Studenti jazyků mohou vyučovat i v zahraničí

P r a h a - "Každému studentovi jazyků bych asistentský pobyt určitě doporučila. Zlepší si tak nejen svoji jazykovou vybavenost, ale pozná také zblízka zemi, jejíž jazyk studuje," říká Jana Chérová, absolventka angličtiny na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Rozhodla se vyplnit přihlášku k asistentskému pobytu pro školu ve Velké Británii, aniž by doufala, že bude mít úspěch. "Zaslala jsem své podklady na národní kancelář Socrata do Prahy a tím jsem na vše téměř zapomněla. Po několika měsících mne kontaktovali, že bych mohla odejt do Velké Británie. Neváhala jsem a zkusila to," vypráví Chérová.
UČÍ SE NEJEN ČEŠTINA
Na škole v Británii měla učit zájemce český jazyk, ale postupně si zkusila stoupnout před třídy jedenácti až šestnáctiletých anglických žáků i v jiných předmětech. Ty se svou skladbou značně liší od těch, které se musí učit čeští žáci stejného věku.

Chérovou překvapilo zejména to, jaký význam byl příkladán takzvaným hodinám kariéry, v nichž se žáci věnovali přípravě na povolání. V nižších ročnících se učili sestavovat strukturovaný životopis a správnému jednání při přijímacím pohovoru do zaměstnání.

Navíc na školním internetu mohli získávat informace o firmách, podnicích a univerzitách. Ve vyšších ročnících pak byla součástí předmětu praxe. "Jak učitelé, tak i žáci přikládali předmětu velkou váhu. S něčím takovým jsem se v České republice nesetkala," poznamenává Chérová, která vyučovala například ještě angličtinu, sociologii a zeměpis.

"Asistentského pobytu se mohou zúčastnit všichni budoucí učitelé jazyků, kteří studují jazyk na pedagogických či filozofických fakultách. Stačí, když se spojí s námi, s národní kanceláří programu Socrates v Praze a zašlou nám všechny potřebné podklady," informuje Vendula Linhartová z pražské kanceláře Socrata.

Pokud bude mít některá škola v zemích Evropské unie o české studenty zájem, budou okamžitě kontaktováni. Podle Chérové by studenti neměli mít velká přání, protože tím zhoršují svoji situaci při výběru.

Pokud budou chtít absolvovat asistenstký pobyt pouze v určité části země, či v určitém městě a na vybraném typu školy, nebudou mít takové šance jako ti, kteří se spokojí pouze s určitou zemí a ostatní kritéria pro ně nebudou tak důležitá.

PRAXE JE K NEDOCENĚNÍ
Během asistentského pobytu si studenti zlepší své jazykové znalosti a utvrdí se v cizí řeči. Podle Chérové jsou jazykové znalosti většiny českých studentů učitelství velmi dobré a v porovnání s některými jinými zahraničními studenty dokoce vynikající. Nároky a požadavky na české studenty jsou ovšem velmi vysoké.

Už přijímací řízení není jednoduché a také znalosti uchazečů o studium cizích jazyků se stále zlepšují. Je tedy z čeho vybírat. Přesto studenty může v cizině zaskočit silné nářečí. S tím se setkala také Chérová, která občas měla potíže porozumět některým slovům, neboť přijela do oblasti, kde se má podle Angličanů hovořit "nejhorší" angličtinou.

"Hned jsem poznala, že oblast okolo Sunderlandu, kde jsem pobyt strávila, byla i v minulosti chudým krajem a o jazykové reformy se zde lidé zajímali pouze vlažně. Proto zde uchovali zvláštní formu starší angličtiny s pozdějšími vlivy moderního jazyka," sděluje dívka, která měla možnost poznat také způsob práce v anglickém školství a tamní vyučovací metody.

Informace o programu SOCRATES OFFICE

U Lužického semináře 13 118 01 Praha 1 Telefon: 02/57 32 10 71, 90 05 50 52 Fax: 02/53 81 87 e-mail: socrates@csvs.cz htttp://www.csvs.cz/socrates