V nové práci mohou nastat problémy

Ať se na vás kolegové tváří jakkoli, to, čím byste se měli první dny v novém zaměstnání nejvíce zabývat, je samotná práce. Nováčci bývají často vrženi do chaosu. Po každé informaci se musí usilovně pídit, aniž tuší, na koho se obrátit.

Začínáte v novém zaměstnání? Pak v něm ukažte svou příjemnější stránku. Málokdo se na spolupracovníky hned mračí. Může se však stát, že se někdo bude mračit na vás. Proč? Protože jste nastoupili na místo kolegy, který se rozešel se zaměstnavatelem ve zlém, a on si s ním dobře rozuměl. Při každém vašem zaváhání dává najevo, že vy práci jeho kamaráda neodvedete tak dobře. "Chce to čas. Nemá smysl se snažit zalíbit za každou cenu. Snažte se udržet vztah na úrovni, která nenarušuje spolupráci. Nakonec - ne ve všech firmách se kamarádství pěstuje," říká konzultantka Tereza Velebilová ze společnosti Williams&Partner.

Snadné také není vypořádat se s pozicí, v níž váš předchůdce exceloval. Odešel, protože ho konkurence přeplatila. Zaměstnavatel vás sice uklidní, že neočekává hned od začátku zázraky, ale museli byste být slepí, abyste si po pár dnech jeho netrpělivosti nevšimli. Nezbývá než vydržet. "Ještě horší je, když váš předchůdce uměl něco zvláštního. Znám případ asistentky v jedné společnosti, jejíž předchůdkyně aktivně přispívala do firemního časopisu. Všichni předpokládali, že nová kolegyně ji v tom nahradí," říká konzultantka Velebilová. Jenže sloh nebyl její silnou stránkou. V takovém případě je dobré přiznat, že k tomu nemáte vztah, a vyptat se, v čem jiném byste mohli prospět.

1. Nestůjte jako tvrdé "Y"

Jsou zaměstnavatelé, kteří kvůli nováčkovi vyčlení pracovníka, jenž má za úkol jej takzvaně zapracovat. Ovšem to neznamená, že budete kolegu zatěžovat, kdykoli to půjde. Máte-li dotazy, sepište je všechny na papír a na předem dohodnuté schůzce si objasněte všechny problémy najednou. Nebojte se ptát, třeba i na zdánlivé maličkosti. Vždyť žádný učený z nebe nespadl. Nestůjte bezradně v koutku, ani nehrajte mistra světa - pak je pozdě napravovat chyby. Snažte se pochopit, co se od vás očekává, chtějte jasné vysvětlení představ o splnění úkolu.

2. Doma se neohřejete

Počítejte s tím, že vám všechno bude zpočátku trvat trochu déle než třeba za půl roku, až se na novém místě otrkáte. V práci budete zřejmě ze začátku trávit hodně času.

3. Poznejte "domorodé" zvyky

Nebojte se zapojit do debaty svých kolegů. Mějte však na paměti, že není taktické

Co dělat, aby vám vedoucí přidal? Čekat v koutě nebo vyrazit ke zteči?
Více ZDE.

hned první den dělat ze sebe toho nejchytřejšího, někoho kritizovat nebo na sebe prozradit pikantní intimnosti. Přicházíte do zaběhnutého kolektivu, respektujte, že se vám hned tak podřizovat nebude. "Všímejte si, kdo jak s kým mluví, koho lidé žádají o radu, kdo s kým chodí na oběd. Mapujte si hierarchii osob kolem sebe," radí Renata Nováková z personální agentury AAR Agency.

4. Nedbejte na pomluvy

Nedbejte na to, když některý z kolegů před vámi někoho pomlouvá. Stejně se ve vztazích mezi zaměstnanci teprve rozkoukáváte, takže i kdyby bylo na "každém šprochu pravdy trochu", informace dál neroznášejte. Nebo rovnou řekněte, že se o drby nezajímáte.

5. V bývalé práci bylo líp

Kdy se člověk začne na svém novém pracovním místě cítit jistěji? Pokud se hůře přizpůsobujete, zvyknete si tak za dva tři měsíce. Za tu dobu si určitě nejeden nováček zavzpomíná s nostalgií na své bývalé pracoviště. "Na nové místo je ale vždy lepší přijít s čistým stolem, není dobré srovnávat minulé pracoviště se současným," říká personalistka Jana Lamačová. Podle ní je třeba počítat s tím, že se jedna věc může u různých zaměstnavatelů dělat různě. "Zdržte se raději kritiky, že něco jinde fungovalo lépe. Budete-li se soustřeďovat na rozdíly, nespokojenost a nervozita vám jen ztíží práci," dodává Jana Lamačová.

6. Proč mě teda brali?

Stalo se vám, že jste nastoupili na místo a ono bylo brzy zrušeno? "Tak dlouho jsem v novém zaměstnání čekal na spuštění projektu, až po třech měsících s konečnou platností zjistili, že na něj peníze nejsou, a místo bylo zrušeno," říká marketingový pracovník Petr Daneš z Prahy. Zahraniční centrála firmy rozhodnutí tak dlouho odkládala, až došlo k reorganizaci a projekt v rámci šetření nebyl ani odstartován. "To se může stát, není to zlý úmysl zaměstnavatele. Když však vidíte, že se práce ne a ne rozjet, vyptávejte se na podrobnosti kompetentních osob, proč dochází ke zdržení," říká personalistka Lamačová. Čím více budou s konkrétními odpověďmi otálet, tím spíše byste se měli poohlížet po novém místě buď v rámci firmy, nebo někde jinde.