Většina lidí má potřebu si pracovní prostor kolem sebe vlastním způsobem vyzdobit, chce se odlišit od uniformity prostředí. Ilustrační snímek

Většina lidí má potřebu si pracovní prostor kolem sebe vlastním způsobem vyzdobit, chce se odlišit od uniformity prostředí. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Talismany na pracovním stole prý podněcují výkon. Inspirují i vás?

  • 9
Kancelářské prostředí je vesměs uniformní, a tak si ho lidé často upravují k obrazu svému. Zdobí si ho fotkami, vizitkami, talismany, modely aut a někdy hodně zajímavě. Podle odborníků výzdoba pracovního místa inspiruje a zvyšuje produktivitu práce. Ať je jakákoliv.

Společnost Regus zjišťovala, jaká výzdoba převažuje v kancelářích manažerů a vedoucích pracovníků. Oslovila 22 tisíc lidí z 80 zemí světa. První místo v žebříčku nejčastějších "ozdob" obsadila umělecká díla – sochy, obrazy. Podle manažerů působí reprodukce slavných mistrů, někde možná i originály, jako velký zdroj inspirace.

Pro jiné manažery jsou zase zřejmě inspirativní vizitky, které skončily na druhém místě. Dávají si je ve velkém na nástěnky či do speciálních vizitkovníků. Připomínají jim kontakty i úkoly, které je čekají. Třetí příčku obsadily rodinné fotografie a hned za nimi jsou kresby od vlastních dětí. Dále jsou to různé náboženské předměty a osobní dárky pro štěstí.

Na stěnách kanceláří jsou často k vidění i diplomy, osvědčení a trofeje připomínající pracovníkům jejich minulé úspěchy. Podněcují je prý k dalším výkonům. Panenky se také objevují, a to na stolech "věčně mladých" žen. A miniatury aut jsou zase doménou "stále hravých" mužů.

Katerina Manou ze společnosti Regus k tomu říká: "Průzkum ukazuje, že pracovníci na celém světě si zdobí pracovní místa osobními věcmi, aby se cítili jako doma, aby byli i v práci v blízkosti svých milovaných a aby se tím motivovali k výkonu. Potvrzuje se, že prostor hraje v zaměstnání významnou roli." 

A co inspiruje české manažery?

"Největší skvost je obraz, který mi jako dárek k narozeninám namalovala kolegyně z týmu. Je to zdařilá kopie reklamního motivu ležáku Pilsner Urquell ze začátku 20. století, znázorňuje dvě ženy čepující pivo z dubového sudu. Ovšem můj obraz je originální tím, že tváře těch dam jsou tvářemi dvou kolegyň z týmu a další čtyři týmoví přátelé jsou znázorněni symboly. Několik měsíců sloužil obraz jako skvělý "zahajovač" konverzace. Když za mnou někdo do kanceláře přišel, všichni obdivovali podobnost tváří a hledali skryté symboly," říká Pavel Novák, Senior Account Director ze společnosti AMI Communications.

Může se hodit

Najděte si práci, která vás bude opravdu bavit. Aktuální volné pracovní pozice na jobDNES.cz

Při práci se dívá i na další obrazy, které mu připomínají jeho oblíbené koníčky – cestování a sport. "Přímo přede mnou pod monitorem pak leží dva důležité předměty, k nimž mám silné pouto: mosazná soška sovičky z Řecka, kterou jsem dostal od své manželky v začátcích našeho vztahu, a srdíčko z umělohmotných korálků, které mi vyrobila starší dcerka," prozrazuje Pavel Novák, co ho inspiruje v práci.

Také Dagmar Dvořáková, manažerka komunikace společnosti Mediterra, tráví v kanceláři poměrně velkou část dne, proto si ji zařídila podle svého vkusu. "Výzdobu mé kanceláře spojuje téma secese. Tento umělecký směr je mi blízký, protože klade důraz na eleganci, ženskost, vztah ke kultuře a také kavárenskou pohodu. Stěny zdobí obrazy autorů Klimta a Muchy, bohužel ne originály. V jednom z rámů je obraz s názvem Hygeia – jedná se o Klimtovo znázornění řecké bohyně zdraví a čistoty – což zrcadlí obor, kterému se naše firma věnuje. Co ovšem mírně vybočuje, je skulptura králíka, která je umístěna na parapetu. Své místo si zde vydobyla z ryze osobních důvodů a věřím, že mi nosí štěstí," říká Dagmar Dvořáková.

Chceme se cítit lépe, odlišit se nebo esteticky zaujmout

Podle psychologa Tomáše Vašáka je správné si pracovní prostor trochu upravit. "Unifikovaný nábytek, bezduché neutrální barvy, žádná výzdoba, maximálně barevný koberec. Tak vypadá většina kanceláří. Na první pohled je to možná hezké a čisté, ale vlastně jde o popření individuality. Anonymita a uniformita vytváří dojem, že je jedno, kdo kde sedí. Pracovníci jsou zaměnitelní stejně jako pracovní stoly," říká psycholog, podle něhož má většina lidí potřebu si prostor kolem sebe vlastním způsobem vyzdobit. A to má tři základní příčiny:

  • Chceme se cítit lépe v neosobním prostředí a pak je výzdoba typicky spojena se vzpomínkami – fotografie, kresby dětí, dárky od blízkých. Tyto drobné připomínky sytí naši potřebu vztahů a kontaktu s blízkými. Připomínají něco důležitého a hezkého, a tak je výzdoba určená hlavně pro nás osobně. Dodává energii a inspiraci.
  • Chceme se odlišit od uniformity prostředí. V takovém případě bývá výzdoba více než roztodivná. Od potápěčských brýlí coby těžítka až po plakáty s Mr. Beanem. Výzdoba v takovém případě nebývá moc řízená ani uspořádaná. Její základní funkce je vymezit osobní prostor.
  • Potřeba udělat pracovní prostředí esteticky přijatelné, ve kterém se nám bude líbit, a tím pádem lépe pracovat. Jenže, pojem krásy je poněkud relativní. A tak se na jedné straně můžeme setkat se sbírkou 34 malých porcelánových kočiček a na straně druhé s reprodukcemi Andyho Warhola.

A pak tu může podle Tomáše Vašáka být ještě jedna příčina zdobení pracovního místa. Stojí trochu bokem a je to prestiž. "Na stěnu vpravo pověsíme originály obrazů známých umělců (takových, které pozná každý), aby bylo vidět, že na to máme. Na poličku vyskládáme poháry z golfových turnajů, aby bylo vidět, že jsme sportovci. Na levou stěnu pověsíme několik diplomů z prestižních škol (týdenní kurs postačí), aby bylo vidět, že jsme chytří. A na stůl vedle fotky rodiny položíme fotku ze setkání s papežem, aby bylo vidět, jaké máme hodnoty," popisuje Tomáš Vašák a dodává: "Paradoxně tak naplníme jakousi kýčovitou filmovou šablonu."

Je pro vás výzdoba pracovního stolu důležitá?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 29. března 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 613
Ne
Ne 264