Vzal paragraf živnostníkům práci?

  • 3
Drobní živnostníci mají již několik měsíců problém sehnat zakázky. Podle nich za to mohou nejasnosti v paragrafu 13 nového zákona o zaměstnanosti. Například Ladislav Krmela z České Třebové se na Úřadu práce v Ústí nad Orlicí dozvěděl, že jako fyzická osoba bez zaměstnanců dále pro firmy pracovat nemůže.

 „To tedy prakticky vyžaduje založení společnosti,“ říká Ladislav Krmela. Ale proč by měl složitě zakládat firmu, když se chce živit sám? Jak mají podnikatelům poradit, nevědí ani pracovníci regionálních hospodářských komor. „Požadovali jsme proto oficiální stanovisko po ministerstvu práce k zákonu o zaměstnanosti, aby naši členové mohli podnikat v jasném právním prostředí,“ říká Miloslav Kužílek z Hospodářské komory v Plzni.

„Zjistili jsme totiž, že výklad je různý také u úředníků ministerstva práce. Případným zájemcům nelze vše jasně vysvětlit“ dodává Miloslav Kužílek. „Živnostníci mohou dále dílčí dodávky zajišťovat sami, pokud se jedná skutečně o obchodní, nikoli o zastřený pracovněprávní vztah,“ vysvětluje zákon mluvčí ministerstva práce Kateřina Beránková. Prezident Hospodářské komory České republiky Jaromír Drábek však tvrdí, že oprava problematického paragrafu zákona je nutná, aby nebyli diskriminováni podnikatelé, kteří zaměstnance nemají a ani nechtějí mít před těmi se zaměstnanci. „Na naši stranu se už postavili i mnozí poslanci, takže doufám, že do konce ledna bude vše vyřešeno a vyjasněno. V případě neochoty toto řešit bychom byli nuceni dát podnět k Ústavnímu soudu,“ podotýká Jaromír Drábek.

Zákon o práci živnostníků nemluví jasně,
říká Jaroslav Drábek, prezident Hospodářské komory ČR

Mám poslechnout zákon, nebo ministra?
Více čtěte ZDE.

Tvrdíte, že živnostníci jsou paragrafem 13 zákona o zaměstnanosti diskriminováni. Jak? Ministerstvo práce říká, že je vše v pořádku.

  • Není. Podle zákona například firma nemůže zadat subdodávku osobě samostatně výdělečně činné, pokud nemá vlastní zaměstnance. Což zamezuje uzavírání jakýchkoli obchodních vztahů živnostníků bez zaměstnanců.

Jaký dopad má podle vás paragraf 13 na živnostníky?

  • Živnostníci se ocitli bez zakázek. Stavební firma si najme instalatéra na instalatérské práce asi těžko, protože se bude bát dvoumilionové pokuty. To se týká poradenství - daňového, účetnictví - a dalších činností, které dosud zajišťovala fyzická osoba pro několik firem. Řada lidí, kteří se živí sami, například poskytováním podobných služeb, tak nyní přichází o práci.

Co říkáte na argument, že jde o obranu proti švarcsystému?

  • Ten už byl jasně ošetřen dosavadní legislativou, zákoníkem práce i živnostenským zákonem. Jsou sice stále některé sporné oblasti, kde jej lze těžko rozlišit, ale zákonná úprava už přesnější být nemůže, a tato nová je stejně neřeší. Bohužel je v Česku takový zvyk, že místo toho, aby se využívaly nástroje současné legislativy a kontrola byla důsledná podle stávajících zákonů, vymyslí se v případě vzniku problému nová zákonná úprava a kontrola se tím ještě ztíží.

Ministerstvo práce a sociálních věcí poté, co vznikly zmatky kolem výkladu paragrafu 13, vydalo metodický pokyn pro úřady práce, jak postupovat. Co si o tom myslíte?

  • Není možné, aby ministerstvo vykládalo vzápětí metodickým pokynem zákon jinak, než ve skutečnosti zní. Metodický pokyn přece nemůže změnit zákon. Myslím, že k postihům do vyřešení nejasností nedojde, ale jedno je prohlášení ministra a druhé praxe jednotlivých kontrolních orgánů v regionech. Celé je to v principu špatně - zákon je špatně formulovaný a úředníci jsou nabádáni k tomu, aby ho vykládali jinak.

Živnostníky neomezujeme,
tvrdí ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach

Ženské a mužské zbraně v práci.
Více čtěte ZDE.

Jaký dopad má podle vás zákon o zaměstnanosti na živnostníky? Ti tvrdí, že kvůli § 13 spousta z nich zkrachuje, protože nedostanou zakázky, a objednavatelé zakázek se vystavují sankci až dvou milionů korun.

  • Účelem zákona není likvidace živnostníků, ale boj se "švarcsystémem" a ochrana lidí, kteří se ocitnou ve znevýhodněném postavení. V současnosti platný zákon o zaměstnanosti převzal právní úpravu takzvaného švarcsystému, která byla obsažena v zákoně o zaměstnanosti platném do konce září 2004. I výklad ministerstva k této problematice zůstal stejný. Všem úřadům práce jsme navíc rozeslali metodický pokyn, ve kterém je jasně vysvětleno, co je a co není porušení zákona.

Jak bude rozhodnutí pracovníků úřadů práce o uložení pokuty kontrolováno?

  • O uložení pokuty vydává úřad práce správní rozhodnutí, proti kterému se účastník řízení může odvolat. O odvolání rozhoduje ministerstvo práce. V případě, že úřad práce nesprávně posoudí porušení paragraf 13, odvolací orgán napadené rozhodnutí zruší.

Z vašeho pohledu je vše v pořádku. Proč tedy vznikly zmatky kolem paragraf 13 zákona o zaměstnanosti?

  • Výklad jeho znění byl ze strany některých podnikatelů a jejich poradců pojat jinak, než je výklad ministerstva.

Ale i Hospodářská komora České republiky tvrdí, že vykládáte paragraf 13 zákona o zaměstnanosti jinak, než ve skutečnosti zní a vyznívá?

  • Nepřísluší mi hodnotit pravdivost či nepravdivost tvrzení hospodářské komory. Ale zákony, které vznikají na ministerstvu práce, znám.

Jak hodláte postupovat v případě, že Hospodářská komora České republiky podá stížnost k Ústavnímu soudu a bude požadovat opravu diskutovaného zákona?

  • Ministerstvo práce bude nález soudu respektovat.