Prostřednictvím recenzí varují zákazníci ostatní před nákupem v neseriózních internetových obchodech. Nejvíce jim vadí špatná komunikace a nedodání zboží.
Na webovém srovnávači Heureka.cz se nově objevily recenze varující před nákupem v podezřelých internetových obchodech www.ibko.cz (recenze), www.televiznistolky.com (recenze) a www.i-centrum.eu (recenze).
Obchody nedodržují dodací lhůty, nedodávají zboží a na e-maily ani telefony nereagují. "Také jsem jim bohužel naletěla a zaplatila předem. Samozřejmě mi nikdo nebral telefon a neodpovídal na e-maily. Svoje peníze jsem dostala zpět jen díky velmi výhružným e-mailům o policii a právnících," píše nespokojená zákaznice obchodu Televiznistolky.com.
"Pozor, jsou to podvodníci, přijdete o peníze," varuje Petr před e-shopem Ibko.cz a s kritikou na I-centrum.eu se přidává další nespokojený zákazník: "Rozhodně nedoporučuji, vylákají jen peníze a nic dál se neděje. Podávám trestní oznámení."
Redakce se pokusila do uvedených obchodů dovolat a dát jim tak prostor k vyjádření. Bohužel ani jeden z kontaktních telefonů nikdo nezvedl, u e-shopu
I-centrum hlásil operátor, že mobilní číslo neexistuje.
Recenze by měly být přímo od zákazníků
"Aby byly zkušenosti uživatelů důvěryhodné, měli by je psát zejména skuteční nakupující a ne konkurence nebo majitelé," říká Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz a dodává: "Proto provozujeme projekt Ověřeno zákazníky, který je pro e-shopy zdarma a který zajišťuje, že se na našich stránkách objeví hodnocení od pravých zákazníků, tedy těch, kteří v e-shopu skutečně nakoupili."
Zákazníci, kteří v internetovém obchodě zapojeném do projektu Ověřeno zákazníky uskutečnili objednávku, mají u svého jména obrázek Ověřený zákazník.
"Recenze uvedených podezřelých e-shopů na stránkách Heureky samozřejmě ponecháme, aby byly dostupné i v budoucnu," uklidňuje Kamil Demuth. Zboží z těchto obchodů však již na Heurece zobrazeno nebude.
Neověřeným obchodům neposílejte peníze předem
I když nákup na internetu s sebou přináší mnoho výhod jako třeba nižší ceny nebo širší sortiment než v kamenných obchodech, vybírejte pečlivě. Než zboží objednáte, ověřte si důvěryhodnost e-shopu tím, že si přečtete, jaké zkušenosti s obchodem mají ostatní.
Pokud nakupujete v nějakém obchodě poprvé, raději zvolte platbu až při převzetí zboží. Když narazíte na neseriózního obchodníka, alespoň nepřijdete o peníze.