Investice

Investice | foto: Profimedia.cz

Vyděláte u brokerjetu? Netěšte se předčasně!

  • 127
Investujete na kapitálových trzích? Z nabídky on-line obchodníků umožňujících investování přes internet si vybere každý investor. Jak jsme se ale nyní dozvěděli, široká nabídka nemusí být zárukou 100% kvalitních služeb. Můžete totiž přijít o celý zisk.

Před pár dny se na nás obrátil čtenář, který k investování využívá online aplikaci zmíněné společnosti brokerjet České spořitelny. Panu XY se naskytla možnost zrealizovat na mimoburzovním trhu obchod, při kterém dosáhl zajímavého, skutečně nadprůměrného zisku. Na email a sms mu došla konfirmace, ve které společnost brokerjet obchod potvrdila a následně mu byly na účet připsány finanční prostředky.

Radost bohužel netrvala dlouho. O pár hodin později totiž pan XY zjistil, že z jeho účtu byla částka za obchod vymazána a warrant byl zpět manuálně vrácen do portfolia (navíc s jinými a chybnými nákupními hodnotami). O těchto skutečnostech, jak tvrdí sám klient, ho navíc nikdo ze společnosti neinformoval. To je dosti nestandardní postup. Tento případ bohužel není ojedinělý a to určitě není dobrou vizitkou pro brokerjet.

Podle vyjádření pana Libora Janouška, v omluvě na stížnost klienta byly ceny „naprosto nereálné a na trhu se nemohou nikdy objevit, neboť jsou ve zcela zjevném rozporu se zákonitostmi fungování finančních trhů“. V den realizování zmiňovaného obchodu „navíc nebyly k dispozici žádné warranty za uvedené ceny a žádné warranty za uvedené ceny nebylo možné ve skutečnosti ani koupit, ani prodat.“

Pan Janoušek dále tvrdí, že „automatický obchodní systém brokerjet chybně a v důsledku…omylu připsal na účet peněžní prostředky, resp. investiční nástroje, ačkoliv k realizaci těchto pokynů ve skutečnosti nemohlo dojít a tedy ani nedošlo. Proto jsme v souladu s ustanovením čl. 7.6. Všeobecných obchodních podmínek…provedli odepsání uvedených neexistujících finančních prostředků resp. investičních nástrojů, které byly na Vaše účty vedené brokerjet České spořitelny a.s. omylem připsány“.

Kalkulačka

Bude letos kapitálový trh opět úspěšný? Více ZDE.

 

V tom samém článku se ale také píše: „O každém takovém případě je společnost brokerjet povinna Zákazníka informovat.“ K tomu ale nedošlo.

Ano, je pravdou, že klient by si měl dát pozor na to, jaký obchod realizuje a jestli je cena, za kterou cenný papír nakupuje a prodává, reálná. V uvedeném případě totiž skutečně šlo o cenu přemrštěnou a jen stěží si lze představit, že jakýkoli cenný papír v průběhu pár dní vydělá desetinásobek.

Na druhé straně ale neprofesionální investor, který nemá nepřetržitý přístup k aktuálním informacím z trhů, může nabýt dojmu, že u warrantu, jako cenného papíru s vysokou volatilitou (který může svému majiteli skutečně přinést v průběhu pár dní nadprůměrné zisky i absolutní ztrátu) by takové posílení mohlo být reálné. Obchod byl navíc realizován na mimoburzovním trhu, kde klient prostřednictvím aplikace brokerjet obchoduje přímo s emitentem warrantu a nabízená cena je platná jen na krátkou omezenou dobu, kdy se investor musí rychle rozhodnout, jestli ji přijme a nemá dostatek času k tomu, aby posoudil její reálnost.

Vyjádření brokerjetu naleznete ZDE.

Jde o tvrzení proti tvrzení. Klient se odvolává také na Komisionářskou smlouvu, podle které v případě střetu zájmů musí firma brokerjet dát přednost klientovi před svým zájmem. Společnost ale oponuje, že uvedený obchod neexistuje a klientova připomínka je tím pádem bezpředmětná.
 
Pravdu tak v konečném důsledku mohou mít obě strany. Na straně nespravedlivě poražených je však v tomto případě klient. Málokdo totiž bude obchodovat přes online aplikaci s vědomím, že musí očekávat chybu systému a při akceptování nabízené ceny s tím také počítat. Kolik je u nás investorů, kteří berou online investování jako výdělečnou činnost a věnují mu většinu svého času?

Ke cti brokerjetu určitě patří, že danou chybu po určitých problémech sám nahlásil na Komisi pro cenné papíry (KCP) s tím, že jde o technickou závadu a na jejím odstranění se pracuje. Podle vyjádření Komise nedošlo k porušení zákona. KCP jako dozorčí orgán, zajišťující především dodržování pravidel daných zákonem o podnikání na kapitálovém trhu, v tomto případu nemá pravomoci k tomu, aby zasáhla. Nicméně ho sleduje. Klienti, kteří se cítí jednáním společnosti brokerjet poškozeni, mohou své případné škody požadovat napravit soudní cestou. Podle čl. 6 Komisionářské smlouvy se neupravené záležitosti řídí ustanoveními zákona o cenných papírech a obchodním zákoníkem.

Ať už je pravda na jedné, nebo druhé straně, jde o to, aby si klienti společnosti byli vědomi současné situace a v budoucnu si dali pozor na skutečnost, že zrealizování příliš výhodného obchodu prostřednictvím aplikace brokerjet ještě nemusí znamenat nadprůměrné zisky.

Patříte i vy k nešťastníkům, kteří se předčasně radovali a nakonec zjistili, že z pohádkového výnosu nic nebude? Podělte se s námi o své zkušenosti.