Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stres? Dýchejte a počítejte do deseti

  13:06aktualizováno  13:06
Zcela bez stresu se žít nedá. Dokonce i občasná nadprůměrná zátěž může být prospěšným otužováním a jistou formou osobního rozvoje. Ale všeho moc škodí. Stres může být tak silný, že k jeho zvládnutí je nutné vyvinout extrémní úsilí. A někdy nestačí ani to a člověk se hroutí. Jak se bránit akutnímu stresu?

Nesnažte se o nějaká zásadní rozhodnutí! Nenechte se stresovou situací zcela vtáhnout a pohltit. Zachovejte si širší pohled na souvislosti. Zkuste být programově nad věcí.

To se lépe daří tomu, k jehož životní filozofii patří optimizmus, sebedůvěra, trpělivost a dobrá mysl. Pokud chcete předejít nutkání něco na místě okamžitě a radikálně řešit, je dobré z exponovaného místa odejít.

V ústraní se pak lze uklidnit douškem vody, ochlazením obličeje, případně se zbavit nahromaděné energie intenzivním pohybem třeba dřepy či vzteklým roztrháním předem připraveného papíru zvaného Zlostník.

Bessel Kok, zástupce generálního ředitele Českého Telecomu
Uvědomte si, že jste na této planetě zhruba osmdesát let. A pokud se většinu času stresujete, pak jím hodně plýtváte. Váš nadřízený se přitom stresuje dvakrát tolik než vy. Myšlenky na to by vám měly přinést úlevu.

Nemůžete-li z místa, kde jste byli stresem zasaženi, odejít, pokuste se alespoň vytěsnit ze své mysli dominující příčiny stresu. Vše, co dokáže zaujmout vaši pozornost, se k tomu účelu dobře hodí.

Aktuální rozsah vědomí není neomezený, takže vaše mysl se nemůže intenzivně zabývat více záležitostmi najednou. Proto je vhodné zaměstnat ji něčím, co není příliš obtížné a může mysl zaujmout.

Již naši předkové při podobných událostech mechanicky počítali do deseti. Odvést pozornost lze také pohledem z okna. Podobně může pomoci i představa, vytrhující jednotlivé příčiny (třeba osoby) stresové situace z daného kontextu.

Dobrým prostředkem odbourání stresu je také soustředěná regulace dýchání (například na čtyři nádech, na čtyři výdrž a na čtyři výdech). Marná není ani úvaha na téma dočasnosti našeho trápení a relativizace současných obtíží a jejich srovnání s délkou lidského života.

Můžeme si také připomenout, jak se nám minulé velké těžkosti po čase jevily úplně jinak, mnohdy i humorně. A když nic nepomůže, obraťte se na odborníka psychologa.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Ilustrační snímek
Co pomáhá hasit zbytečné střety osobností na pracovišti

Kolize různých povah na pracovišti nejsou nic výjimečného. Každopádně pro ty, kteří se do střetů dostávají, ani pro jejich okolí to není nic příjemného. Proč...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.