Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Účastníci zájezdu musí dostat všechny informace, ne jen „učesaný“ souhrn

aktualizováno 
Podnikání v cestovním ruchu vyžaduje otevřenost ke klientům, stejně jako obezřetnost při nakládání s reklamacemi. Při nerespektování těchto pravidel se firma může připravit na nemalé problémy.
Cestovní agentury musí zákazníky informovat o tom, která cestovní kancelář zájezd pořádá

Cestovní agentury musí zákazníky informovat o tom, která cestovní kancelář zájezd pořádá | foto: Profimedia.cz

Podnikání v cestovním ruchu vyžaduje otevřenost ke klientům, stejně jako obezřetnost při nakládání s reklamacemi. Při nerespektování těchto pravidel se firma může připravit na nemalé problémy.

Podmínky podnikání cestovních kanceláří a cestovních agentur upravuje zákon č. 159/1999 Sb., který byl loni v srpnu zásadním způsobem novelizován tak, že zpřísnil podmínky byznysu v cestovním ruchu.

Upravil se například termín zájezd, za nějž se považuje i kombinace služeb sestavená na základě "individuální objednávky". Tuto činnost nesmějí vykonávat cestovní agentury, jak tomu bylo dříve. Nedodržení tohoto zákonného ustanovení je považováno za neoprávněné podnikání ve smyslu § 61 a násl. živnostenského zákona.

Pojem cestovní kancelář byl rozšířen i na osoby se sídlem nebo místem podnikání v jiném státě EU (EHP), které mají k provozování cestovní kanceláře příslušné oprávnění svého domovského státu a jsou pojištěny pro případ úpadku cestovní kanceláře. Podnikatelé, kteří zprostředkovávají zájezdy cestovních kanceláří z jiných členských států EU (EHP), jsou povinni tuto skutečnost oznámit Ministerstvu pro místní rozvoj ČR.

Komplexní informace nutností
Cestovní agentury musí zákazníky informovat (týká se i nabídky a zakoupení zájezdů prostřednictvím internetu) o tom, která cestovní kancelář zájezd pořádá. Samozřejmou povinností cestovních kanceláří a cestovních agentur by mělo být, aby zákazníkovi v dostatečném předstihu poskytly informace uvedené v ustanovení § 10 uvedeného zákona - tj. musí pravdivě, srozumitelně, řádně a úplně informovat o všech skutečnostech, které jsou jim známy a mohou mít vliv na rozhodnutí zájemce o koupi zájezdu.

Pokud jste cestovka, dejte si pozor na případné stížnosti svých klientů. Reklamace se může uplatnit do 3 měsíců od skončení zájezdu, musí však být sepsán reklamační protokol, který musí být podepsán delegátem cestovní kanceláře. A pokud se účastníkovi zájezdu nezdá, že jeho reklamace byla vyřízena uspokojivým způsobem, může se domáhat svých práv v rámci občanskoprávního soudního řízení.

Kancelář versus agentura
Rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou spočívá mimo jiné v tom, že provozování cestovní kanceláře je živností koncesovanou, kdežto provozování cestovní agentury je živností vázanou. Zájezd smí tedy prodávat pouze cestovní kancelář a cestovní agentura může pouze zprostředkovávat prodej zájezdů pro cestní kanceláře. Cestovní agentura však nesmí nikdy zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není cestovní kanceláří např. pro jinou cestovní agenturu. Při zprostředkování prodeje zájezdu cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou pro jinou cestovní kancelář musí být cestovní smlouva uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván.

Několik rad druhé straně - zákazníkům
Uzavírejte smlouvu pouze s cestovní kanceláří, která je řádně pojištěna proti úpadku. Při výběru zájezdu si pečlivě všímejte veškerých informací napsaných v katalogu, a to i těch, které jsou psány malým písmem na zadních stránkách katalogu, zejména se pečlivě seznamte se všeobecnými podmínkami. Žádejte podrobné informace a nezapomeňte, že 7 dní před odjezdem je CK povinna poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou jí známy a nejsou uvedeny v cestovní smlouvě.

Dejte si pozor, jakou cenu za zájezd zaplatíte celkem. Výsledná cena se může totiž lišit od ceny uvedené v katalogu, řádově může jít i o tisíce korun. Nezapomeňte na zdravotní a cestovní připojištění, případně pojištění pro případ stornování zájezdu. K cestám do zemí EU je nezbytné již mít mezinárodní průkaz zdravotní pojišťovny.

Není hotel jako hotel. Stejná kategorie hotelu v ČR a hotelu v jiné zemi nemusí svým vybavením a úrovní služeb odpovídat, proto získejte podrobné informace v CK. Důležité také je, že změna cestovní smlouvy před zahájením zájezdu je možná pouze s vaším souhlasem, po zahájení zájezdu musíte dostat vždy hotel ve stejném místě a ve stejné nebo vyšší kategorii, a to opět s vaším souhlasem.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Léčíte se? Komplikace na dovolené vám pojištění nezaplatí

Dovolená je zaplacená, rodina se těší, ale kromě balení a zařizování provozu opuštěné domácnosti je třeba dodělat spoustu věcí v práci. Dovolenou si člověk...  celý článek

Ilustrační snímek
Invalidů je přes 425 tisíc, kdo je ohrožený a jak srazit finanční dopad

Moderní životní pojištění řeší celou řadu zdravotních problémů, ale je důležité nastavit si ho na míru. Kdo ho opravdu potřebuje? Kdy z něj očekávat peníze a...  celý článek

Ilustrační snímek
O kolik peněz přijdete na nemocenské a jak finanční ztrátu zvládnout

Onemocnění nebo úraz jsou nepříjemné záležitosti. A když se jejich léčba prodlouží, situace se ještě víc komplikuje, a to po finanční stránce. Jak se připravit...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Odhalen největší finanční podvod na světě?
Odhalen největší finanční podvod na světě?

Jedna studie Fedu z roku 2009 tvrdila, že 60 % všech hypoték bylo provázáno se sazbou LIBOR. Před lety jsme zjistili, ž... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.