Jak nového člověka hledat?
Je důležité si předem ujasnit, kdo bude nového ředitele hledat. Hledání lidí je profese jako každá jiná a na výběr ředitele by se měly takřka výhradně používat specializované poradenské firmy, které se zabývají takzvaným Executive Search, či headhunteři. A to proto, že kvalitní headhunter dává záruku nestrannosti a rovněž dává v sázku své dobré jméno, které v případě, že nový ředitel neuspěje, může utrpět značnou úhonu. Ti, kdo rozhodují o výběru nového ředitele, by měli hledat někoho, kdo má s touto rolí už nějaké zkušenosti. Měli by se rozhodně vyhnout oblíbené chybě, kdy se z chirurgů dělají ředitelé nemocnic, protože medicíně přeci rozumějí. A nejde, jak všichni víme, zdaleka jenom o nemocnice. Řada lidí si stále ještě myslí, že továrnu na boty musí řídit člověk, který má největší zkušenosti s jejich výrobou. Dobrý ředitel musí mít hlavně zkušenosti s rolí, kterou má zastávat. Musí rozumět ředitelování. To, jestli se vyzná v produktu firmy, je až druhotné, protože v každé firmě by mělo být dost lidí, kteří jí rozumějí velmi dobře. Není-li tomu tak, firma je pravděpodobně ztracena tak jako tak. Ve světě je takový postup zcela běžný - například Bosenská centrální banka hledala guvernéra. Jeho hlavním úkolem bylo posílit bosenskou měnu tak, aby se stala respektovaným mezinárodním platidlem. Nehledali v Bosně, ale po celém světě. Našli bývalého guvernéra Národní banky Nového Zélandu, který se v této roli velmi osvědčil a poté pracoval v centrále Mezinárodního měnového fondu ve Washingtonu. Ten pán pravděpodobně na počátku ani nevěděl, kde je nějaká Bosna a Hercegovina, a zcela určitě nevěděl nic o ražbě mincí, zato moc dobře věděl, jak má fungovat národní banka.
Autor je personální konzultant