout do 36 měsíců. Tuto informaci však Pravidla Věrnostního programu PS zcela postrádají.

Věrnostní program a Bonus program – podoba čistě náhodná?
Nový systém odměn za platby kartou PS však, možná až příliš, připomíná Bonus program České spořitelny. Držitelé platebních karet České spořitelny totiž velmi podobným způsobem sbírají body na zvláštní bodové účty – různé pro kreditní a debetní karty. Jeden bod už ovšem získají za každých 20 korun nákupu a na rozdíl od Věrnostního programu PS bez minimálního limitu platby. Body do bonusového programu nicméně znamená i dobití kreditu mobilního telefonu prostřednictvím bankomatu.

Odměny za své body si klienti ČS objednávají také prostřednictvím telefonické Bonus linky, navíc ale mají k dispozici v elektronické podobě katalog bonusového plnění (na internetových stránkách banky) s možností objednávky on-line. Stejná je i doba platnosti získaných bodů, ta je omezena shodně na 36 měsíců.

Abychom však neuváděli jen samé shody, podívejme se na rozdíly, byť jsou spíše „kosmetické“. Vybrané odměny, na které klient ČS nedosáhne získanými body, může prostřednictvím platební karty doplatit. Klient PS musí vyjít jen se svými body. Dalším rozdílem je, že klient ČS se musí zaregistrovat a projevit tak aktivní zájem o členství v Bonus programu (to platí od 1. 6. 2007). Poté se před ním otevírá o něco širší pole variant, jak s body naložit. Může je převádět na jiné osoby, má možnost sloučit body z kreditní karty s body získanými používáním karty debetní či si jen zvolit bodovou hranici, která odpovídá vybrané odměně z nabídky, a nechat se na tuto skutečnost upozornit. 

Plaťte kartou, ušetříte a ještě dostanete něco navíc
Pro banky je jistě výhodnější (a to nejen ekonomicky), když klienti raději než její přepážky či bankomaty využívají jiných možností, jak vybrat své peníze z účtu. Jednou z cest jsou právě bezhotovostní úhrady v obchodech.

Otázkou ale je, zda za častějším placením nákupů platebními kartami stojí jen a pouze podobné motivační programy, které provozují PS i ČS. Spíše je třeba na ně nahlížet jako na jakýsi příjemný doplněk služby pro toho, kdo by stejně kartou za svůj nákup zaplatil.

PŘÍKLAD:
platby kartou za rok celkem 48 000 Kč/tj. 4000 Kč měsíčně

tzn. v Poštovní spořitelně 960 bodů
odměny:
948 b.= krájecí deska COSMO 30 x 20 cm
714 b.= kapesní nářadí na kolo, hustilka či osvětlení na kolo Author

tzn. v ČS 2400 bodů
odměny:
2200 b.= 20% sleva na týdenní lázeňský pobyt Luhačovicích
2300 b.= poukázka na 25% slevu výrobků Tefal, Moulinex, Rowenta, Krups a Lagostina (16 prodejen)

Tyto systémy jsou však zajímavé pro bonitní klienty. Totiž aby klient PS dosáhl na nejlevnější odměnu, musí v obchodech utratit a platební kartou zaplatit alespoň 35 700 korun (získá tak např. zapékací misku). V ČS na odměnu s nejnižším bodovým ohodnocením stačí utratit 18 400 korun (např. 10% sleva při nákupu v knihkupectví Kanzelsberger). Přispět na rozličné charitativní projekty ovšem můžete už s útratou od 2 tisíc korun. 

Na nejnižší odměny se dá dosáhnout poměrně snadno, stačí například platební kartou zaplatit rodinnou dovolenou či jednoduše svou kartou platit běžné nákupy (viz náš příklad).