Vzory smluv

podle životní situace

články podle právních odvětví

Státní znak (ilustrační foto).

Státní znak (ilustrační foto). | foto: Petr Topič, MAFRA

Veřejná diskuze k proceduře narovnání

  • 0
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyzval veřejnost k účasti ve veřejné diskusi o Oznámení o proceduře narovnání. Lhůta pro podání připomínek končí dnem 17.10.2013.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamýšlí vydat toto oznámení s cílem urychlit průběh správního řízení. Využitím institutu tzv. žádosti o snížení pokuty (anglicky "settlement procedure") podle § 22ba odst. 2 zákona o ochraně hospodářské soutěže lze na jedné straně ušetřit čas a zdroje na straně Úřadu a na druhé tím může účastník řízení dosáhnout snížení jemu hrozící pokuty.

Přiznání pomůže snížit pokutu

Účelem § 22ba zákona o ochraně hospodářské soutěže je výhradně dosažení procesních úspor na straně UOHS (v důsledku toho, že se účastník řízení přizná k porušení zákona, které Úřad předpokládal a bude spolupracovat s Úřadem). Nejedná se tedy o nástroj vyšetřovací (který naopak napomáhá Úřadu v samotném odhalení protiprávní činnosti), jako je např. tzv. Leniency program, který je zakotven v § 22ba odst. 1 zákona.

Co je oznámením sledováno

Cílem Úřadu v této souvislosti je představit proceduru narovnání, při jejímž využití mohou všichni účastníci řízení dosáhnout nejen zákonné slevy z pokuty, ale rovněž vydání stručného sdělení výhrad a stručného závěrečného rozhodnutí ve věci, což je pro ně z řady důvodů velmi výhodné. Na straně Úřadu pak dojde k daleko větší úspoře zdrojů využitelných pro účinné prosazování soutěžních pravidel v dalších kauzách, než by tomu bylo bez využití této procedury.

JUDr. Michal Petr, Ph.D.

místopředseda UOHS

"Settlement procedure je Evropskou komisí dlouhodobě úspěšně aplikovaný způsob ukončování kartelových kauz, v nichž je více než zjevné, že soutěžní orgán Společenství delikt dostatečně prokázal a strany zakázané dohody se v konečném důsledku nevyhnou placení pokut. V celé řadě evropských, ale i světových ekonomik je tak aplikován proces, kdy soutěžní autorita poskytne účastníkům řízení slevu z pokuty výměnou za omezení jejich procesních návrhů v kauzách, v nichž nelze mít pochyby o spáchání protisoutěžního deliktu" uvedl k tomu Michal Petr, místopředseda Úřadu. Česká republika tak není v tomto ohledu výjimkou, ostatně tzv. narovnání používá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svých řízeních již léta.

Praxe, jež se takto postupně vyvinula, byla vtělena do novely zákona o ochraně hospodářské soutěže, která nabyla účinnosti v prosinci minulého roku.

Tuzemská praxe přitom ukázala, že tento způsob ukončení případu je použitelný vedle kartelů i u dalších soutěžních deliktů. Výše slevy se ustálila na pevné částce 20 % z jinak ukládané pokuty.

Zasílání připomínek je možné do půlky října

Připomínky k návrhu oznámení je možné zasílat do 17.10.2013 na emailové adresy igor.pospisil@compet.cz a kamil.nejezchleb@compet.cz.

Zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže

§ 22ba

Upuštění od uložení pokuty a snížení pokuty

(1) Jestliže Úřad uzná soutěžitele vinným ze správního deliktu podle § 22 odst. 1 písm. b) nebo podle § 22a odst. 1 písm. b),
a) upustí od uložení pokuty, pokud soutěžitel
1. jako první ze všech soutěžitelů předloží Úřadu informace a podklady o utajované horizontální dohodě, které Úřad dosud nezískal a které odůvodňují provedení cíleného šetření na místě podle § 21f nebo § 21g anebo prokazují existenci takové dohody podle tohoto zákona,
2. přizná účast na této dohodě,
3. nečiní nátlak na ostatní soutěžitele, aby se této dohody účastnili, a
4. ve správním řízení aktivně napomáhá objasnění případu, zejména poskytne Úřadu všechny jemu dostupné podklady a informace o této dohodě, nebo
b) sníží pokutu, o jejíž výši informoval účastníky řízení ve sdělení výhrad, až o 50 %, pokud soutěžitel předloží Úřadu informace a podklady o utajované horizontální dohodě, které mají významnou přidanou důkazní hodnotu ve vztahu k důkazní hodnotě podkladů a informací Úřadem dosud získaných, a splní předpoklady podle písmene a) bodů 2 až 4; přihlédne při tom k pořadí soutěžitelů, k době, kdy Úřadu informace a podklady o utajované horizontální dohodě předloží, a k míře, v jaké informace a podklady posilují svou povahou nebo podrobností možnost Úřadu prokázat utajovanou horizontální dohodu.
(2) Jestliže Úřad uzná soutěžitele vinným ze správního deliktu podle § 22 odst. 1 písm. b), c) nebo d) nebo podle § 22a odst. 1 písm. b), c) nebo d), tak sníží pokutu, o jejíž výši informoval účastníky řízení ve sdělení výhrad, o 20 %, pokud se soutěžitel ke spáchání správního deliktu přiznal a pokud má Úřad za to, že s ohledem na povahu a závažnost správního deliktu je takový postih dostatečný.
(3) Upustí-li Úřad od uložení pokuty podle odstavce 1 písm. a) nebo sníží-li pokutu podle odstavce 1 písm. b) nebo podle odstavce 2, nelze témuž soutěžiteli uložit zákaz plnění veřejných zakázek nebo zákaz plnění koncesní smlouvy.
(4) Upustit od uložení pokuty podle odstavce 1 písm. a) nebo snížit pokutu podle odstavce 1 písm. b) nebo odstavce 2 lze jen na základě žádosti podané soutěžitelem.
(5) Žádost o upuštění od uložení pokuty podle odstavce 1 písm. a) musí být podána nejpozději do dne, kdy bylo soutěžiteli doručeno sdělení výhrad podle § 21b. Žádost o snížení pokuty podle odstavce 1 písm. b) musí být podána nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy bylo soutěžiteli doručeno sdělení výhrad podle § 21b. Uvedené žádosti lze vzít zpět do 15 dnů ode dne uplynutí lhůty pro jejich podání. K žádosti, která byla vzata zpět, a k podkladům a informacím k ní přiloženým se v řízení nepřihlíží.
(6) Žádost o snížení pokuty podle odstavce 2 musí být podána nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy bylo soutěžiteli doručeno sdělení výhrad podle § 21b.
(7) Žádost, která byla podána později, než je stanoveno v odstavci 5 nebo 6, Úřad projedná jen v případech hodných zvláštního zřetele.