Výjimečně vysoké škody z havárií může doplácet i motorista

- Pokud si motoristé pořídí běžné povinné ručení, musí od Nového roku počítat, že mimořádně velké škody z havárií za ně pojišťovny nezaplatí. Zákon totiž říká, že věcné škody nad pět milionů a škody na zdraví nad osmnáct milionů korun nemohou být hrazeny ze základního pojištění. Podle mluvčího České pojišťovny Michala Urbana jsou ovšem takové případy zcela výjimečné. "Například při nehodě českého autobusu na Slovensku před čtyřmi lety činilo plnění dohromady dvacet milionů korun," řekl. Tehdy nehodu zaplatil tento finanční ústav, příští rok už by škodu nad zákonný limit doplatil viník.

Klienti pojišťoven mohou tomuto nebezpečí předejít. Za svou jistotu však zaplatí o deset až dvacet procent více než ostatní motoristé. Například u Bonusu Exclusive České pojišťovny činí rozdíl pro Škodu Felicii necelých dvě stě korun.

Dražší sazby pojišťoven pro kubaturu 1000 až 1350 ccm

Limit plnění* Pojistné Základní sazba
Allianz 50/50 2544,- 2376,-
Česká podnikatelská 54/15 2761,- 2124,-
Česká 50/50 2501,- 2344,-
Česko - rakouská 50/50 2475,- 2368,-
ČS - Živnostenská 45/40 2496,- 2376,-
Generali 40/40 2480,- 2372,-
Chmelařská 50/10** 2176,-
IPB 50/50 2556,- 2376,-
Komerční 54/15** 2240,-
Kooperativa 50/50 2544,- 2376,-
Union 40/30 2761,- 2230,-
Pozn.: * první částka je limit odškodnění škody na zdraví, druhá škody na majetku, oboje v milionech korun; standardní sazba má limity shodně 18/5; u pojišťoven, které mají více tarifů, je uvedena sazba s nejvyššími limity; ** platí pro jedinou sazbu                                                                                                  Pramen: pojišťovny

Maximální hranice plnění se přitom zvýší u věcných škod z pěti na 50 milionů korun, u zdravotního postižení z 18 taktéž na 50 milionů korun. Podobné poměry platí i u ostatních pojišťoven.

"Vyšší škody lze očekávat především u řetězových havárií nebo nehod spojených s ekologickým znečištěním," říká Urban. Zatím ovšem jeho ústav ztratil nejvíce při nehodách autobusů. Kromě dvacetimilionové havárie na Slovensku z roku 1995 to byla loňská srážka autobusu s nákladní tatrou u Kladna. Škoda činila asi deset milionů korun.

Zda bude o nadstandardní tarify zájem, zatím nelze odhadnout. "Prodej běží teprve několik hodin, lidé zatím více žádají dražší Euro," říká Marcela Morávková z Generali.

Komerční pojišťovna zase lépe prodává základní nabídku. "Podle dosavadních zkušeností jde lépe na odbyt levnější tarif, vše se ale může změnit," říká její mluvčí Zdeněk Smetana.