Jindřich Novák, Praha
§ 53 odst. 6 občanského zákoníku
Odpověď vás asi nepotěší. Právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží, které má kupující při zásilkovém prodeji či nákupu přes internet, v tomto případě využít nemůžete. Kupní smlouvu jste totiž uzavřel přímo, tak říkajíc v kamenném obchodě. Na takový nákup se vztahují běžná ustanovení občanského zákoníku, zvláštní možnost odstoupit od smlouvy i bez udání důvodů ovšem nikoliv. Na tom nic nemění ani fakt, že prodávajícím byla společnost, která provozuje zásilkový obchod. Podstatné totiž je, jak došlo k uzavření smlouvy. Zákazník může odstoupit ve 14denní lhůtě pouze tehdy, jestliže spolu s prodávajícím sjednal smlouvu takzvaně "na dálku". Slovy zákona: byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku. Takovými prostředky jsou především poštovní styk, telefon, fax, elektronická pošta, vyplnění internetového formuláře a podobně. Právo odstoupit od smlouvy má v případě sjednání smlouvy na dálku kupujícímu vynahradit bezprostřední kontakt s výrobkem, který by jinak zažil v kamenném obchodě včetně možnosti výrobek vyzkoušet. Odstoupit od smlouvy byste mohl pouze v případě, že by zboží vykazovalo neodstranitelné vady či bylo v rozporu s kupní smlouvou. Pak by šlo o reklamaci. Pouhé zjištění, že se výrobek nehodí, ovšem takovou vadou není.
***
Rubriku připravuje redakce ve spolupráci s občanským sdružením pro rozvoj právní kultury Ars aequi et boni (www.atelierprav.cz)