Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Umělecké aukce: příležitost pro každého

aktualizováno 
Investovat dobře peníze neznamená jen volit mezi úrokovými sazbami, burzovními tituly, stavebními spořitelnami či penzijními fondy. Trh s uměním je podle některých odhadů třetím nejlukrativnějším byznysem hned po obchodu s narkotiky a zbraněmi. Sběratelství může být koníčkem i dobrou investiční příležitostí.

Obrazy největších mistrů se v současnosti prodávají za desítky milionů dolarů a cena děl dnes přehlížených umělců může v průběhu několika let narůst o desítky procent. Investovat do umění a mít vlastní uměleckou sbírku patří ve vyšší společnosti k dobrému tónu. Bylo tomu tak v renesanci a je tomu tak stále. Od dob florentských Medicejských, kteří jako první cíleně využívali umění k vlastní reprezentaci, je sběratelství symbolem tradice, prestiže i moci. Něco podstatného se však od těch dob přece jen změnilo - umělecký trh je dnes mnohem otevřenější než kdy dřív a sběratelství již zdaleka nemusí být jen výsadou hrstky superbohatých.

Na českém trhu působí zhruba desítka aukčních síní a příležitostné aukce pořádá také řada galerií. Ceny nabízených děl se pohybují od několika set korun až do několika milionů. Investovat do umění s cílem zhodnotit vložené peníze nebo začít budovat vlastní sbírku vyžaduje jisté znalosti a dobrou orientaci na trhu. K tomu, aby si člověk čas od času koupil obraz, který se mu líbí, ale v podstatě stačí jen zajít na aukci a začít přihazovat. Většina aukcí je veřejná a zúčastnit se jich může kdokoliv.

Dramata se nekonají

Podnikáte na živnostenský list? Je pro vás podnikatelský účet nutností? Více ZDE.

Pro první seznámení se s tím, jak to na aukcích chodí, je dobré zajít na některou nejdříve jako divák. Konají se většinou v sobotu či v neděli odpoledne. Kdo však očekává dramatickou podívanou na brunátné sběratele, kteří vykřikují stále vyšší a vyšší částky, docela jistě bude zklamán. Většinu času jsou aukce poměrně nudnou záležitostí. Nejenže nikdo nekřičí, neboť výše příhozů je pevně stanovena a draží se pozdvihnutím dražebního čísla, ale případy, kdy se o nějaké dílo utká větší počet zájemců, nejsou zas tak časté. Velká část položek se prodává za vyvolávací cenu a celková úspěšnost aukcí se v průměru pohybuje kolem 60 procent. To znamená, že víc než třetinu času bude účastník sledovat, jak se jedno dílo za druhým vrací neprodané zpět.

Jak se chovat na aukci

Návštěvník aukce, který chce dražit umělecké dílo, musí vyplnit přihlášku a předložit platný doklad totožnosti. Dražební číslo dostane v některých aukčních síních po zakoupení katalogu, jinde po zaplacení vratného registračního poplatku. Jde zhruba o 500 korun. Výše příhozů se mění podle toho, o jak vysokou částku zrovna jde. Do 1000 se přihazuje po stokorunách, od 1000 do 10 000 korun po pětistovkách. Je-li aktuální cena vyšší než milion, přihazuje se rovnou po 100 000 korun. Občas se však v aukčních pravidlech ztratí i licitátoři.

SPOČÍTEJTE SI:
spotřebitelský úvěr na SPECIÁLNÍ KALKULAČCE
Pokud na aukci zájemce nemůže nebo nechce být osobně přítomen, může se nechat někým zastupovat nebo se s aukční síní dohodnout na dražbě po telefonu či prostřednictvím písemné nabídky, takzvaného limitu. Oba způsoby jsou velmi rozšířené. Problémy s telefonním spojením pak často zdržují průběh aukcí. Limit znamená, že dražitel před aukcí oznámí, o kterou položku má zájem a jak vysokou částku je za ni ochoten zaplatit. Výše limitu se samozřejmě drží v tajnosti a při vlastní aukci se postupuje stejně, jako by byl dotyčný přítomen v sále.

Platí se také provize

Při dražbě je třeba mít na paměti, že v dražební ceně není ještě započítána provize aukční síně a DPH příslušná této provizi. Její výše se v jednotlivých aukčních síních liší. Většinou se pohybuje kolem 15 procent z dražební ceny. Obraz vydražený za 20 000 korun tak ve výsledku bude stát ještě zhruba o 3500 korun víc. Celou částku má dražitel povinnost uhradit bezprostředně po skončení aukce.

Základní pravidlo dražeb zní, že člověk si má předem rozmyslet, jak vysokou částku je ochoten zaplatit, a držet se toho. Hlavní kouzlo aukcí je však právě v tom, že po malých krůčcích je většina z nás ochotna dojít mnohem dál, než je možná rozumné. „Přece mu to nenecháte. Vždyť je to jen o tisíc korun víc,“ provokují občas váhavce licitátoři. A mají vlastně pravdu. Odolat dokáže málokdo.

Název aukční síně Provize účtovaná aukční síní k vydražené ceně
1. Art Consulting Brno 16 (včetně DPH)
Antikva Nova Praga 15  (12,5 při platbě v hotovosti)
Dorotheum 20
Forum Prudens 15
Galerie Art Praha  16 (13 při platbě v hotovosti)
Galerie Peron 18 (15 při platbě v hotovosti)
Galerie Vltavín 14
Meissner & Neumann 15
Pictura 14
Trans Ars 15

Poznámka: v procentech; není-li uvedeno jinak, provize nezahrnuje DPH
Zdroj: aukční síně

 

Autor:


Můžete si ještě půjčit?

%
Vypočítat
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Mašát
NÁZOR: Kam zamíří sazby hypoték. Budeme platit 2,4 nebo 10 procent?

Ceny bytů rostou do nebe, sazby hypoték jsou stále nízké a úvěry si lidé berou jak housky na krámě. Nic ale netrvá věčně. Ceny nemovitostí se zaseknou nebo...  celý článek

Petr Borkovec
Názor: ČNB zvedá prst oprávněně, Češi si berou hypotéku „na krev“

Půjčit si a pořídit vlastní bydlení je trend dnešní doby. Za vhodnou investici to považuje podle průzkumu 76 procent Čechů. A není divu. Již několik let jsou...  celý článek

Ilustrační snímek
Přichází renesance úvěrů ze stavebního spoření? Rozhodne o tom ČNB

Zdá se, že úvěry ze stavebního spoření jsou opět v kurzu. Naznačují to údaje o nově poskytnutých úvěrech i aktivity stavebních spořitelen přizpůsobit svoji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.