Telefon je na rozdíl od počítače přístroj známý klientům všech věkových kategorií a působí bezpečně, ačkoliv toto zdání může být klamné. Pro klienty však máme dobrou zprávu - Česká bankovní asociace nezaznamenala dosud žádný případ zneužití telebankingu.
Telefonní bankovnictví v některé ze svých podob nabízí všech deset největších českých bank. V nabídce menších bank jej však nenajdete. Proč? Odpověď je prostá – malým bankám se provoz call centra s telefonními operátory prostě nevyplatí – je lepší naučit klienty ovládat účet přes internet.
Do telefonního bankovnictví se od prvního dubna zapojila Volksbank, která je tak jedenáctou bankou, jež tento způsob ovládání účtu nabídne. Momentálně ovšem linka telefonního bankovnictví funguje na téže bázi jako u Poštovní spořitelny – pouze pro zjišťování zůstatku na účtu. Teprve později chce banka přidat možnost aktivních transakcí.
Jak probíhají transakce přes telefon
Východoevropské akciové tituly dosahovaly v minulých letech nadprůměrného růstu. Vyplatí se?
Podpora, kterou rozděluje stát zaměstnavatelům zdravotně postižených, se stále snižuje.
Barevnou inkoustovou tiskárnu má doma leckdo, laserovou málokdo. Jsou lasery opravdu o tolik dražší?
Podstata služby je jasná – pracovník banky za vás po identifikaci a autentizaci provede požadovanou transakci. Omezen je samozřejmě rozsah takto poskytovaných služeb. Z tohoto hlediska můžeme rozdělit telebanking na aktivní a pasivní. Aktivní telebanking umožňuje klientům provádět množství operací – od zadání jednorázového příkazu k úhradě přes založení termínovaného vkladu či investice do podílových fondů až po sjednání stavebního spoření i pojištění. Naproti tomu pasivní opravňuje klienta pouze k získání informací o účtu – zůstatku, historii apod.
Ovšem nemusí to být vždy telefonní bankéř, kdo vám umožní operaci po telefonu provést – v některých případech vám pomůže též automat (tzv. IVR – Interactive Voice Response), který ovšem má svá funkční omezení. Ten vás (opět po ověření) požádá o „naťukání“, a to bez nutnosti kontaktu pracovníkem banky. Proto taky bývá tento způsob ovládání účtu levnější – srovnání je nejmarkantnější u bank, které dávají svým klientům na výběr z obou variant.
Kolik zaplatíte za telefonické ovládání účtu?
Nyní již víme, že jsou operace přes telefonní automat levnější než ty, které za vás zadá telefonní bankéř. Ptáte se ale, jak vychází srovnání telebankingu s ostatními kanály? Pak vězte, že operace realizované přes telefon vás vždy vyjdou značně levněji než transakce, které zadáte na pobočce. Banky se totiž obecně v rámci úspory nákladů snaží své klienty motivovat k využívání kanálů přímého bankovnictví. Proto na začátku roku překvapila Komerční banka, která v rámci změny sazebníku zvýšila mimo jiné poplatky za platby realizované přes internet i telefon, a to ne málo.
Cenové srovnání telebankingu s ostatními kanály přímého bankovnictví je poněkud problematické. Internetové položky v sazebníku bývají levnější než telefonní, GSM banking bývá zpoplatněn zhruba stejně. K položkám v sazebníku ovšem mohou náležet i ostatní náklady na operaci – cena připojení (pokud ovládáte účet pomocí domácího počítače), cena hovoru (pokud voláte pro zadání operace z domova a linka je placená) či ceny za zaslanou SMS u GSM bankingu.
Hledáte informace o přímém bankovnictví? Navštivte naši speciální sekci. |
Dále se ze skupiny neplacených linek poněkud vymyká Živnobanka – u té je k ceně za platbu přes telefon dále nutno připočítat poplatek za spojení s bankéřem (6 Kč) či automatem (3 Kč). Tyto položky nejsou zdarma ani v rámci tolik vychvalovaných balíčků „all inclusive“.
Linky fungují nonstop – až na výjimku
Důležitou „vlastností“ jednotlivých linek telefonního bankovnictví je jejich provozní doba – ta pokrývá obvykle 24 hodin denně, 7 dní v týdnu - vždyť jednou z mnoha výhod přímého bankovnictví oproti pobočce je právě jeho dostupnost. Přesto zde existuje výjimka – HVB Bank, která je klientům po telefonu přístupná pro aktivní operace pouze od osmi do jedenadvaceti hodin v pracovní dny a od desíti do osmnácti v sobotu. Situace je tedy v tomto ohledu stejná jako v loňském roce.
Jak jsou na tom jednotlivé banky co do ceny, funkce či dostupnosti telebankingu? Co se změnilo oproti minulému roku? Uspořádali jsme pro vás již druhý ročník testu telebankingu. Vítěze se dozvíte ZDE. |
Používáte k ovládání účtu telefon? Jak jste spokojeni s telebankingem své banky? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.