Umíte poděkovat? Pak máte větší šanci získat práci

Vytrácí se slušnost z jednání? Učitelé na všech stupních škol budou souhlasit: děti jsou nezdvořilé, neumějí se chovat pěkně ani sami k sobě, k pedagogům a ještě horší je to třeba ve vztahu k rodičům. Slušnost ale chybí i při hledání a nabízení zaměstnání.

Zájemci o práci posílají štosy životopisů, reagují telefonicky na inzeráty, kontaktují personální agentury. A odezva? Často žádná, někdy neosobní vyjádření: "My se vám ozveme do 14 dnů", dozví se kandidát, ale čtrnáct dní se protáhne navždy. Popsané chování platí často také obráceně: kandidáti, kteří velmi dobré místo například prostřednictvím personální agentury získají, nedokážou často poděkovat, nebo dokonce až do poslední chvíle předstírají, že do firmy nastoupí, a těsně před podpisem smlouvy bez vysvětlení couvnou.

Zdvořilost se vyplácí

Podle průzkumu společnosti Robert Half international 76 procent manažerů odpovědných za přijímání nových zaměstnanců velmi oceňuje děkovný e-mail či dopis úspěšného kandidáta. Většinou se jich však nedočkají: z výsledků mezinárodního průzkumu provedeného v šesti evropských zemích plyne, že děkovný dopis pošle jen 3,8 procenta umístěných kandidátů. "Konkurence na trhu kandidátů je čím dál větší a poděkování je velice dobrým způsobem, jak udržet komunikaci s náborovým pracovníkem a potvrdit svou motivaci a zájem o práci. Málokdo si uvědomuje, že nikdy už nedostane další možnost udělat první dojem," komentuje výsledky průzkumu Kateřina Furlong, manažerka divize Office Team Robert Half international.

Tereza Kozánková, konzultantka firmy, ji doplňuje: "Z vlastní praxe mohu uvést příklad, kdy uchazečka zaslala po prvním kole pohovorů děkovný e-mail firmě. Náborový manažer byl mile překvapen, že uchazečka projevila i touto formou zvýšený zájem o pozici, a nakonec výběrové řízení vyhrála." Odborníci se shodují na tom, že právě při hodnocení uchazečů na nemanažerské pozice, kde mohou být znalosti uchazečů srovnatelné, rozhoduje přístup a otevřená komunikace. Vstřícný postoj, zájem o pozici a firmu projevený zájemcem stejně jako dodržování termínů či včasná omluva jsou faktory, které jednoznačně rozhodují o přijetí či nepřijetí kandidáta. Podle zkušeností ředitelky personální agentury Mercury Group Alice Hamidové je situace o něco lepší než před 5 až 7 lety. "Profesionální přístup kandidátů však ale zatím zaostává za evropským standardem chování a jednání.

Když komunikace vázne

Helena Svobodová nakupuje známky na dopisy po desítkách. Každý týden odpovídá na několik inzerátů na volná místa v administrativě. Rozeslala mnoho životopisů personálním agenturám, kontaktovala zaměstnavatele také přímo. Čekala týden, dva, měsíc a ono nic. Žádný kontakt ani stručná odpověd - vyhověla jste podmínkám, ale vybrali jsem jiného, nevyhověla, jste a proč. "Už žádnou odpověď ani nečekám, sama volám, abych se dozvěděla, zda mám šanci práci přes agenturu najít," říká Helena Svobodová. Podle jejích slov ji nejvíc mrzí, že často nezná důvod, proč ve výběrovém řízení neuspěla, a nemůže se tak napříště vyvarovat případných chyb.

Podobné zkušenosti má i pracovně velmi úspěšný finanční ředitel z Prahy, který si nepřál být z profesionálních důvodů jmenován: "Moje zkušenost je taková, že 80 až 90 procent agentur se neobtěžuje odpovědět uchazeči, který se ozve na inzerát a pošle i fotku. Další sice odpovědí, že dostaly materiály uchazeče, ale už se neozvou. Pro mě je nejtrapnější taková situace, kdy absolvuji první pohovor, dohodneme se na tom, že se agentura ozve, co bude dál, a pak nastane dlouhé a hluboké mlčení. Nevím, jestli mám volat, abych neobtěžoval a nedával najevo přehnaný zájem nebo ne."

Dobré personální agentury jsou s uchazeči v kontaktu

Jednatel společnosti Catro Martin Vosecký říká, že personální marketing je u tuzemských poradenských společností zatím v plenkách. "V minulém roce jsme u několika desítek poradenských firem dělali průzkum a oslovili je životopisem potenciální uchazečky o místo. Výsledek průzkumu byl nelichotivý: kandidátka nedostala ani jednu kladnou, ani zápornou odpověď. Nikdo ji navíc nepožádal o souhlas o uchování osobních údajů," říká Martin Vosecký z poradenské společnosti Catro.

Podle zkušeností uchazečů o zaměstnání platí, že čím je poradenská firma zaměřena na obsazování vyšších postů, tím lépe většinou komunikuje se zájemci o místo. "Agentura by měla do několika dní informovat kandidáty o dalším postupu," míní ředitelka poradenské společnosti Wrihgtson Urquart Barbora Tomšovská. Ty, které to nedělají, ztrácejí kredit. "Jeden nespokojenec to řekne mnoha dalším lidem a firma musí pak ztracenou prestiž dohánět jinde," říká Martin Vosecký. Kvalitní personální agentury dbají na to, aby komunikace s uchazeči nevázla. "Konzultanti vyhodnocují, zda kandidátův profil odpovídá volným pozicím, či zda je možno najít pro něj i v budoucnu zajímavou nabídku. V případě, že pro konkrétního kandidáta není právě vhodné umístění, je kontaktován telefonicky, e-mailem či osobním dopisem, a to zpravidla do 14 dnů od zaslání životopisu," uvádí Helena Kudláčková ze společnosti Robert Half Czech republic.

Zároveň se však podle ní může stát, že vzhledem k velkému množství informací, jež společnost zpracovává, není některý z kandidátů zastižen. Rada odborníků je pro takový případ jednoduchá. Pokud se vám personální agentura delší dobu neozývá, kontaktujte ji, ať víte, na čem jste. "Když uchazeč zavolá sám do agentury, měl by se vždy dozvědět alespoň základní požadované údaje," míní Alice Hamidová.