Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vadné zboží je třeba reklamovat

  12:14aktualizováno  12:14
Po Vánocích a na začátku nového roku řada lidí přichází do obchodů vrátit vánoční dárky.A to nejen ty nevhodné. Některé dárky mohou být totiž vadné. Je důležité si proto uvědomit, zda jdete po Štědrém dnu vrátit zboží do prodejny kvůli tomu, že se vám nelíbí, nebo proto, že není bez vady.
Po Vánocích a na začátku nového roku řada lidí přichází do obchodů vrátit vánoční dárky.A to nejen ty nevhodné. Některé dárky mohou být totiž vadné. Je důležité si proto uvědomit, zda jdete po Štědrém dnu vrátit zboží do prodejny kvůli tomu, že se vám nelíbí, nebo proto, že není bez vady. V druhém případě jde o klasickou reklamaci a podle toho je nutné postupovat.

Zbývá jedině soud

Pokud jste si jisti, že jste si nezpůsobili vadu na zboží sami, nebojte se ji reklamovat. Uděláte-li to ihned, což bude ve lhůtě šesti měsíců od zakoupení, můžete v obchodě žádat výměnu výrobku nebo jeho opravu. Záleží na vás, co si vyberete. V případě, že vám prodávající produkt nevymění například z toho důvodu, že tentýž už nemá na skladě, můžete odstoupit od smlouvy a nechat si vrátit peníze. Nebo také chtít slevu z ceny, nebrání-li vada řádnému užívání. Pokud se vám podaří vadné zboží úspěšně reklamovat, máte vyhráno. Pozor však, rozhodne-li se prodejce vám vrátit peníze, žádejte vyplacení celé částky ihned. „Zákon neukládá, dokdy to obchodník musí udělat. Mohlo by se stát, že by obnos zadržel, a pak byste se o něj museli soudit,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Tentýž postup zbývá i v opačném případě, tedy v situacích, kdy prodávající reklamaci zamítne. Chcete-li se domoci svých práv, budete muset podat žalobu.

Internet je jisté riziko

Obdobná pravidla platí i pro reklamaci dárků zakoupených prostřednictvím internetu. Záruční lhůta na spotřební zboží je dva roky. Jestliže vám zboží nevyhovuje, můžete je nepoužité a v původním obalu vrátit do 14 dnů. „Poslední den lhůty však už musí být u obchodníka,“ říká Fléglová. Má-li výrobek vadu, je nutné postupovat obvyklým způsobem. V případě internetového nákupu je však dobré být hned od začátku mnohem obezřetnější. Člověk kupuje na dálku mnohdy zboží za desetitisíce a často vůbec nezná podmínky, za jakých lze například zboží vracet, protože firma je na svých internetových stránkách nesdělí. Jde například o manipulační poplatky či různé jiné platby, které si obchodník strhne z ceny zboží, a nevrátí tak zákazníkovi celou zaplacenou částku. „Internet je stále určité riziko. Spotřebitelé by neměli nakupovat v nezavedených prodejnách, které předem nesdělují všechny informace. Jistou zárukou serióznosti je členství například v Asociaci zásilkových obchodů,“ dodává Miloslava Fléglová.


Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Nejčastější chyby, které vás o dovolené připraví o peníze

Na letní dovolenou už letos vyrazila řada Čechů. Některým se však zbytečně prodražila o stovky i tisíce korun, protože udělali školácké chyby, za které se...  celý článek

Dluhy na nájemném a službách mohou být důvodem pro výpověď nájemce z nájmu...
Nájemníků, kteří jí dluží už přes sto tisíc, se zbaví po dvou letech

Paní Marie před pěti lety zdědila po rodičích starší rodinný domek v Olomouci. Sama se tam stěhovat nechtěla, ale dům ani nechtěla prodat pro případ, že by o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.