Platební karty procházejí v posledních letech stále významnějšími změnami. Týkají se především technologických inovací (přechod na čipovou technologii). Na českém trhu se také stále častěji objevují co-brandované platební karty. A právě čipovou kreditní kartu začala vydávat HVB Bank ve spojení s pojišťovnou Generali, a to již jako pátou z řady co-brandovaných karet.
Co jsou co-brandované karty?
Co-brandované platební karty jsou výsledkem spolupráce emitenta (obvykle vydavatelské banky) a další společnosti. Tou bývají především letecké společnosti, výrobci automobilů, obchodní řetězce, mobilní operátoři, cestovní kanceláře, různá sdružení nebo asociace a najdou se i další. Svým uživatelům (majitelé karet) nabízejí, kromě služeb klasické debetní či kreditní karty, navíc slevy nebo bonusy na vybrané zboží či služby, účast ve věrnostních programech a další možnosti, které umožní partnerství vzniklá mezi vydavatelem karty a komerční organizací.
Investoři na obou březích Atlantiku již pomalu zapomínají na nepovedený říjen a začátek listopadu tak vyzněl velmi optimisticky. Na jak dlouho?
Dovolená v naší firmě je 4 týdny. Od ledna do listopadu jsem pracoval 6dní v týdnu, celkem 35 hod. Pak jsem přešel na 40 hod. za 5 dní v týdnu. Jaký nárok mám na dovolenou?
Získání co-brandové karty může ovšem pro zájemce znamenat i speciální podmínky, které musí pro vydání splnit. Patří k nim například požadavek na členství v určité organizaci nebo smlouva uzavřená s partnerskou společností apod.
Co nyní najdete na trhu?
Citibank ve spolupráci s Eurotelem vydává co-brandovou kreditní kartu, která je spojena s výhodami věrnostního programu Benefit. HVB Bank vydává nejvíce co-brandových karet. Spolupráci navázala s ČSA, Škoda Auto, iDNES, Credit Suisse Life & Pensions a pojišťovnou Generali. Z ostatních bank nabízí co-brandové karty Živnostenská banka ve spolupráci s Českou golfovou federací, Komerční banka s Benzinou a velkoobchodem MAKRO. ČSOB vydává klientům debetní platební kartu ve spolupráci s ABA, asistenční službou pro řidiče.
Pro vaši orientaci vám v následující tabulce nabízíme přehled podmínek jednotlivých kreditních karet ZDE. |
Karty i pro dobrou věc
V České republice prozatím najdeme také poskrovnu afinitních platebních karet. Mezi prvními je začala vydávat Raiffeisenbank ve spolupráci se společností National Geographic (NG). Banka za každou vydanou kartu NG a každý nákup uskutečněný jejím prostřednictvím, přispívá do fondu NG sloužícího k rozvoji vědy, výzkumu a vzdělání v oblasti ochrany přírody. Majitel karty sice přispívá na dobrou věc, avšak platí pouze běžné poplatky spojené s provozem karty. Další organizace využívající podpory pomocí afinitní karty je Univerzita Karlova (vydává Česká spořitelna).
Banka | Název karty | Úroková sazba měsíční | Minimální úvěrový rámec | Bezúročné období | Bonus |
Citibank | Kreditní karta stríbrná | 2,20% | 12 000 Kč | 55 dní | při útratě 36 000 Kč ročně vedení karty zdarma, jinak 500 Kč |
GE Money Bank | MoneyCard | 1,65% | 10 000 Kč | 50 dní | při útratě 48 000 Kč ročně vedení karty zdarma, jinak 299 Kč. První rok zdarma |
Zdroj: banky
Co-brandové i afinitní platební karty mají svým majitelům přinést určité výhody a úlevy spojené s obvyklými činnostmi či zálibami klientů. Cena, kterou klient zaplatí za tyto výhody by neměla být rozhodujícím kritériem pro pořízení platební karty, zvláště karty kreditní, kterou získáte v některých případech levněji. Zajímavou nabídku v současné době naléznete u běžných kreditních karet, konkrétně pak od Citibank nebo GE Money Bank, které lze používat bez poplatku za jejich vedení, v případě, že jimi utratíte ročně bankou stanovenou částku.
Využijete nebo již využíváte rozšířené výhody co-brandových platebních karet? Napište nám své názory.
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.