Image manažera je důležitá nejen v osobním, ale také ve firemním životě.

Image manažera je důležitá nejen v osobním, ale také ve firemním životě. | foto: Profimedia.cz

Tipy, jak udělat kariéru

Základem kariéry je úspěch. K němu neodmyslitelně patří dobré vzdělání, síla osobnosti, štěstí na kvalitní lidi kolem sebe, přátele nebo zázemí.

Důležitá je motivace, která vede k jasně stanovenému cíli. Velkým darem je intuice, dobrý odhad, empatie, talent, umění jednat a vyjednávat s lidmi. I člověk, který začíná "z ničeho", může v rozvoji firmy dosáhnout velkého úspěchu, je-li ctižádostivý, houževnatý má odborné znalosti a přesně ví, co chce. Ve světě obchodu se rozhodně neobejdeme bez znalosti cizích jazyků.

Vzdělání
Základem je kvalitní odborné vzdělání. To je možné doplnit o další vzdělávací kurzy nebo pracovní stáže v zahraničí. K tomu neodmyslitelně patří znalost alespoň jednoho světového jazyka. Pobytem v cizině si rozšíříme znalosti, setkáme se s jinými kulturami, zvyky, mentalitou, nebo se potkáme s lidmi, kteří můžou v budoucnu sedět na zajímavých pozicích a mohou přispět i k našemu vlastnímu úspěchu. Vzdělání v kombinaci se zdravým selským rozumem je nejlepší devizou.

Kariéra a prestiž
Prestiž si manažer získá nejen penězi, postavením, atraktivními partnery, ale také tím, co doposud vybudoval a jaké úspěchy má za sebou. Nutné je také umět stát si za svými názory a dodržet slib. Důležité je umět si jít za svým cílem, prosadit nepříjemné věci, stát si za svým slovem a nezklamat lidi, kteří v nás mají důvěru. Kariéra je také velkým obětováním času, soukromí, osobních zálib a času na přátele, koníčky.

Úspěch
Velkým darem je umění jednat s lidmi, dobře zorganizovat čas sobě i druhým. Nutností a profesionalitou je přehled, co se děje na trhu, všímat si konkurence, umět flexibilně jednat, reagovat a nepodléhat klamným informacím a zbytečným emocím.

Image – síla osobnosti
Image manažera je důležitá nejen v osobním, ale také firemním životě. Je otázkou postavení, moci, sebeúcty. Ve vyšším postavení k ní patří také kvalitní oblečení, dobré bydlení, značková auta a sporty. Důležité také je, aby člověk, který chce dosáhnout úspěchu, byl silnou osobností, měl charizma, věděl, co chce od sebe a co dokáže očekávat od druhých.

Krize, riziko a strach
Každé podnikání je spojené s rizikem. Čím větší závazky, finanční obraty, tím větší rizika. Jedním z nich je například selhání kolegů, spolupracovníků. Druhým rizikem je konkurence firem podnikajících bez patřičné etiky, se kterou se potýkají manažeři a majitelé firem neustále. Také chuť a nutnost riskovat vyžaduje, aby se člověk dokázal vyklonit ze svých “jistot”. Ty jsou ale vždy relativní. Je potřeba se jich vzdát v okamžiku, kdy je nutné něčeho dosáhnout. Ke krizi a riziku patří i prohra, která je stejnou součástí hry jako výhra, podstatné ovšem je, aby si člověk mohl říci, že to zkusil a hrál.

Mnoho lidí má strach začít budovat svoji kariéru, právě proto, aby nezkrachovali, z obavy, že nebudou úspěšní nebo se nebudou umět prosadit na trhu. Strach je zárukou určité zodpovědnosti, racionálního zvažování vlastních možností a poměřování rizik. Určitý vnitřní neklid je zase motorem racionálního myšlení, je zárukou přežití.

V podnikání je důležité i to, aby člověk našel podobně naladěné lidi a spojil se s nimi; nikdo nemá tolik talentu, aby mohl sám ve všem excelovat.