Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyhněte se konfliktu. Mluvte spolu

  0:01aktualizováno  0:01
Pilot letadla je připraven ke startu. Ví, kam, kudy a jak dlouho poletí. Zná předpověď počasí, má dostatek paliva, potřebné doklady a povolení. Ostatní členové posádky jsou na svých místech. Nástroje pro komunikaci s leteckými dispečery fungují, kontrolky na přístrojové desce také. Start!

Po pár minutách je letadlo ve správné letové výšce. Po celou dobu letu pak už nedělá nic jiného než na základě plánu a zpětné vazby koriguje let tak, aby se dostalo do správného cíle, včas a s těmi prostředky, které má k dispozici. Informace o tom, jak se letadlu daří neboli zpětná vazba přicházejí od pozemních dispečerů, z kontrolek na přístrojové desce a od ostatních členů posádky. Bez těchto informací by letadla zřídkakdy dolétla tam, kam mají.

Každý z nás, kdo pracujeme, je v podstatě také takový pilot. Přijdeme do práce, a ještě než se rozlétneme za svými povinnostmi, tak stejně jako na letišti potřebujeme plán toho, jak, kdy, kde a co se od nás čeká. A zaměstnavatel nás platí právě za to, abychom každý se svým letadlem dolétli tam, kam je třeba. Aby se tak stalo, potřebujeme od našich šéfů to, co pilot od leteckého dispečera - informaci o tom, jak jsme na tom, jak se nám daří! Letíme podle plánu, nebo jsme úplně mimo? Potřebujeme zpětnou vazbu! A tady je kámen úrazu většiny našich firem.

Mnoho českých manažerů se bohužel dosud nenaučilo, jak zpětnou vazbu svým lidem dát. A tak kancelářemi a po chodbách našich firem létají tisíce neřízených letadel. A ta do sebe logicky narážejí. Na takových pracovištích nejčastěji zaznívá zoufalé zaúpění: "Tady si každý dělá, co chce." Případně slyšíte, jak šéf zuří, že pravá ruka neví, co dělá levá. Prostě chaos. Dochází k haváriím - konfliktům, které končí řvaním jednoho na druhého, obviňováním se z neschopnosti, šikanou, vyhazovem nebo dobrovolným odchodem. Dostáváme od nadřízených desítky úkolů, cílů, směrnic nebo zadání.

Bohužel nám už nikdo neřekne, jestli a jak se nám podařilo úkol splnit nebo ne. Takže nevíme, zda stále letíme tím správným směrem a tempem, nebo jestli letíme někam úplně jinam, třeba vstříc nějakému průšvihu.

Myslete proto, pane šéfe, na své piloty a nenechávejte je letět příliš dlouho bez ujištění, že je vše v pořádku, případně zda změnit směr nebo rychlost. Vyhnete se tak haváriím a bez nadsázky -i lidským a finančním ztrátám.


Jaký výnos můžete čekat od jednotlivých typů investic? Jak vyděláte milion za pět, deset, či patnáct let? Poradíme vám v našem aktuálním tématu.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.