Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stravenky všem, auta jen šéfům

  10:00aktualizováno  10:00
Zaměstnanecké výhody jsou dnes běžné. Pracovníkům je nabízí většina firem. Dostávají penzijní připojištění, mobilní telefon nebo možnosti školení.

Určitými výhodami dnes podporuje své zaměstnance drtivá většina zaměstnavatelů. Ale struktura výhod se značně liší. Některé firmy přispívají pracovníkům na stravování, jiné poskytují slevy na své výrobky nebo zajišťují vzdělání, rehabilitaci, či dokonce rekreaci svých zaměstnanců.

V tvrdém konkurenčním prostředí přežijí jen ty společnosti, kde se většina zaměstnanců snaží podávat co nejlepší výkony. Uspějí jen firmy, které mají otevřený styl řízení, dokážou své lidi správně motivovat a podnítit je k aktivitě. I když je pro většinu Čechů nejdůležitější výše platu, zaměstnanecké výhody patří k podstatným prvkům motivace. „Aby systém benefitů splnil svůj účel, musí být dobře propracovaný a pružný. Jeho základem je zavedený způsob hodnocení každého pracovníka,“ říká ředitel firmy Bax Global Pavel Novák.

Permanentky na cvičení jsou populární

NENECHTE SI UJÍT
Prasátko (c)  profimedia.cz/corbis
Belgičani umí více než jen čokoládu
V dalším díle našeho seriálu o podílových fondech určeném pro cizoměnové investory pokračujeme další společností působící na našem trhu.
Za zaměstnance může platit pojišťovna
Pokud jako podnikatel máte zaměstnance, bude vás zajímat, jak zaměstnanec ručí za případnou škodu, kterou vám způsobí při výkonu povolání. Může tuto škodu uhradit pojišťovna a v jaké výši?
boss
Šéf je perfekcionista. Co s ním?
Náš nadřízený je hrozně náročný, plnit jeho požadavky už dlouho nevydržím. V neděli večer mám při pomyšlení na práci deprese. Když vejde do kanceláře, sevře se mi žaludek, polévá mě horko.

Nejčastějším benefitem jsou stravenky, které již mnozí zaměstnanci považují za samozřejmost. V případě stravenek jde o benefit, který zaměstnavatelé dávají plošně všem zaměstnancům, bez ohledu na jejich pozici ve firmě. Oproti stravenkám se služební mobil nebo notebook poskytují za nějakým účelem výkonu práce. Jejich přidělování tak souvisí s náplní práce. Přidělují se obchodním zástupcům, servisním pracovníkům a dalším mimo kancelář. Ředitelé a střední management firmy mají mimo těchto benefitů ještě možnost využívat služební automobily nebo je jim hrazeno domácí připojení na internet. K populárním benefitům patří permanentky do fitness center, vstupenky na kulturní nebo sportovní akce nebo nabídka rekreace.

Zájem o kurzy se zvyšuje

Lidé se dnes v mnohem větší míře než dříve zajímají o možnosti svého profesního růstu. Vítaným benefitem zejména u středních a vyšších pozic se tak stalo vzdělávání. Firmy hradí zaměstnancům různá školení a jazykové kurzy. „Pracovníci využívají nově získané vědomosti ve prospěch svého zaměstnavatele a zároveň si zvyšují kvalifikaci a vlastní hodnotu na trhu práce,“ říká Monika Jeřábková z poradenské a vzdělávací společnosti Expertis Praha.

Systém Kafetérie

Pokud si zaměstnanci mohou vybírat benefity podle svých zálib, mnohem více je to motivuje. Proto se v poslední době pro čerpání zaměstnaneckých výhod stále častěji uplatňuje systém Kafetérie. Zaměstnavatel určí pro každou pracovní pozici objem finančních prostředků, stanoví spektrum výhod a ohodnotí je určitým počtem bodů. Zaměstnanec si pak sám vybírá benefity podle počtu jemu přidělených bodů. Eliška Mezenská z oddělení lidských zdrojů v Českém Telecomu uvádí: „U nás si zaměstnanci mohou zvolit například penzijní připojištění, kapitálové životní pojištění, slevu na produkty firmy, příspěvek na vzdělání, zdravotní péči, rehabilitaci, dopravu, kulturu, sport nebo rekreaci.“ Výhodou tohoto systému je individuální přístup k potřebám každého zaměstnance.

Jste se mnou spokojeni?

Pokud člověk pracuje v prostředí, které podporuje jeho schopnosti, a je odpovídajícím způsobem motivován, dokáže dlouhodobě podávat vysoké výkony. „Aby mohl zlepšit svoji výkonnost, potřebuje vědět, co se od něj konkrétně očekává, co musí udělat a co se stane, pokud jeho výsledky nebudou dobré,“ vysvětluje Vladimír Kraus, senior konzultant v oddělení Poradenství pro lidské zdroje společnosti PricewaterhouseCoopers. Zaměstnanec však musí také vědět, na koho se obrátit s problémy, v čem mu firma pomůže, a na čem musí naopak zapracovat sám.

Pracovník by měl mít možnost získat jednou za půl roku odezvu zaměstnavatele, ujasnit si svou perspektivu ve firmě, stanovit si další cíle a znát kritéria hodnocení a odměňování. Pro zaměstnance je motivující, když si výši bonusu, která se odvozuje od splněných úkolů a úrovně pozice, na níž pracovník ve firmě působí, mohou sami spočítat.

Co zaměstnavatelé nabízejí:

  • Příspěvek na stravování
  • Mobilní telefon
  • Notebook
  • Služební vůz
  • Dny dovolené navíc
  • Penzijní připojištění
  • Kapitálové životní pojištění
  • Nadstandardní zdravotní péče
  • Dny placeného volna

Co dělat, abych dostal zaslouženou odměnu? Čtěte ZDE. 

 

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Ilustrační snímek
Když se sport stane neúmyslným viníkem. Situace, které stojí peníze

K nehodě dojde snadno. Stačí se vrhnout na sport a aktivity, na které je čas jen o dovolené či o víkendu. Škodu pak můžete způsobit nejen sobě, ale i jiným...  celý článek

Ilustrační snímek
Životní pojistku má více než polovina Čechů. Jaké jsou letošní novinky

Celkem 53 procent Čechů, kteří se dostali do vážné životní situace, přiznává, že to mělo výrazný vliv na jejich domácí rozpočet a finanční situaci rodiny. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.