Otestovali jsme několik poštovních poboček, zda informace, které potenciálním klientům podají, jsou dostatečné, zda nezamlčují některé nevýhody fondů, či zda jsou vůbec pobočkoví pracovníci na poštách kompetentní investiční produkty nabízet.
O tom, že úspěch fondů závisí na distribuci, nepochybuje nikdo. Rozšíření o další distribuční kanál je proto z hlediska investičních společností jistě pochopitelné. Rozšířit nabídku míst, kde lze uzavřít smlouvu o nákupu a prodeji akcií a podílových listů fondů se rozhodly dvě instituce: ČSOB, resp. Poštovní spořitelna a investiční společnost ČP Invest.
Poštovní spořitelna (ČSOB) – fondy KBC
Poštovní spořitelna nabízí v rámci produktu s názvem Poštovní investiční program
Poštovní investiční program |
Česká pošta – fondy ČP Invest
Prostřednictvím České pošty lze na poštách investovat do produktu společnosti ČP
Šikovná obálka Fond peněžního trhu – 50 % Fond státních dluhopisů – 30 % Fond korporátních dluhopisů – 20 % |
Kromě produktů samotných se tyto dvě nabídky odlišují i způsobem poskytování investičních služeb. Česká pošta je tzv. investiční zprostředkovatel, který se musí registrovat na Komisi pro cenné papíry, splňovat požadavky registrace a nabízet služby s určitou kvalitou. Pro Poštovní spořitelnu sice platí stejná pravidla co se týče odborné péče a jednání se zákazníky, ale nemusí se již registrovat jako investiční zprostředkovatel, neboť součástí bankovní licence ČOSB je i poskytování investičních služeb. Rozdíl, který na první pohled není patrný, je především v tom, že investiční zprostředkovatel, kterým je Česká pošta v případě Šikovné obálky, smí pouze přijímat a předávat pokyny zákazníků a informovat o rizicích, avšak neměl by již plnit funkci finančního poradce. Naopak u Poštovní spořitelny lze očekávat, že bankovní úředníci budou poskytovat do jisté míry i finanční poradenství.
Jak dopadl test pošt?
Hlavní závěr, ke kterému jsme v průběhu testu došli, je ten, že pokud chcete investovat na poště (ať už do fondů ČP Investu či KBC), musí vám být předem jasné, jaký produkt chcete, jaká je vaše tolerance k riziku a proč chcete investovat.
Další informace o fondech naleznete např. ve speciální příloze ZDE |
Šikovná obálka ČP Investu je na poštách nabízena pouze necelé dva měsíce, do fondů KBC v Poštovní spořitelně lze investovat již více než půl roku. Šikovná obálka je tedy poměrně nový produkt, což je patrně i důvod mnohem nižší kvality poskytovaných služeb. I v Poštovní spořitelně jsme se setkali s několika nesrovnalostmi a chybami, avšak v případě Šikovné obálky jsme se na několika pobočkách doslova nestačili divit.
Výsledky (klikněte na společnost a produkt):
Poštovní spořitelna |
Výsledná známka |
Výsledná známka |
Jaké nedostatky měly odpovědi v Poštovní spořitelně a u České pošty? Na co bylo správně upozorněno?
Poštovní spořitelna |
- Chybí přizpůsobení klientovým potřebám |
- Zavádějící informace o garančním fondu |
+ Investice do fondů s delším horizontem |
+ Investování s možným kolísáním hodnoty investice |
+ Poukázání na daňové výhody |
Česká pošta |
- Málo nebo žádné informace |
- Zaměňování spoření a investování |
- Chybí informace o klientovi – ochota riskovat, horizont |
- Některým klientům nemusí produkt oproti ujištění vyhovovat |
+ Poukázání na daňové výhody po 6 měsících |
+ Informace o správcovském poplatku |
Výsledky testu ukázaly, že výhody nového distribučního kanálu, ke kterému mají všichni blízko, jsou zaplaceny nedostatečnými informacemi, které k jednotlivým investičním produktům na poštách sdělují. Jako hlavní nedostatek považujeme malý či žádný zájem prodávajících o situaci konkrétního investora. Ani v jednom případě jsme se nesetkali s otázkou zaměřenou na zjištění finančních zdrojů a stability, averze k riziku, či potřeb investování.
Jsme si vědomi, že záleží na konkrétním člověku, jenž právě o investici podává informace, ale množství, rozsah a různorodost nedostatků, se kterými jsme se při testu setkali, nás utvrzuje v přesvědčení, že investování na poštách má ještě vážné mezery. Nesprávný postup jednoho investičního zprostředkovatele či jiného subjektu nabízejícího investici povede k prohloubení nedůvěry v investování, se kterou se domácí kapitálový trh potýká již dlouhou dobu.
Přestože podle společnosti ČP Invest je investování na poštách velmi rozšířené např. ve Velké Británii, Itálii či Francii, domácí pošta ještě není na investiční produkty připravena. Ovšem ani investoři - všeobecně nízká znalost investování na kapitálových trzích vyžaduje pečlivé seznamování s investováním, riziky, se kterými je spojeno, možnostmi a omezeními, která plynou pro finanční potřeby či cíle investorů.
Na co byste se neměli zapomenout zeptat při investování: Proč bych měl investovat právě do tohoto produktu? Jaké jsou výhody a nevýhody? Jaká jsou s touto investicí spojena rizika? Jde o domácí nebo zahraniční podílový fond? Jaký je to fond, do jakých aktiv nejvíce investuje? Jaké jsou s investicí spojeny poplatky (vstupní, výstupní, za správu)? Za jakou cenu nakoupím? (Ze kterého dne?) Potřebuji účet ve Středisku pro cenné papíry? Jaké mohu očekávat výnosy, můžu být někdy ve ztrátě? Kde najdu informace o aktuální hodnotě nebo cenách? Jak je to s daněmi, platím nějaké daně z výnosu? |
Máte zkušenosti s investováním na poště? Investovali byste zde své peníze? Setkali jste se někdy s nedostatečnou nabídkou investování?