Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - nákupy, vánoce | foto: Profimedia.cz

Vánoce budou skromnější, domácnost za ně v průměru utratí 15 tisíc

  • 63
Tento rok budou pravděpodobně vánoční svátky chudší. Každoroční růst výdajů domácností se zastavil a výsledná suma se dokonce podle odhadů vrátí k hodnotám roku 2006. Češi méně utrácejí a bojí se zadlužovat.

Zdá se tedy, že finanční krize vyvolává obavy o budoucí příjmy. A promítá se tak také do úvah o letošních předvánočních, ale i povánočních nákupech.

První adventní víkend menší prodej nepotvrzuje

Na celkové hodnocení je sice ještě příliš brzy, nicméně první informace o tom, jak Češi nakupují, alespoň u některých obchodníků očekávaný pokles prodeje přesvědčivě nepotvrzují.

"Do obchodů Tesco přišlo za nákupem během prvního adventu ve srovnání s běžným víkendem přibližně o 20 % více zákazníků, což je zhruba stejně jako vloni," komentovala pro iDNES.cz první čísla Eva Karasová, tisková mluvčí Tesco Stores ČR, a. s.

Nárůst prodeje se u jednotlivých druhů zboží a v závislosti na regionu podle jejích slov pohybuje v desítkách procent (cca od 10 do 50 %). Největší zájem je zatím o hračky a elektroniku. Lidé rovněž ve zvýšeném množství nakupují jak čerstvé, tak trvanlivé potraviny. Jejich prodej se v Tesku zvýšil přibližně o pětinu.

Na vánoční nákupy máme připraveno asi 15 tisíc

Podle listopadového průzkumu, který pro Citibank zpracovala agentura STEM/MARK, se totiž Češi nechystají utrácet více než v předchozích letech, což bylo dosud pravidlem. Mnoho lidí se nehodlá ani výrazně zadlužovat.

Letos se totiž průměrný Čech chystá za vánoční dárky vydat 5 250 korun, což odpovídá roku 2006. Na ostatní výdaje spojené s vánočními svátky, jako například na vánoční stromek, potraviny, alkoholické či nealkoholické nápoje, pak počítá s částkou kolem čtyř tisíc korun. Dvoučlenná domácnost tento rok utratí kolem 15 000 korun, což je stejně jako před dvěma lety.

S půjčkou na pořízení dárků v podobě krátkodobého úvěru (kreditní karta či kontokorent) počítá každý šestý dotázaný. Převážná část bude krýt zvýšené výdaje z vlastních úspor.

průměrná domácnost utratí až 15 tisíc

Domácnost se dvěma dospělými hodlá v souvislosti s Vánocemi utratit 14-15 tisíc korun. Tedy stejně jako v roce 2006.

"Přestože průměrná mzda od roku 2006 stoupla zhruba o 15 procent, reálně přibližně o 6,5 procenta, vánoční útrata za dárky zůstává stejná, a to mírně nad pěti tisíci korunami. Zato výrazně roste zájem nakupovat v povánočních slevách. Dnes již o nich uvažuje téměř polovina respondentů a rostou i zamýšlené objemy nákupů," přiblížil situaci před letošními svátky manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl.

Obchody se dočkají skutečného náporu až po Vánocích

Pokud se vám už nyní zdají obchody přeplněné, po svátcích bude situace pravděpodobně ještě horší. Letos totiž každý druhý plánuje využít povánočních slev. Na ně si v domácím rozpočtu vyhradilo alespoň 3 000 korun 43 % Čechů a téměř stejný počet plánuje snížených cen využít k nákupům v hodnotě od jednoho do tří tisíc korun.

polovina čechů se bude muset omezit

Polovina Čechů přiznává, že se musí kvůli Vánocům omezit (ať už před svátky, či po nich).
Třetina těch, kteří nevyužijí nákupu zboží v povánočních slevách, uvádí jako důvod nedostatek peněz.

Naopak výprodejům po Vánocích se raději každý druhý vyhne. Nejčastěji uváděným důvodem je přitom nedostatek peněz, ale i odpor navštěvovat přeplněné obchody. Celou čtvrtinu Čechů dokonce nákupy vůbec nezajímají.

V žebříčku oblíbenosti nakupovaného sortimentu vede oblečení, obuv a sportovní vybavení. Za nimi pak následuje elektronika v domácnosti (např. televizory, DVD přehrávače, počítače, fotoaparáty apod.), drobné domácí spotřebiče (žehličky, mixéry aj.) a bílá technika (ledničky, myčky, pračky).