Jste i vy pod vlivem médií?

Jestliže vliv investičních profesionálů na investora a jeho myšlení je spíše negativní, o to horší vliv mají média. Role médií v posledních desetiletích výrazně roste s tím, jak se rozrostl jejich dosah a rychlost přenosu zpráv. Tato skutečnost s sebou přináší řadu pozitiv, ale také řadu negativ. Většina médií má totiž komerční charakter a tomu také podřizuje své chování.

Na konci devadesátých let minulého století přesáhla sledovanost stanice CNBC, která přináší především zpravodajství týkající se fi nančních trhů a investic, sledovanost CNN. Z komerčního hlediska je to sice obrovský úspěch, avšak vliv na uvažování a chování lidí, kteří CNBC sledují, je místy dosti zhoubný. Aby si CNBC zajistila a udržela vysokou sledovanost, musí se snažit být svým vysíláním atraktivní. Činí tak několika způsoby.

Za prvé, z každé, i sebemenší nebo nevýznamné zprávy dělá důležitou věc. Zkresluje tak skutečnou podstatu věci. Diváci pak mají zkreslenou představu o tom, co je podstatné a co ne, omezuje to tak jejich schopnost s informacemi pracovat a správně se rozhodovat. Za druhé, CNBC se snaží ve svých divácích a tedy skutečných nebo potenciálních investorech vzbudit dojem, že je potřeba média neustále sledovat, aby náhodou nepřišli o něco podstatného, vede je k tomu, aby uvažovali ve velmi krátkých investičních horizontech a k příliš častým transakcím. Za třetí, snaží se vyvolávat spíše neopodstatněný optimismus než realismus. Optimismus se totiž lépe prodává. To pak samozřejmě vede k nereálným očekáváním investorů a k jejich iracionálnímu chování. CNBC přináší mnoho velmi kvalitních informací a je asi nejlepším masovým médiem týkajícím se investic. Bohužel konflikt zájmů pramenící z komerčního zaměření stanice s sebou přináší i škodlivé prvky. Netýká se to samozřejmě jen CNBC, ale ve větší či menší míře i dalších médií, ať obrazových nebo tištěných.

Tištěná média často přinášejí články, které působí na náladu celých mas investorů. V konci devadesátých let se v tisku objevovaly články, které popisovaly úspěchy

Přestanou reklamy slibovat nereálné výnosy?
Jaká pravidla jsou stanovena pro propagaci finančních služeb a  investičních doporučení?

obyčejných investorů v posledních letech a vyvolávaly tak dojem, že investování je velmi snadná věc spojená s prakticky jistým výnosem bez rizika. Na takové články nejvíce doplatí začínající a nezkušení investoři, kteří se obvykle z neznalosti věci a strženi davem za současné opory v médiích zapojují do investování v těch nejhorších dobách. V dobách poklesu trhu zase naopak média podléhají okolním náladám a šíří zbytečný pesimismus. To vše jen zvyšuje amplitudu pohybu trhů do oblastí vzdálených od jejich vnitřních hodnot.

Obdobné chování médií není samozřejmě nic nového. Stačí si vzpomenout na slavný článek Everybody Ought to Be Rich (Každý by měl být bohatý) z časopisu Ladies’ Home Journal z roku 1929. Článek uváděl velmi jednoduché kalkulace výnosů z akcií a zapomněl přitom zmínit možná rizika. Po velkém burzovním krachu o pár týdnů později se stal článek velmi populárním. V roce 1999 vyšel v USA Weekly článek s obdobným názvem i náplní How to (Really) Get Rich in America (Jak opravdu zbohatnout v Americe). Trh započal svůj velký pád na počátku roku 2000.

V roce 1979 naopak přinesl Business Week slavný článek The Death of Equities (Smrt akcií). Podle tohoto článku patřily akcie už jen do historie a lidé budou v budoucnosti investovat už jen do peněžního trhu, frančíz rychlého stravování a vzácných známek. Levný akciový trh pokládal článek za důkaz, že akcie jsou zapomenuty a jako investice odsouzeny k zániku. Téměř vzápětí započal trh v podstatě nepřetržitý dvacetiletý růst. Novináři jsou lidé jako všichni ostatní. A jako takoví se samozřejmě mohou dopouštět chyb. Ve srovnání s investičními profesionály jsou jejich znalosti trhů a zkušenosti s investicemi zpravidla nižší. Přesto jim však média, ve kterých se jejich články nebo názory objevují, dodávají punc oficiality a nálepku správnosti. Považovat názory v médiích za správné a řídit se jimi jen díky váze a prestiži média je projevem reprezentativnosti.

V dobách býčího trhu a zejména v dobách, kdy je trh předražený a kdy optimismus investorů nezná hranic, se zpravidla objevují i knižní publikace téměř bezvýhradně podporující investice do akcií a ignorující historické zákonitosti a vztahy a související rizika. Zajímavé je, že neúměrnému optimismu propadají i velmi zkušení investoři a

Peníze v bankách nevydělávají. Zhodnoťte je ve fondech.
Podílové fondy - speciální příloha.

vzdělaní investiční teoretikové. Jeden příklad za všechny. James Glassman a Kevin Hasset publikovali v letech 1998 a 1999 sérii článků ve Wall Street Journal.

V nich tvrdili, že investoři jsou díky médiím a rozvoji odvětví kolektivního investování mnohem lépe vzdělaní v oblasti investic. Díky tomu, podle nich, došli investoři k závěru, že diverzifikovaná portfolia nejsou riskantní a že akcie nesou mnohem lepší výnosy, než se původně předpokládalo. Po sérii článků následovala od stejných autorů kniha Dow 36 000: The New Strategy for Profi ting from the Coming Rise in the Stock Market (Dow 36 000: Nová strategie jak profi tovat z nadcházejícího růstu akciového trhu). V této knize mimo jiné tvrdí, že „rozumný cíl pro hodnotu indexu Dow Jones na úrovni 36 000 je konec roku 2005, ale může se tomu stát mnohem dříve“. Myšlenka knihy, že akcie nejsou rizikové a že lze rychle nabýt velkých zisků, pokud se investuje hned, dříve než se ostatní investoři též přikloní k názoru, že akcie jsou bez rizika, je velmi zhoubná. V době, kdy tato kniha vyšla, tedy uprostřed roku 1999, se pohybovala hodnota indexu Dow Jones kolem 11 000 bodů. V září 2003, kdy píšu tyto řádky, má index hodnotu zhruba 9 600 bodů.

Ukázky z knihy
Daniela Gladiše: Naučte se investovat

 Komu není radno věřit při investování

  Kolik akcií a kolik dluhopisů? 


Úryvek je z knihy "Naučte se investovat" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
DPH po vstupu do EU - zákon s přehledy k 1. 5.
Daňové zákony 2004 - Úplné znění zákony k 1. 5. 2004
Penzijní připojištění - 2. aktualizované vydání

  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...