Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střet české a zahraniční kultury na pracovišti

  10:00aktualizováno  10:00
Může se stát, že se někdo rozhodne pro práci v zahraniční společnosti, kde by více využil své jazykové zkušenosti a měl možnost vycestovat do zahraničí. "Musí si však být vědom i kulturních rozdílností, se kterými se v zahraniční společnosti setká," upozorňuje Tereza Kozánková, konzultantka společnosti Hill International.

Co podněcuje zájem u uchazečů o práci v zahraniční společnosti?

Zřejmě je za tím vidina zajímavého uplatnění schopností a vzdělání, využití jazykových znalostí, možnost vycestovat do zahraničí a zajisté i řada jiných motivů. Faktem je, že zahraniční společnosti přinášejí do České republiky své know-how, jsou obvykle strukturovanější a lze se od nich mnohému naučit.

Na co by si měl dát uchazeč v zahraniční společnosti pozor?

Musí si být vědom kulturních rozdílností, které se mohou projevit až po nástupu k zahraničnímu zaměstnavateli. Způsob, jakým se čeští zaměstnanci k cizí firemní kultuře stavějí, je různý. Někteří zcela upřímně této kultuře věří a je jim blízká. Ti mají pak snazší pracovní život, jejich názory a pocity nejsou v rozporu s kulturou firmy, pro kterou pracují.

Můžete z vlastní zkušenosti říci, jak čeští zaměstnanci na setkání české firemní kultury s tou zahraniční reagují?

Mnozí čeští zaměstnanci nejsou schopni unést příliš silnou cizí firemní kulturu, a tak musí řešit rozpor mezi tím, co hlásá jejich zaměstnavatel - a oni by se s tím měli ztotožnit - a tím, co sami cítí. Snad nejméně šťastným řešením tohoto rozporu je tvářit se naoko spokojeně a souhlasně, a pak doma či s ostatními kolegy negativně hovořit o zahraničních nadřízených či celé firmě. Nejenže tento postup nic neřeší, ani náladu ve firmě, ani vznikající problémy, ale zároveň je myslím velmi pokrytecký.

Dobře, ale předpokládejme, že ke střetu české a zahraniční kulturní rozdílnosti skutečně došlo a někdo se rozhodne situaci řešit. Jak by měl nejlépe postupovat?

Lepší řešení se nabízí v podobě konstruktivního vyjednávání s nadřízenými či zahraničními kolegy, při kterém je třeba zdůraznit klady kultury jejich země, ale i vyzdvihnout a především vysvětlit specifika a klady kultury domácí. Mnozí zahraniční manažeři nemají ani tušení o vlastních prohřešcích proti české kultuře a ti moudřejší uvítají konstruktivní připomínky a podněty. Pokud ani dobře míněná a oprávněná rada není přijata zahraničními nadřízenými či kolegy alespoň jako zajímavá úvaha, je čas změnit firmu. Firemní kulturu lze totiž měnit či přizpůsobovat jen tehdy, jsou-li nositeli této změny všichni zaměstnanci, vedení firmy především.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Ilustrační snímek
Co pomáhá hasit zbytečné střety osobností na pracovišti

Kolize různých povah na pracovišti nejsou nic výjimečného. Každopádně pro ty, kteří se do střetů dostávají, ani pro jejich okolí to není nic příjemného. Proč...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.