Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Pozor na internetové vánoční nákupy na poslední chvíli

  • 20
Pokud se chystáte nakupovat vánoční dárky v českých e-shopech, neotálejte. Internetoví obchodníci dodají včas jen zboží objednané do pátku 16. prosince 2011. V časové tísni si dejte pozor na podvodné e-shopy vyžadující platby předem.

Dárky objednané na internetu do pátku 16. prosince 2011 by měly nakupujícím dorazit včas. Přibližně tři čtvrtiny e-shopů uvádějí, že zboží dodají včas i při objednávce v úterý 20. prosince 2011. Pozdější objednávky již mohou být problematické. Vyplývá to z aktuální sondy internetového srovnávače Heureka.cz a obchodního portálu Aukro.cz.

Průzkum:

Jakou máte jistotu, že dárky dorazí včas při objednávce do 12 hodin:
do 16. prosince (98 %) 
do 19. prosince (88 %)
do 20. prosince (73 %)
do 21. prosince (48 %)
do 22. prosince (17 %)
zdroj: Heureka.cz, Aukro.cz

Ověřte si dostupnost zboží

"Pokud nakupující nechávají nákup dárků na internetu na poslední chvíli, měli by si raději před objednáním ověřit dostupnost zboží v e-shopu, u kterého budou objednávat," říká Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.

Srovnávač Heureka.cz označuje ikonou stromečku ty e-shopy, které uvádějí data garance dodání u zboží, jež mají skladem.

 "Je užitečné nakupovat u profesionálních prodejců a vybrat si ty, kteří garantují doručení zboží do druhého dne," říká David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz. Jak dodává, některé e-shopy, které mají kamenné prodejny, umožňují objednání dárků na poslední chvíli a jejich vyzvednutí dokonce i na Štědrý den.

Pozor na podvodníky

 V nákupech na poslední chvíli si dejte pozor na nepoctivé e-shopy a u neprověřených internetových obchodníků neplaťte zboží předem. Peníze totiž mohou zmizet na účtech v cizině a zboží se nikdy nedočkáte.

"Zákazníci by se měli mít na pozoru, zvláště když neznámý internetový obchod má ve vysokém počtu skladem žádané zboží, které je jinde již zcela vyprodané," radí Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest (čtěte více zde).

E-shopy ve vánočním období dosahují více než třetinu svých obratů, tedy přibližně 14 miliard korun z celkové letošní očekávané částky 37 miliard korun. "Během letošních Vánoc spotřebitelé utratí v průměru 2 500 korun, zhruba čtvrtina z nich však nakoupí dárky za více než 8 tisíc korun," uzavírá Jan Vetyška, výkonný ředitel  Asociace pro elektronickou komerci.