Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzdělávání staničních sester

aktualizováno 
1. lékařská fakulta UK ve spolupráci s Fakultní nemocnicí v Motole se zapojila do mezinárodního projektu Leonardo da Vinci. Projekt byl zaměřen na kompetence staničních sester a jejich kontinuální vzdělávání vedoucí ke zkvalitnění péče o pacienty v nemocnicích.

Projekt sice skončil v říjnu 2004, ale vzdělávací programy, které byly ověřovány a realizovány v rámci projektu, pokračují. Vzdělávací program ve FN Motol nese název Řešení konfliktních situací. Uvedené téma vybrala skupina staničních sester ještě v době konání projektu. Ukázalo se, že řešení konfliktních situací je nejslabší článek v manažerské práci staničních sester.

Vzdělávací program realizují lektorky z 1. lékařské fakulty UK. Doposud absolvovalo program 50 staničních sester z FN Motol. Osvědčila se nám velikost skupiny maximálně 15 členů. Skupina, kde je již 18 členů, se stává méně přehlednou. Často tam vznikají menší podskupiny, které spolu diskutují a narušují práci celé skupiny.
Vzdělávací program se skládá z pěti setkání, která jsou zaměřena na signály hrozícího konfliktu, povahu konfliktu, metody a techniky řešení konfliktu, efektivní postoje v kontextu konfliktu a  prevenci konfliktu.

Na každé setkání přinášíme něco teorie vztahující se ke konfliktu. Teorie je minimálně, protože staniční sestry už mají spoustu informací o dané problematice z jiných kurzů nebo programů. Používáme interaktivní techniky – brainstorming, případové studie, hraní rolí apod. Společně analyzujeme a řešíme konfliktní situace, se kterými přicházejí staniční sestry z praxe. Mezi jednotlivými setkáními je minimálně 14 dnů pauza, kdy si mohou staniční sestry ve své praxi „osahat“ to, čím jsme se v předešlém setkání zabývali. Hodnocení vzdělávacího programu provádíme v průběhu programu po každém setkání ústně a na závěr celého programu ústně a písemně.

Převažuje pozitivní hodnocení. Mezi pozitivy převládá zejména: vzájemné seznámení s jinými staničními sestrami, rozšíření obzoru v dané problematice. Známé téma je probírané systematičtěji. Staniční sestry mají možnost se setkávat a sdělovat si problémy. Získané vědomosti a dovednosti lze aplikovat ihned do praxe. Je dostatečný prostor pro diskusi. Výhodou je používání interaktivních metod, společné řešení problémů, které se vyskytují na řadě pracovišť FN Motol, seznámení se s problematikou na jiných odděleních, kde ostatní sestry řeší podobné problémy – důležitá je vzájemná inspirace, motivace, povzbuzování, podpora. Vzdělávací program znamená příjemnou změnu činnosti, dostatečné používání didaktických pomůcek (flipchart, dataprojektor, zpětný projektor.

Sestry dostávají teze ke vzdělávacímu programu v písemné formě. Pro lektory, kteří pracují se zdravotníky, je velkou výhodou, že znají prostředí, ze kterého účastníci kurzu přicházejí. Mohou čerpat příklady ze své praxe. Naším přáním bylo, aby se dopad programu projevil zejména v manažerské práci staničních sester na oddělení. Proto jsme zvolili hodnocení po skončení vzdělávacího programu. Využíváme k tomu setkání se staničními sestrami, která pokračují i po ukončení programu. U první skupiny staničních sester proběhlo po šesti měsících od skončení vzdělávacího programu a pak ve dvou měsíčních intervalech. Druhá skupina staničních sester projevila přání setkat se již po měsíci od skončení programu. Na těchto dalších setkáních hodnotíme dopad vzdělávacího programu a zabýváme se aktuálními konfliktními situacemi v týmu, které účastnice předkládají.

Účastnice hodnotí s odstupem času příznivě možnost se dále setkávat, výměnu zkušeností, podporu, pomoc při řešení konfliktních situací, vcítění se do partnera, promýšlení kroků při řešení konfliktů, lepší porozumění sobě a své roli v konfliktní situaci, schopnost umět si říci o pomoc kolegyni staniční sestře, protože se znají ze vzdělávacího programu.Práce staniční sestry je velmi náročná a pro zdravotnické zařízení i velmi významná, o tom není pochyb. Proto zasluhuje pozornost a pomoc od top managementu zdravotnických zařízení i vzdělávacích institucí. Nám se spolupráce těchto dvou subjektů, FN Motol a 1. LF UK, velmi osvědčila.

Zdroj: Diagnóza v ošetřovatelství, redakčně upraveno

Více informací na www.diagnoza.info

Mgr. Eva Marková, 1. lékařská fakulta UK , Mgr. Jana Nováková, MBA, FN Motol

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.