Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trénujte své vyjadřovací schopnosti

aktualizováno 
Dobré verbální vyjadřovací schopnosti působí přesvědčivě. Kdo umí podpořit svůj výklad adekvátní rétorikou (volba slov, modulace hlasu, hlasitost), dosáhne svými výroky většího účinku.
Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů jako řeč příliš rychlá.

Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů jako řeč příliš rychlá.

Neočekáváme teď samozřejmě, že všichni jste nebo se stanete vynikajícími řečníky, ale na několik věcí bychom vás chtěli upozornit. Přitom jde v první řadě o kritické vnímání sebe sama. Pozorujte svůj vlastní mluvní projev s ohledem na následující aspekty.

Hlasová modulace
Hlasová modulace znamená, že použijete hlasu k podtržení svých výroků. Dosáhnete toho tím, že jednou mluvíte hlasitěji a jindy tišeji, vyšším nebo hlubším hlasem. Při napětí, které možná při přijímacím pohovoru cítíte, se vám přiměřená hlasová modulace už tak dobře dařit nemusí. Jste příliš hlasití, příliš tiší nebo mluvíte moc vysokým hlasem.

Pokud se ucházíte o pozici, která zahrnuje reprezentaci, bude působení vašeho hlasu jedním z kritérií výběru. Když budete při pohovoru hovořit stále příliš potichu, bude se váš protějšek možná obávat, že takto budete mluvit i při rozhovoru se zákazníkem. Tato úvaha může vést k rozhodnutí proti vám.

Totéž platí však i tehdy, jestliže svůj hlas vůbec nemodulujete, tedy když mluvíte velmi monotónně. Až budete trénovat své přijímací pohovory, měli byste dávat pozor i na tyto aspekty. Vytvořte si zpětnou vazbu, podívejte se na videu, jak na vás samotné váš hlasový projev působí.

Tempo řeči
Na naši přesvědčivost působí kromě hlasové modulace také tempo řeči. Velmi rychlá řeč působí spíše hekticky. Rytmus dýchání brzy nestačí rytmu řeči, ztrácíme dech a stále více i přesvědčivost. I když nemluvíte rychle na základě svého vnitřního napětí – možná hovoříte velmi rychle vždycky – kladete vysoké nároky na svůj protějšek. Naslouchat pozorně někomu, kdo mluví rychle, je namáhavé. Mnoho informací se ztratí, protože je nemůžeme tak rychle zpracovat.

Čas od času udělejte v řeči malou přestávku
Zhluboka se nadechněte. Tím se uvolníte a získáte na přesvědčivosti. Vašemu protějšku dáte přitom čas, aby zpracoval to, co slyšel.

Nejlepší je jako vždycky zlatá střední cesta. Přehnaně pomalá řeč klade stejné nároky na pozornost vašich partnerů. Vystavujete se nebezpečí, že budou netrpěliví a v další fázi rozzlobení. Snáze dojde k tomu, že se budou zabývat vlastními myšlenkami a nebudou pozorně poslouchat.

Hlasitost
Hlasitostí můžeme zdůrazňovat určité formulace tím, že některé podtrhneme hlasitou a jiné tichou řečí.

Pozorujte hlasitost své řeči. Daří se vám přizpůsobovat ji významu toho, co říkáte? Nebo máte tendenci mluvit vždy velmi hlasitě nebo velmi potichu? I tím opět kladete zvláštní nároky na svého partnera. Možná se musí častěji ptát, protože vůbec nerozuměl tomu, co bylo řečeno. Nebo se stále více odtahuje od vašeho hlučného hlasu, pokouší se zvětšit prostorový odstup od vás, např. odsunutím židle. Nemusíme zdůrazňovat, jaký účinek to má na vaši přesvědčivost.

Pokud chcete na svém hlasovém projevu něco změnit, využijte k tomu všechny každodenní soukromé i pracovní situace. Bez cvičení nedosáhnete žádné změny. Nemůžete si předsevzít, že budete při pohovoru mluvit hlasitěji nebo hlubším hlasem, když jste to předem nenatrénovali.

Velkou výhodu máte, když se vám podaří přizpůsobit svůj vlastní mluvený projev projevu svého protějšku. Mluví on sám nahlas, nebo potichu, rychle, nebo pomalu? Pokud budete komunikovat opačnými způsoby – on rychle, vy pomalu, on potichu, vy nahlas nebo naopak – vzniknou problémy s porozuměním už na neverbální úrovni.

Využijte první momenty kontaktu k tomu, abyste poslouchali, jak váš partner mluví. Pokuste se mu svým vlastním mluveným projevem přiblížit. To podporuje porozumění, vzájemné sympatie a vaši přesvědčivost. Pokud chcete pro sebe využít tuto rétorickou dovednost, cvičte předem v každodenních situacích rozpoznávání způsobu, kterým váš protějšek komunikuje, a přizpůsobujte se tomu pak ve vlastním mluveném projevu.

Jazykové návyky
Pravděpodobně také znáte lidi, kteří si navykli vkládat téměř do každé věty určitá slova nebo výrazy, např. prostě, tedy, jaksi, že ano, nicméně, ehm, no atd. Tyto výrazy vplývají do našich vět nevědomě. Zjistíme to teprve tehdy, když nás na to někdo upozorní. Naše vyjadřování ale těmito návyky rozhodně nevylepšíme.

Zeptejte se svých přátel a známých, jestli také používáte "oblíbená“ nadbytečná slova. Pokud ano, rychle si to odvykněte. Ke změně mluveného projevu stačí věnovat těmto výrazům zvýšenou pozornost.

Úryvek je z knihy
Jak uspět u přijímacího pohovoru

vydané nakladatelstvím Grada Publishing, více informací naleznete na www.grada.cz

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.