Učitel, doučování, škola, studium, kurz, vzdělávání

Učitel, doučování, škola, studium, kurz, vzdělávání | foto: Profimedia.cz

Vzdělávání s moderní technikou: kdykoli a kdekoli

Dnešní doba je stále rychlejší. Podmínky na trhu se neustále mění a technologie se neustále vyvíjejí. To nutí firmy, aby věnovaly stále více pozornosti vzdělávání svých zaměstnanců. Podnik, který chce být konkurenceschopný, musí pečovat o neustálé vzdělávání svých.

Mnohé firmy nevěnují rozvoji kvalifikace svých zaměstnanců dostatečnou pozornost. Data o nich shromažďují v papírové podobě nebo v oddělených souborech a aplikacích, takže je pak pro personální oddělení velice složité efektivně řídit vzdělávací proces a sledovat vynaložené investice. Aby bylo možné systematicky plánovat koho a jakým způsobem vyškolit, musí být přesně specifikováno, co přesně je pro dané pracovní místo zapotřebí a co konkrétní pracovník ve skutečnosti umí.

Bez počítačů už to nejde

Čím dál více se prosazuje vzdělávání prostřednictvím elektronických kurzů, které se stalo moderní alternativou ke klasickým způsobům vzdělávání. Tzv. E-learning přináší uživatelům řadu výhod – elektronické kurzy nejsou omezeny prostorovými kapacitami, simulují reálnou práci s podnikovými aplikacemi, testují získané znalosti a umožňují studentům určit si vlastní tempo výuky. Veškeré údaje jsou navíc shromážděny do jedné softwarové aplikace, odkud jsou lehce přístupné a především snadno spravovatelné. Na základě naprogramované funkčnosti je pak snadné vytvářet potřebné reporty a statistiky. Také plánování investic do vzdělávání a zajišťování hladkého běhu celého procesu je s pomocí informačních technologií mnohem jednodušší.

E-learning může pomoci zkrátit čas a náklady na zapracování nových zaměstnanců či na školení o produktu, což není zanedbatelná položka. Jen kolik času spotřebují noví zaměstnanci na různá vysvětlování, zasvěcování atd. Jistě by bylo příjemné a užitečné tento čas ušetřit a využít efektivnějším způsobem - a možná ještě dříve, než dotyčný vstoupí do firemní budovy, aby zde začal pracovat. A když se informace změní, lze obsah snadno modernizovat, takže všichni nováčci dostanou hned na začátku stejné informace.

Takový kurs může přinést prospěch i již zkušeným zaměstnancům. I stálé zaměstnance je třeba školit, což je při velkém počtu nebo při rozptýlené pracovní síle obtížné. S pomocí elearningu lze také předejít problémům s přenosem informací, ke kterým nutně dochází, když někteří vedoucí týmů onemocní nebo jsou právě na dovolené.

M-learning – vzdělávání kdykoli a kdekoli

E-Learning otevřel nové dimenze vzdělávání. Umožnil interaktivní výuku na dálku a značně ovlivnil výukové procesy, které se tak staly pro vyučujícího i studujícího mnohem efektivnější. Přestože však v době svého nástupu znamenal malou revoluci ve vzdělávání, i on už dnes zastarává a musí se přizpůsobovat novým trendům. Klasický e-learning přestává stačit, místo něj nastupuje m-learning. V současné době je třeba získávat informace rychle, což v ohromné záplavě dat není vždy úplně jednoduché. Na kontinuální vzdělávání většinou není čas. Lze ale využít „prázdné“ chvilky, například cestou do práce MHD nebo při čekání na jednání.

M-Learning využívá v procesu vzdělávání mobilní technologie, jako jsou kapesní počítače (PDA), mobilní telefony (MDA) nebo Tablet PC – notebooky v tomto případě ponecháme stranou). Hlavním kouzlem mobilního e-Learningu je jeho snadná dostupnost - nejen doma nebo v práci, ale například i během cesty do práce.

Mobilní přístroje jsou v dnešní době snadno dostupné pro širokou vrstvu lidí, jsou ale i zábavné a mohou tak přivést ke vzdělávání mnohem širší okruh zájemců všech věkových kategorií. Zvyšuje se i jejich výkonnost a zlepšují jednotlivé funkce, mezi které patří video, barevná dotyková obrazovka, webový prohlížeč nebo kompatibilita s aplikacemi klasického PC, což z mobilního vzdělávání dělá věc nejen možnou, ale hlavně prakticky využitelnou. Mnoho zaměstnanců již nyní mobilní přístroje používá pro přístup k e-mailu, pro vyhledávání na webu, organizování kalendáře nebo pro přístup k pracovním dokumentům.

popisekPODNIKATELÉ, POZOR NA ÚNOSCE!
Jak se bránit?

E-learning – užitečný, ale nikoli všespásný

Mobilní zařízení, jako jsou PDA, MDA i Tablet PC, lze samozřejmě využít k výuce jen v omezené míře. Mobilní zařízení mají řadu výhod, jejich využítí ve výuce však má i svá úskalí a limity. Malé displeje mobilních zařízení omezují množství zobrazovaných informací, mají omezenou kapacitu pro ukládání dat, lze na nich spustit omezené množství výukových programů atd. Účelem mobilního vzdělávání není nahradit klasickou výuku ve třídách u klasických počítačů, ale zvýšit její význam. Tím, že nabízí další rozšířené způsoby výuky a v organizacích zakotvuje vzdělávání do každodenního pracovního procesu. Zaměstnavatelé mohou vytvářet výukové materiály pouze jednou a ve formě malých „stravitelných“ částí využitelných na mobilních zařízeních, je mohou zpřístupnit a i zaměstnancům v terénu, kteří komunikují přímo se zákazníky.

Ti jsou pak mnohem lépe informováni amohou vykonávat svou práci daleko kvalitněji. Své limity má i dnes již klasický e-learning. Rozhodně nelze zatratit klasické způsoby výuky ve třídě a nahradit je e-learningem v podobě učení „po síti“, na dálku. Když e-learning vstoupil na scénu, měli lidé často dojem, že existuje volba: vybrat si buď učení ve třídě nebo po síti. To byl pravděpodobně jeden z důvodů, proč se e-learning neprosadil tak rychle, jak se čekalo.

Najednou všichni zjistili, že nejde jen o jeden nebo druhý způsob a následovala záplava článků, vysvětlujících důvody pro "smíšené učení". Lidé (včetně poskytovatelů e-learningu) chápou, že existují některé věci, které se nedají naučit výhradně e-learningem. Proto se většinou mísí klasické přístupy k výuce s možnostmi elektronického vzdělávání. I ve smíšeném přístupu přináší e-learning mnoho pozitivního. Především, dříve než účastníci školení vstoupí do školící místnosti, mohou už znát celou teorii.

KOMERČNÍ PREZENTACE