Klienti pojišťoven mohou tomuto nebezpečí předejít. Za svou jistotu však zaplatí o deset až dvacet procent více než ostatní motoristé. Například u Bonusu Exclusive České pojišťovny činí rozdíl pro Škodu Felicii necelých dvě stě korun.
Dražší sazby pojišťoven pro kubaturu 1000 až 1350 ccm | |||
Limit plnění* | Pojistné | Základní sazba | |
Allianz | 50/50 | 2544,- | 2376,- |
Česká podnikatelská | 54/15 | 2761,- | 2124,- |
Česká | 50/50 | 2501,- | 2344,- |
Česko - rakouská | 50/50 | 2475,- | 2368,- |
ČS - Živnostenská | 45/40 | 2496,- | 2376,- |
Generali | 40/40 | 2480,- | 2372,- |
Chmelařská | 50/10** | 2176,- | |
IPB | 50/50 | 2556,- | 2376,- |
Komerční | 54/15** | 2240,- | |
Kooperativa | 50/50 | 2544,- | 2376,- |
Union | 40/30 | 2761,- | 2230,- |
Pozn.: * první částka je limit odškodnění škody na zdraví, druhá škody na majetku, oboje v milionech korun; standardní sazba má limity shodně 18/5; u pojišťoven, které mají více tarifů, je uvedena sazba s nejvyššími limity; ** platí pro jedinou sazbu Pramen: pojišťovny |
Maximální hranice plnění se přitom zvýší u věcných škod z pěti na 50 milionů korun, u zdravotního postižení z 18 taktéž na 50 milionů korun. Podobné poměry platí i u ostatních pojišťoven.
"Vyšší škody lze očekávat především u řetězových havárií nebo nehod spojených s ekologickým znečištěním," říká Urban. Zatím ovšem jeho ústav ztratil nejvíce při nehodách autobusů. Kromě dvacetimilionové havárie na Slovensku z roku 1995 to byla loňská srážka autobusu s nákladní tatrou u Kladna. Škoda činila asi deset milionů korun.
Zda bude o nadstandardní tarify zájem, zatím nelze odhadnout. "Prodej běží teprve několik hodin, lidé zatím více žádají dražší Euro," říká Marcela Morávková z Generali.
Komerční pojišťovna zase lépe prodává základní nabídku. "Podle dosavadních zkušeností jde lépe na odbyt levnější tarif, vše se ale může změnit," říká její mluvčí Zdeněk Smetana.