Kdyby měl třiadvacetiletý Brňan David P. za svůj osm let starý fiat platit plnou sazbu povinného ručení, nedostane se jako mladý řidič bez nasbíraných bonusů pod sedm tisíc korun ročně. Ve skutečnosti však za pojistku nedává ani čtyři tisíce.
Má ji totiž sjednanou u makléřské společnosti, jedné z desítek na českém trhu, které obcházejí pojišťovny a nabízejí extrémně výhodné sazby. Auto má přes ně pojištěno odhadem minimálně několik desítek tisíc českých řidičů a přibývá jich.
Stanou se součástí "firemní flotily", kterou makléři potom pojistí u některé z českých pojišťoven. Ty běžně nabízejí hromadné flotilové pojistky s výraznými slevami velkým firmám s desítkami až stovkami aut. Makléři, kteří levné povinné ručení nabízejí, jen na rozdíl od firem "flotilu" vytvoří z běžných koncových zákazníků.
Ceny pojistného - Škoda Fabia HTProk 2001, řidič z Kralup nad Vltavou, 50 let FLOTILA Pozn.: jde o nejlevnější sazby pojišťoven ČESKÁ POJIŠŤOVNA KOOPERATIVA ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA Pramen: kalkulátory pojišťoven a prezentace zprostř. firem |
Například brněnská společnost Allrisk tak může nabízet roční pojistku na dvoulitrovou octavii za 5 814 korun bez jakéhokoliv bonusu. Jednatel firmy Jiří Toman tvrdí, že má flotily otevřeny u pěti českých pojišťoven.
"Navenek se tváří, že žádnou otevřenou flotilu nepojistí, ale když jim nabídnete dva až tři tisíce aut, tak je to pro ně tak zajímavý obchod, že kývnou," popisuje Toman.
Pojistku lze však sjednat i mnohem levněji, někteří makléři nabízejí povinné ručení na takto výkonné auto za necelých 3 700 korun. Opět bez jakéhokoliv bonusu.
Makléři tvrdí, že řidiči v jejich flotilách se nevymykají obvyklému průměru. Na druhou stranu je jejich pojistka jako stvořená pro rizikové klienty. Nejvýhodnější je pro mladé řidiče z velkých měst, kteří dosud nevlastnili auto a bonus nemají, nebo pro ty, kteří mají čerstvě po zaviněné nehodě a o nasbíraný bonus přišli.
ceny pojistného - Škoda octavia II TDI103 kW, rok 2006, řidič z Brna, 35 let FLOTILA Pozn.: jde o nejlevnější sazby pojišťoven ČESKÁ POJIŠŤOVNA Bez bonusu 8 545 korun KOOPERATIVA Bez bonusu 9 608 korun ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA Bez bonusu 7 610 korun Pramen: kalkulátory pojišťoven a prezentace zprostř. firem |
"Dá se říct, že pojišťovny tímhle způsobem nasávají do svého pojistného kmene řidičské bahno," tvrdí Jan Žalčík, provozovatel portálu srovnavac.cz, který se porovnáním sazeb povinného ručení zabývá. Zkušený řidič s nasbíraným bonusem si u makléřů polepší maximálně o pár set korun.
Otevřené flotilové pojistky v Česku existují prakticky od začátku uvolnění trhu s povinným pojištěním aut. Zájem na jejich uzavření mají hlavně nové pojišťovny, které takto bezstarostně naberou obrovské množství zákazníků.
I ty velké pak flotily v dnešním rozsahu tolerují. Podle šéfa České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce jako "nutné zlo". "Makléři jim hrozili, že neuzavře-li pojistnou smlouvu tohoto typu jedna pojišťovna, uzavře ji druhá - a ráda. Zda je takový postup zprostředkovatelů korektní, v tom si musí jasno udělat každý sám," konstatoval Hradec.
Například Česká podnikatelská pojišťovna odhaduje, že takto pojišťuje několik desítek flotil. Makléři v nich figurují jako zprostředkovatelé, což je ze zákona možné. "Tato praxe umožňuje uzavření zmiňovaného smluvního vztahu a není na tom nic neobvyklého," řekla mluvčí ČPP Renata Svobodová.
Proč za takto výhodných podmínek nejsou u makléřů dávno pojištěni všichni? Narazit na nabídku výhodného pojištění totiž není úplně jednoduché, makléřské firmy se jimi na první pohled nechlubí nebo inzerované sazby raději balí do formulky "již od". Spoléhají se spíš na přímý marketing a osobní doporučení. Kdyby totiž objem takových flotilových pojistek překročil únosnou mez, musely by je pojišťovny přestat tolerovat.
ceny pojistného - opel omega 3,0 v6155 kW, rok 2004, řidič z Prahy, 27 let FLOTILA Pozn.: jde o nejlevnější sazby pojišťoven Bez bonusu 7 148 - 5 559 korun ČESKÁ POJIŠŤOVNA Bez bonusu 13 887 korun KOOPERATIVA Bez bonusu 13 276 korun ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA Bez bonusu 14 797 korun Pramen: kalkulátory pojišťoven a prezentace zprostř. firem |
Nevýhod pro samotného zákazníka je minimum. Při havárii jedná přímo s pojišťovnou a může čerpat i běžné asistenční služby, které pojišťovna jako součást povinného ručení nabízí. Jen se musí připravit, že jakýkoliv administrativní krok bude řešit se svým makléřem. Před tím varují i samotné pojišťovny. "Jednotlivec v případě pojistky v otevřené flotile není pro pojišťovnu smluvním partnerem, tím pádem nemá přístup ke všem potřebným informacím," vysvětlila mluvčí pojišťovny Allianz Pavla Paseková.
Problém může nastat i s bonusem, který řidič pojištěný ve flotile nasbírá. Když chce přejít k běžnému pojištění, nemusí se mu podařit získat potvrzení, kterým u nové pojistky bonus doloží.