Firemní kultura určuje do značné míry úspěch a prosperitu firmy. K tomu, aby se jí dařilo, potřebuje kvalitní zaměstnance, pro něž může být styl, jakým firma funguje, rozhodujícím parametrem. Záleží na tom, zda se s firemní kulturou ztotožní. Proto se o ní teď, v době minimální nezaměstnanosti, hodně mluví.
Firemní kultura byla samozřejmě i předmětem zkoumání a tématem mnoha analýz. Lze na ni napasovat například i model národních kultur nizozemského vědce Geerta Hofstedeho, který sleduje několik kategorií. Podle něj se jednotlivé společnosti ve svém fungování výrazně odlišují.
Některé jsou orientované na jednotlivce a jejich osobní úspěch, jiné naopak na kolektivní cíle. V některých firmách si potrpí na dlouhotrvající rozhodovací procesy, které předchází rizikovým situacím. Jiné se nebrání rychlým změnám. A někde převažuje ženský duch, jinde ten mužský. Právě tuto poslední dimenzi zkoumá náš test.
Jakou firemní kulturu máte v práci? Otestujte se |
Zatímco ve firmách s mužskými hodnotami jsou běžné průbojnost, soutěživost a orientace na materiální zdroje, u ženských firem převažuje podpora, smysl pro lidské vztahy a životní prostředí. Ženy na pracovišti řeší problémy obvykle vyjednáváním a vysvětlováním svých stanovisek. Muži se pak častěji přiklánějí k radikálnějším řešením.
Test byl připraven ve spolupráci se společností KRUK, která se zabývá správou pohledávek.