Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyplatí se vaší firmě sponzoring?

Sponzoring je ideální doplněk klasické reklamní kampaně. Ať už jde o sponzorování vrcholového sportu nebo malého sportovního oddílu na místní úrovni, platí tu vždycky jedno základní pravidlo: Já dám peníze a ty mě zviditelníš.
Dárek, Ilustrační foto

Dárek, Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Takové základní pravidlo sponzoringu přitom lze naplnit mnoha různými způsoby a přitom tak, aby vše bylo v souladu s platnými zákony. V podstatě jde o umístění loga či sponzorského vzkazu tak, aby jej měl možnost zaregistrovat co největší počet lidí, a to nejen osobně (tady je počet respondentů omezený jen na účastníky sponzorované akce), ale také prostřednictvím médií.

Sponzorovat se dá v podstatě cokoli, časté je sponzorování různých kulturních akcí a programů, ale nejvíc sponzorských peněz jde jednoznačně do sportu.

Obrovský příliv peněz do různých sportovních odvětví v několika uplynulých letech nezpůsobila ani tak klasická reklama jako právě sponzoring - tedy možnost zviditelnit firmu či výrobek, a to za velmi atraktivních podmínek. Základní pravidlo - potištěné sportovní dresy a potřeby, mantinely a zdi sportovních hal, světelné tabule, upomínkové předměty jsou první možností, druhou je pak tzv. mediální sponzoring (forma sponzorských vzkazů), který v posledních letech nabývá na atraktivitě.

Podle mínění pracovníků reklamních agentur plánujících reklamní kampaně jednotlivých firem jde zákazníkům při rozhodnutí ke sponzoringu hlavně o příležitost vybočit z řady ostatních inzerentů, něčím se odlišit a zlepšit image své značky. A k tomu je právě tento druh komunikace ideální.

popisekREKLAMA: KAM S INZERÁTEM?
Důležitá je správná volba médií

Sponzorský vzkaz většinou zabírá

Klasický sponzorský vzkaz "Tento pořad vám přináší firma ABC" můžete v televizi či v rozhlase umístit téměř kamkoliv (kromě zpravodajství), ale největší zájem je celkem logicky o sportovní přenosy, které nabízejí jak skutečně masový zásah, tak i specifickou cílovou skupinu umožňující lepší cílení komunikace - například ryze mužské sporty jako fotbal nebo hokej jsou u nás spojeny především s pivem, ale třeba i s automobily.

Krasobruslení, které je jedním z mála sportů, kdy mezi diváky převažují ženy, bývá spojováno třeba s kosmetikou či jemným likérem (Baileys při evropských a světových šampionátech).

Sportovní pořady navíc umožňují několikeré využití sponzoringu: klasický sponzorský vzkaz na začátku a konci přenosu, tzv. injektáž, což je uvedení loga v pravém horním rohu obrazovky či u výsledkové listiny, umístění loga ve studiu, verbální zmínění komentátora, věnování cen do soutěží a samozřejmě neustálé zviditelňování loga umístěného na hrací ploše a na dresech po celou dobu sportovního pořadu.

Další, ne vždy známou výhodou přenosů sportovních akcí je to, že sport je vysoce emotivní záležitostí, takže diváci, kteří jej právě sledují, jsou oproti ostatním více otevření, soustředění a vnímaví, což samozřejmě zlepšuje i jejich akceptování reklamy.

popisekJAK NA INTERNETOVOU PREZENTACI
Firma se na webu může zviditelnit

Dostupné i pro menší firmy

Pro menší firmu je finančně dostupný sponzoring na vlnách regionální rozhlasové stanice. Protože na těchto většinou hudebních kanálech jsou nejsledovanější zpravodajské relace, umísťují se sponzorské vzkazy většinou jen před nebo za těmito pořady. Jenže ke zpravodajství jako takovému se žádné sponzorování nesmí vázat (mohlo by dojít k ovlivňování zpráv, které mají být nezávislé), bývají vzkazy vázány na informace o počasí či na dopravní zpravodajství, které se vysílají těsně kolem zpráv.

Lepší zvuk i dopad má tzv. logicky svázané sponzorování (například u dopravního zpravodajství vzkaz pojišťovny, která nabízí povinné ručení), ovšem není to podmínkou.

Dalšími klady je pak nižší cena, a to nejen výrobní, ale především levnější cenou za zásah, vysoká pružnost ve výrobě i v nasazení a v neposlední řadě také tzv. Reccal efekt, tedy opětovné navození pocitů a dojmů, které vyvolává klasická spotová kampaň.

Podle výzkumu zabývajícího se tím, jak diváci tento druh komunikace mezi firmou a potencionálním zákazníkem vnímají, je sponzorský vzkaz na počátku a konci programu všeobecně brán méně rušivě (a tudíž příznivěji) než klasické přerušení reklamním blokem. Téměř polovina respondentů se domnívá, že tyto vzkazy jsou spojeny skutečně s těmi nejatraktivnějšími pořady a přes 50 % oslovených lidí dobře zná jména společností využívající sponzoring v médiích.

Sponzoring mezi paragrafy

Stejně jako reklama, jsou i mantinely mediálního sponzorování jasně dány zákonem (č. 468/98 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání), nad jehož dodržováním bdí Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Problémů může nastat několik a sankce bývají citelné - jednu z nejvyšších pokut udělila rada České televizi za nerespektování zákona při přenosech z olympiády, kdy byly sponzorské vzkazy vkládány nejen na počátek a konec, ale i doprostřed sportovních pořadů, což bylo označeno za tzv. skrytou reklamu, která je u nás nepřípustná.

Přestože pojem skrytá reklama není právně přesně definován, podle odborníků o ni jde tehdy, když vysílání vykazuje znaky reklamy, jak ji vykládá zákon, její podoba však předstírá, že se o tuto komunikační aktivistu nejedná.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkónů. Musím platit, i když balkon nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...