Neznamená to však, že se zákazník obejde bez peněz - většina půjčoven požaduje složení zálohy, která spolu s půjčovným často převyšuje pořizovací cenu předmětu. Kdo potřebnou hotovost nemá vůbec, musí obtížně hledat firmu, kde zálohu nechtějí. Ale jestliže si na jednom místě půjčujete častěji, možná vám ji odpustí.
Ceny výpůjčného se liší
Zákazníkovi se určitě vyplatí prohlédnout internet nebo zatelefonovat do několika půjčoven a porovnat jejich ceny. U běžného turistického vybavení nejsou rozdíly velké, ale zejména u půjčoven vodáckých potřeb, kde je konkurence větší, může klient při troše hledání ušetřit až polovinu peněz. Speciálně u lodí hraje roli i servis poskytovaný půjčovnou například doprava zdarma a informace o možnostech táboření.
Nenechávejte vše na poslední chvíli
Luxus hledání si může dovolit jen ten, kdo začne shánět včas. Kdo potřebuje loď na zítra, ten si nejspíš z cenových nabídek vybírat nebude. Na letní sezonu doporučují půjčovny zamluvit si zboží i několik týdnů dopředu. „Nejhorší je začátek prázdnin - kdo si chce půjčit loď na tu dobu, měl by se začít ptát nejpozději v dubnu. Srpen je podstatně volnější,“ doporučuje Dušan Jakubec z půjčovny lodí v Táboře. Rezervace probíhá v půjčovnách různě - někde stačí mailem či telefonicky, jinde požadují písemnou objednávku a finanční zálohu.
Porovnání cen za týdenní vypůjčení nebo koupi | |||
Zboží |
Půjčovné |
Záloha |
Cena nového |
stan |
420 Kč |
1 000 Kč |
3 300 Kč |
batoh |
250 Kč |
500 Kč |
2 400 Kč |
karimatka |
84 Kč |
400 Kč |
300 Kč |
spacák |
250 Kč |
500 Kč |
1 500 Kč |
vařič |
140 Kč |
500 Kč |
560 Kč |
kanoe s pádly |
1 190 Kč |
2 000 Kč |
5 500 Kč |
Vypůjčené věci dobře opatrujte
Co se stane, když zákazník půjčené věci poničí či úplně ztratí? Půjčovny mají pro řešení této situace různé postupy, a protože úhrada škody náklady na dovolenou výrazně prodraží, zákazník by si měl předem zjistit, jak to bude v jeho případě. Michal Kábrt z půjčovny Wiki k tomu říká: „Spravované zboží neradi půjčujeme, když zákazník poškodí například stan, odprodáme mu ho za zůstatkovou cenu a on si ho může nechat opravit pro sebe.“ Někde budou chtít nekompromisně plnou cenu nového zboží, jinde započítají skutečnost, že předmět již nějakou dobu půjčovali, a platba bude spíše symbolická. „Při ztrátě zboží hradí ztrátu zákazník v celé výši sám, protože pojišťovny nejsou ochotny nám zboží pojišťovat. Proto by si měl sám zajistit pojištění proti ztrátě nebo odcizení,“ radí Pavel Skála ze společnosti ABC-Sport.
Neplaťte na cestách zbytečně! S jakým rozsahem zdravotní péče můžeme na cestách po Evropě počítat? Vyplatí se vůbec komerční pojištění? Čtěte ZDE |