Vzdělávací programy otevírají české školství evropskému

P r a h a - Aktivní znalost cizího jazyka požadují nejen zahraniční zaměstnavatelé, ale i české firmy. Výuka cizích jazyků patří ovšem k stálým problémům českého školství. Neuspokojivé výsledky jazykových znalostí u maturantů ukázaly i výsledky poslední Sondy Maturant. Navíc téměř osmdesát procent učitelů na základních školách nemá aprobaci k vyučování cizích jazyků. Také na středních školách není situace ideální, neboť třetina pedagogů je neaprobovaných.
Cizí jazyky se učí již od čtvrtého ročníku základních škol a dále čtyři roky na střední škole. Deset let učení by mělo stačit k slušné jazykové úrovni. Výsledky ovšem často neodpovídají vynaloženému času, námaze a také penězům. Jak tedy jazykovou výuku zkvalitnit ?

KOMUNIKACE ŠKOL V CIZÍM JAZYCE

Již třetím rokem mohou základní, střední ale i vyšší školy využívat vzdělávací program Evropské unie Socrates. V jeho rámci spolupracují školy, mohou vycestovat žáci ale i učitelé a ředitelé škol.

Při zpracování projektu se česká škola s dalšíma minimálně dvěma ze států Evropské unie dorozumívá v cizím jazyce. Nejčastěji je jím angličtina, ale záleží na každé skupině škol, jak se dohodnou. Potom již většina práce záleží na samotných žácích.

"Témata, která žáci a studenti zpracovávají jsou různá, záleží na věku ale i na regionu, v kterém se škola nachází. Často nižší ročníky vyrábí společně kalendáře, které obsahují národní svátky zúčastněných zemí," sděluje Alice Lancingerová z národní kanceláře programu Socrates v Praze.

Typické jsou také projekty věnující se městům, kde se školy nachází. Žáci navrhnou a vyrobí vlastní průvodce městem. Čím dál častější jsou i ekologická témata, kdy žáci například zkoumají řeky v jejich regionu a shromažďují data, která společně zpracovávají v tříletém projektu.

Také se objevil projekt zabývající se návrhem bankovek na společnou evropskou měnu Euro.

Témata jsou skutečně nejrůznější, záleží na zájmech a fantazii samotných žáků. Projekty podporující poznávání jiných kultur zároveň zlepšují jazykovou vybavenost, neboť žáci se velice rychle a "nepozorovaně" zlepšují v jazyce.

CO ČEKÁ NA ŽÁKY, CO ČEKÁ UČITELE?
Přínosem pro žáky ale není pouze zdokalení svých jazykových znalostí. Podle Lancingerové studenti poznají, co právě nejvíce zajímá jejich vrstevníky v ostatních státech Evropy. Naučí se nebát se navazovat kontakt s cizinci, budou muset formulovat vlastní názory, ale také obhájit je a stát si za nimi. Často totiž právě tyto schopnosti českým studentům chybí, přestože jejich evropští vrstevníci jsou v tomto směru mnohem vyspělejší.

Učitele čeká mnohem více práce, kterou jim nikdo nezaplatí. V novém školském zákoně se počítá, že právě takovéto aktivity, by měly být učitelům zaplaceny. Zatím se tak ovšem neděje. Učitelé tedy tuto práci musí vykonávat pouze z vlastního přesvědčení a nadšení. Ve státech Evropské unie si jsou ovšem více vědomi významu evropské spolupráce, a proto ji také ohodnotí.

Čeští učitelé mohou vycestovat na dva týdny na partnerskou školu, kde se podílí na projektu a zároveň mohou vyučovat. Dostane se jim tak možnosti poznávat i cizí školský systém a diskutovat se svými evropskými kolegy. Také ředitelé škol, zapojených do projektu, mohou strávit jeden týden na partnerské škole.

POMOHOU JAZYKOVÉ KURZY v ZAHRANIČÍ

V rámci programu Socrates si mohou učitelé zlepšit své jazykové znalosti na dvoutýdenních kurzech v zemi, kde se jimi vyučovaným jazykem mluví. "Nejvíce mi dal pobyt v rodině, kdy si vždycky osvěžím vlastní slovní zásobu a zdokonalím se v jazyce," sděluje učitelka Eliášová ze základní školy Socháňova v Praze.

Během kurzu ale učitelé řeší i odborné problémy výuky cizích jazyků. Ne vždy jsou ovšem spokojeni s pojetím kurzu, který může být až příliš teoretický a v němž se sejdou učitelé různých stupňů škol. "Učitelé by se měli s dostatečným předstihem informovat u kanceláře Socrata v Praze a důkladně si vybrat kurz, který se hodí nejvíce právě jim. Jinak nemusí být příliš spokojeni," radí Eliášová.

Učitelé si musí kurz vyhledat sami, v rámci programu je jim pouze hrazen. Uvítali by ovšem, kdyby je pražská kancelář programu Socrates neodkazovala pouze na kulturní zastupitelství cizích zemí v Praze, ale více jim s výběrem kurzu pomohla, či by jim o nich sama poskytovala informace.

Učitelům může být hrazen kurz jednou za tři roky, a proto by si měli vybrat pro ně nejzajímavější pobyt, který například bude nabízet i poznávací zájezdy a další vzdělávací aktivity.

Přestože evropskou integraci chce sociálnědemokratická vláda výrazněji podporovat, peněz na jediný evropský program ve vzdělávání je méně. Pracovníci kanceláře jsou ohodnoceni podprůměrně, a proto fluktuace zaměstnanců je veliká. Nastupují především mladí lidé s výbornou jazykovou výbavou, jejich schopnosti a nasazení nejsou ovšem dostatečně ohodnoceny, a proto po čase odchází.

JAK A KDY PODAT PŘIHLÁŠKU DO PROJEKTU ?

- nejbližší termín zapojení do projektu je 1.11. 1999. Program Socrates bude ovšem po roce 2000 restrukturován, a proto je již nyní nejvhodnější doba k přípravě projektu k 1.3. 2000

- přihlášky zasílá, či si je možno vyzvednout v kanceláři programu Socrates na adrese: SOCRATES OFFICE, Valdštejnská 2O, Praha 1, 110 000, fax:02/57 32 07 60, e-mail: lancingerova@csvs.cz. Anebo na adresu SOCRATES OFFICE, U lužického semináře 13, Praha 1, 118 01.

- projekt podává škola jako koordinátor nebo se pouze připojuje k jiným školám, projekt trvá tři roky, v každém roce se musí znova žádat o grant

- projekty schvaluje a granty uděluje národní kancelář programu Socrates

- v projektu musí s českou školou spolupracovat minimálně dvě školy ze států Evropské unie. Ideální je, když se do projektu zapojí více než tři školy. Především, když jedna ze škol nemůže dále pokračovat v projektu, musí skončit i dvě ostatní. Preferovány jsou proto projekty s více školami

- v projektu by mělo být zřejmé, na čem bude škola pracovat v jednotlivých letech během tříletého trvání projektu

- přednost mají projekty, do kterých se zapojí více tříd školy. Čím více žáků projekt osloví, tím lépe

- s podáváním přihlášky Vám pomůže národní kancelář programu Socrates