Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V domácí kanceláři v pyžamu? Rozhodně ne, říká psycholožka

aktualizováno 
Člověk, který se nepřevlékne a rovnou z postele jde k pracovnímu stolu, má velmi jednoduchou cestu zpátky. Hrozí, že toho moc neudělá, varuje psycholožka Iva Moravcová. Chce to silnou vůli a pevný rytmus, jinak práce z domova vůbec nemá cenu, říká psycholožka Iva Moravcová.

Psycholožka Iva Moravcová | foto: MF DNES

Pro koho se práce z domova hodí, kdo by na ni měl zapomenout?
Lidé, kteří dobře zvládají organizaci sebe samých, z ní mohou hodně vytěžit. Práce z domova vyžaduje především velkou sebekázeň spolu s vysokou mírou motivace, neboť domácí prostředí svádí k jiným činnostem, než jsou pracovní povinnosti. Na druhou stranu přináší určitou volnost, kterou si ale nelze vysvětlovat tak, že práci neudělám. Z hlediska typu osobnosti bych řekla, že je nevhodná především pro lidi, kteří mají vysokou potřebu komunikace, sociální interakce – prostě chtějí být mezi lidmi, být jimi obklopeni, nesnesou být sami.

Jak si domácí kancelář zorganizovat?
Ideální je, pokud pro pracovní stůl a skříň na šanony a jiné pracovní věci najdeme samostatnou místnost nebo alespoň málo frekventované místo v bytě. To je první předpoklad pro to, aby práce z domova nepůsobila na zbytek rodiny rušivě. Z těchto důvodů lidé často dávají své pracovní stoly do ložnic. Pak je však velmi důležité najít takový mechanismus, aby se uměli od práce i večer odpoutat a naučili se v klidu usínat. A to i přesto, že je v jejich blízkosti pracovní stůl se spoustou povinností, což u některých lidí vyvolává nepříjemné pocity, nemohou usnout a raději se zvednou a jdou práci dodělat.

Optimální je, pokud je možné mít osamocenou malou místnost s dveřmi, aby noční práce třeba na počítači nerušila ostatní členy domácnosti. Snaha po oddělení domácí kanceláře má hned několik důvodů: příchodem do jiné místnosti, která je vyhraněna pouze práci, se člověk lépe naladí na pracovní činnosti, oddělení napomáhá i zlepšení koncentrace. Takové místo snáze opouštíme, i když na stole zůstává rozdělaná práce, což usnadňuje její pokračování.

A když nemůžu mít samostatnou místnost?
Pak je výhodné najít co nejméně frekventované místo v domácnosti tak, aby pracující nerušil. Pracovní místo je dobré jakkoli opticky oddělit od běžného života, v praxi to znamená, že pracovní kout se snažíme maskovat například květinovou stěnou, prostorově vzdušnou knihovnou, někde pomůže paraván, jinde žaluzie nebo posuvné japonské stěny. Když člověk v tomto místě pracuje, tak se více koncentruje na práci a nerozptyluje se například pohledem do pokoje či na televizi.

Je potřeba pracovat ve stejném rytmu, jako když se dochází do kanceláře?
Je určitě dobré i doma dodržovat osmihodinovou pracovní dobu, ale její rozložení je individuální s tím, že denní objem práce je dobré stanovit předem a také udělat. Jestli brzy ráno nebo pozdě večer, to je na každém. Zcela určitě doporučuji dodržovat polední pauzy s možností občerstvit se doma, ale na druhé straně jít do restaurace je někdy za celý den jediná možnost komunikace, a navíc příležitost se projít.

Může se home office negativně podepsat na partnerských vztazích?
Ano, může, především když nejsou dostatečně oddělené pracovní kouty od prostor, kde rodina tráví hodně času. Pak ostatní členy rodiny pochopitelně může rušit časté vyzvánění telefonů nebo nelibě nesou neochotu pracovníka povídat si s nimi, když on "je ještě v práci". Někdy je také velmi těžké odmítat komunikaci s dětmi, na které se většinou každý rodič velmi těší.

VIZITKA Ivy Moravcové

Vystudovala psychologii na Univerzitě Karlově. Působila jako manažerka v několika společnostech. Dlouhodobě se zabývá problematikou psychologie práce a také koučováním. Pracuje jako konzultantka a externě vyučuje na katedře ekonomiky, manažerství a humanitních věd Českého vysokého učení technického.

A v čem má práce z domova na rodinu pozitivní vliv?
Když se s prací z domova člověk naučí dobře zacházet, má velké výhody. Šikovní udělají v rámci přestávek drobné práce, které by na ně jinak čekaly po návratu ze zaměstnání večer, jiní stihnou během přestávky procházku nebo za půlhodinu třeba sérii posilovacích cviků, bez větších stresů si lze objednat opraváře nebo zařídit nákupy a služby, které tomu, kdo je dělá až po skončení "běžné práce", zaberou dvakrát více času, protože v odpoledních hodinách je v ulicích, úřadech i obchodech více lidí.

Je možné také činnosti otočit a ušetřit: například jít do fitka, bazénu na masáž nebo k holiči dopoledne a mnohdy za zvýhodněné ceny. Některým rodinám tak odpadne placení za odpolední hlídání dětí, částečně se dá ušetřit i na obědech, které většinou konzumujeme doma a lze jenom o den dříve navařit o jednu porci jídla více. Je taky snadnější zvládnout práci, když člověku není úplně dobře.

Má se člověk chovat i v domácí kanceláři tak, jako když je v zaměstnání? Tedy třeba se i obléci, jako když jde do práce?
Pro většinu obvyklých pracovních dnů bych se přikláněla k tomu, aby součástí naladění na práci bylo i jiné ustrojení než je běžný domácí oblek, jako jsou například tepláky apod. Neznamená to však, že by člověk měl sedět doma v saku a s vázankou, ale je potřeba si uvědomovat, že je důležité i pro mentální svěžest denně o sebe řádně pečovat, pěkně se učesat, případně i lehce nalíčit a obléct se do kalhot a svetříku nebo košile a vesty.

To, že se lidé ustrojí jinak než po domácku, podporuje i jejich myšlenky směrem k pracovním aktivitám. Člověk, který se ani nepřevlékne z pyžama a ihned z postele jde rovnou k pracovnímu stolu, má totiž velmi jednoduchou a krátkou cestu zpět do postele – nemusí se vůbec převlékat a to je hodně zrádné.

Může být člověk pracující doma výkonnější než ten, co pracuje mimo domov?
Obecně práce z domova přináší svobodu, se kterou stále někteří neumějí správně zacházet. Může se ale klidně stát, že lidé pracující z domova budou výkonnější, a to často v takových případech, kdy člověk zaměstnanec má v domácí kanceláři mnohem klidnější prostředí než například ve velkých "open space" prostorech nebo tam, kde jsou lidé vytíženi nerovnoměrně či je často ruší příchozí návštěvy a telefonické hovory okolních zaměstnanců.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.