Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Telefonní bankovnictví: mezi bankami se vyplatí vybírat

aktualizováno 
Pohodlí a finanční úspora, nebo vyšší výdaje a mnohdy zdlouhavé postávání u okének v bance? Volba je jednoznačná. Kdo by nechtěl vyřizovat své finanční záležitosti s bankou jen po telefonu, zvlášť když ušetří čas i peníze. Jenže tak jednoduché to není. Vedle nedůvěry k novým způsobům řízení finančních záležitostí zatím řadu lidí odrazuje také obava o možné zneužití systému. Navíc pokyny telefonního bankéře nemusí být pro každého úplně srozumitelné.

Ačkoliv je ovládání bankovního účtu po telefonu jednodušší než osobní docházení do banky, přesto ho zatím používá například v České spořitelně jen okolo deseti procent klientů. Proč? Protože řada lidí nevěří, že by se telefonní bankovnictví nedalo zneužít. „Bezpečnost přenosu dat je na špičkové úrovni. Před zahájením transakce na účtu je vždy provedena identifikace klienta a ověření jeho totožnosti zadáním klientského čísla a hesla. Navíc se automaticky nahrávají a archivují hovory s telefonními bankéři,“ vyvrací námitky nedůvěřivých Helena Matuszná z České spořitelny.

Chcet-li vědět, jak dopadl náš test internetového bankovnictví, informace se dozvíte ZDE.
Nespornou výhodou je naopak dostupnost a nízké ceny za bankovní operace po telefonu. Pořizovací náklady na tuto službu přitom nejsou v podstatě žádné - stačí mít pevnou telefonní linku a pak už můžete řídit své peníze nejen z domova, ale také třeba z telefonní budky na rohu ulice. Odpadají tak dodatečné výdaje, které doprovázejí další z moderních způsobů ovládání účtu, a to přes počítač. Za srovnatelné služby navíc zaplatí klienti přes telefon o dost méně, než když zavítají k přepážce - například zrušení trvalého příkazu v ČSOB stojí na přepážce třicet korun, po telefonu je zadarmo. Potíž je v tom, že se mnozí stejně bankovním přepážkám nevyhnou. Některé banky nabízejí pouze omezené služby. Například klienti Union banky se v podstatě po telefonu dozvědí jen výši zůstatku na svých účtech, ale pokud chtějí někomu poslat peníze, stejně se musí zařadit do fronty před přepážkou. TeleBanka Živnostenské banky zase sice umožňuje volbu mezi fixním poplatkem za každý telefonický přístup k účtu či paušálem za měsíční použití služby, některé operace například s inkasem či trvalými příkazy však přes telefon zařídit nelze. Citibank a GE Capital zase prodražují telefonní bankovnictví mimopražským klientům - neprovozují bezplatné telefonní linky, ale zákazník musí volat na pražské telefonní číslo.

 

Pokud vás zajímá některé z následujících témat, pojďte se o nich dozvědět více v našich specializovaných sekcích:

 

Ostatní banky nabízejí telefonní bankovnictví bezplatně, obvykle ve dvou základních modifikacích. V prvním případě je partnerem klienta na druhém konci telefonní linky takzvaný automatický hlasový systém, tedy počítač. Ten dává jednoduché pokyny a klient pomocí tlačítek na telefonu vybírá operace, které chcete právě provést. Tento systém může být velmi jednoduchý a umožňuje získat pouze informace o aktuálním zůstatku či kurzech měn a úrokových sazbách. Nebo může nabývat podoby složitější a potom může jeho prostřednictvím zadávat i příkazy k úhradě, provádět konverzi měn anebo zřizovat, měnit či rušit trvalé příkazy k úhradě. Pro komunikaci s hlasovými systémy je ovšem nutné mít na telefonu nastavenou tónovou volbu.

Ve druhém případě se na druhém konci linky ozve telefonní bankéř, který poskytne plnohodnotné služby jako pracovník na přepážce - od nejrůznějších informací až po příkazy k úhradě nebo založení termínovaného vkladu. V mnoha bankách se dá navíc u telefonního bankéře zablokovat ztracená platební karta nebo třeba nakupovat či prodávat podílové listy otevřených podílových fondů.

Někteří klienti si však s telefonním bankéřem, hlavně tím neživým, hned napoprvé neporozumějí. Čeština telefonních robotů je trochu jiná. I když své pokyny opakují několikrát, občas to nestačí. „Chtěla jsem uhradit přes telefon jednorázovým příkazem pojistné, ale jak jsem se dostala k zadávaní čísla účtu příjemce, nevěděla jsem, co po mně vlastně hlasový robot chce. Po několika marných pokusech jsem se stejně musela obrátit na operátora," líčí svoji zkušenost s telefonním automatem Ivana Havlová.

Ovládáte svůj účet telefonem nebo o tom uvažujete? Oslovili jsme známé osobnosti z kulturního a sportovního světa:

Chcete-li vědět, jak dopadl náš test internetového bankovnictví, informace naleznete ZDE.

 

  • Pavlína Filipovská, zpěvačka:

Zatím telefonické bankovnictví nepoužívám, ale v budoucnu bych chtěla. Alespoň třikrát už jsem se na možnosti telefonního bankovnictví u okénka v bance informovala, ale zatím mě nepřesvědčili, že se nedá zneužít.

  • Eva Hudečková, scenáristka a herečka:

Telefon ve vztahu k bance nepoužívám, ani o tom zatím neuvažuji. A finance má u nás doma na starosti manžel.

  • Ivo Jahelka, advokát a zpěvák:

Já mám raději osobní kontakt s bankou, zatím mě nenapadlo, že bych ho měl vyměnit za telefonní.

  • Karel Šíp, moderátor:

Zatím ne, myslím, že mi tuto službu ani ve spořitelně nenabídli. Možná přišla nabídka poštou, ale já informativní letáky spořitelny nečtu. O zřízení telefonního bankovnictví uvažuji, protože by odpadlo otravné a zdlouhavé postávání u přepážek.

  • Kateřina Neumanová, reprezentantka v běhu na lyžích:

Zatím ne, protože nemám na zavedení takové služby čas. Budu o ni nejspíš uvažovat, až přestanu lyžovat. Spíš než telefonní bankovnictví asi využiji internet.

Využíváte již služeb telefonního bankovnictví? Máte vůči této službě nějaké výhrady nebo v tomto ohledu banka vaše potřeby plně uspokojuje?  Podělte se s námi o svůj názor.

 Pohodlí a finanční úspora, nebo vyšší výdaje a mnohdy zdlouhavé postávání u okének v bance? Volba je jednoznačná. Telebanking má zelenou! Více se dozvíte v článku, který naleznete ZDE.

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých víte, že je budete za rok potřebovat?  celý článek

Ilustrační snímek
Podívejte se, jak se změnily platební karty

Platební karty se staly nedílnou součástí našeho života. S příchodem těch bezkontaktních se Češi v jejich používání dokonce dostali na evropskou špičku....  celý článek

Ilustrační snímek
Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí účet má Sberbank a nejlépe hodnocený...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.