Stavební spořitelny se ocitly na pranýři

  • 25
Zdražením poplatků za účty se stavebním spořením si proti sobě spořitelny popudily mnohé klienty. Někteří z nich proto plánují společný postup proti tomu, aby z jejich státem dotovaných úspor banky ukusovaly stále větší sousta.

"Dokud jen rostly poplatky za vedení účtu, to jsem toleroval. Ale musel jsem se ohradit, když bez mého souhlasu účtují novou položku, která vůbec není v ceníku, který mám ve smlouvě z roku 1999," líčí svůj nepříjemný zážitek Milan Křelina.

Má na mysli hlavně novinku, kdy si některé stavební spořitelny začaly strhávat poplatky za úrokové zvýhodnění. Těmi si kompenzují ztráty u klientů z dřívější doby, jimž slíbily ve smlouvách na dnešní poměry vysoké úroky kolem čtyř procent.

Milanu Křelinovi tak naúčtovala Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky 180 korun. S tím se nechce smířit. "Nemají na to právo, copak úrokové zvýhodnění je služba?" ohrazuje se. I když ví, že soudit se s bankou by byl asi dlouhý boj, zvažuje, že žalobu podá. "Jde o princip," dodává.

Stížnosti lidí na nový ceník, se kterým přišly spořitelny na přelomu roku krátce poté, co stát citelně snížil podporu stavebního spoření, se už hromadí u Sdružení obrany spotřebitelů. To tvrdí, že banky k tak velkému zdražení nemají důvod, a trvá na tom, aby si na stavební spořitelny posvítil antimonopolní úřad.

"Podnět jsme obdrželi a šetříme jej," potvrzuje kroky sdružení mluvčí úřadu Kristián Chalupa. "Máme tu už 20 takových klientů a většina z nich je odhodlána se soudit," řekl šéf sdružení František Lobovský.

Sdružení se chování spořitelen nelíbí také proto, že jejich klienti před rostoucími poplatky nemohou utéct. Odejdou-li od stavební spořitelny, přijdou i o státní příspěvek, který je na spoření atraktivní.

"Nejde, aby spořitelny zdůvodňovaly růst poplatků jen růstem jejich nákladů na správu účtů. Spotřebitelé nemohou svobodně odejít k jiné spořitelně, což je snadno zneužitelné," říká Jana Luhanová ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Spořitelny už dříve připustily, že na starých smlouvách by vzhledem k poklesu úrokových sazeb přestaly bez dalších poplatků vydělávat. "Jde o to, že konkurence před koncem roku přitvrdila a náklady rostou," říká Zdeňka Blechová ze Stavební spořitelny České spořitelny.

Dalším z rozezlených klientů je Zdeněk Kreidl. Jeho rodina spoří hned na třech účtech. Dva z nich otevřel pro své děti, když Raiffeisen stavební spořitelna lákala na to, že pro nezletilé klienty povede účty zadarmo. "To platilo první roky a najednou chtějí 90 korun za úrokové zvýhodnění a 20 za každý výpis," líčí.

"Určitě jsme informace včas zaslali," reagovali v marketingu Raiffeisen, ale odůvodnění bez mluvčí nedali. Ta nebyla k zastižení. Klienti spořitelen hledají pomoc i u finančního arbitra. "Obrátilo se na nás už 15 lidí. Zákon nám zatím nedovoluje takové případy řešit," říká Marcela Soldánová z kanceláře arbitra.