Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za náhradu škody při havárii nemusí být odpovědný viník

aktualizováno 
Dopravní nehody se může snadno účastnit více subjektů. Víte, kdo odpovídá za náhradu škody v případě, že je havarovaným vozidlem v leasingu? Jak je to s řidičem firemního vozu? Je plně mimo odpovědnost za způsobenou nehodu? A jak zamíchá kartami pojišťovna?
Auto Moto

| foto: Profimedia.cz

Po silnici jezdí spousta automobilů, u kterých je odlišná osoba vlastníka a provozovatele. Tento rozpor vznikl na základě obvyklého smluvního vztahu – finančního leasingu. Představme si situaci, že takový automobil se stane přímým účastníkem dopravní nehody. Může nás napadnout hned několik subjektů, které budou odpovídat za náhradu škody – vlastník vozidla (pronajímatel = leasingová společnost), nájemce (provozovatel), přímý aktér nehody – řidič či dokonce snad pojišťovna, u níž je sjednáno pojištění? Kdo je to doopravdy?

Základ finančního leasingu – odlišný vlastník a provozovatel

Začněme při rozplétání komplikovaného uzle od píky. V případě leasingového vztahu se za provozovatele vozidla považuje leasingový nájemce, který je bezpodmínečně uveden v technickém průkazu. V něm je logicky uveden také vlastník vozidla – během trvání nájemního vztahu je jím leasingová společnost. Té ovšem z vlastnického práva k vozidlu odpovědnost za škodu nevzniká a leasingová společnost tudíž není k náhradě škody způsobené vozidlem povinna.

Obecné odpovědnosti za škodu se věnuje Občanský zákoník a zároveň upravuje i charakter speciální odpovědnosti za škodu způsobenou provozem dopravních prostředků. Nemá smysl tuto právní úpravu nijak více rozpitvávat, avšak platí bez výhrady, že provozovatel je odpovědný za škodu.

Provozovatel se může zprostit povinnosti v případě, že škodu způsobí někdo s jemu odcizeným vozidlem

Samotný leasingový nájemce (zapsaný v technickém průkazu jako provozovatel vozidla) odpovídá za škodu z titulu odpovědnosti způsobené provozem dopravních prostředků. Smyslem této úpravy je zajištění ve prospěch poškozených co možná nejširšího práva na náhradu škody (jinými slovy, aby se tato náhrada nepožadovala pouze po přímém účastníkovi nehody). Samotný provozovatel přímo nemusí řídit vozidlo a svoje povinnosti v oblasti náhrady škod jsou v konečném důsledku kryty pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla – lidově povinným ručením.

Bez ohledu na smluvní vztah s pojišťovnou se dostává provozovatel vozidla v žalobě do pozice osoby odpovědné za škodu a stává se žalovaným. Této odpovědnosti se v případě nezpochybnitelné havárie může zprostit pouze v případě, že mu bylo proti jeho vědomí a vůli vozidlo odcizeno (samozřejmě bezprostředně před nehodou).

popisekZA CO KOUPIT NOVÉ ČI OJETÉ AUTO
nemáte dost peněz?

Řidič v zaměstnaneckém poměru nemůže být žalován o náhradu škody

Nyní se posuneme do oblasti vztahu řidiče vozidla – tím může být buď osoba shodná s provozovatelem anebo jím může být někdo jiný – velmi často zaměstnanec provozovatele vozidla.

Obecně platí, že proti řidiči vozidla se lze náhrady škody domáhat zároveň vedle provozovatele, avšak z odlišného právního důvodu – tím je obecná odpovědnost za škodu na základě zavinění. Zpravidla se to uplatňuje v případě, že je proti řidiči zahájeno trestní řízení s ohledem na vážný charakter celé události.

Pokud půjde o méně závažné provinění regulované občanským soudním řízením, pak záleží vyloženě na poškozeném, zda bude žalovat provozovatele a řidiče společně anebo zda si vystačí s provozovatelem (ten nemá možnost se zprostit odpovědnosti – viz předchozí odstavec).

A jak hodně se mají bát statisíce řidičů, kteří dnes vyjíždějí na silnice plnit úkoly svých zaměstnavatelů? Zde platí pravidlo, že v takových případech odpovídá za škodu vůči poškozenému pouze zaměstnavatel. Ten má ovšem na základě pracovně právních předpisů možnost uplatňovat náhradu škody zpětně na svém zaměstnanci – řidiči.

Pojišťovna vystupuje v soudním řízení jako vedlejší účastník na straně žalovaného
Již několikrát jsem zmínil termín pojištění odpovědnosti, avšak zatím jsem nemluvil o úloze pojišťovny v tomto poměrně komplikovaném vztahu. Samotné pojištění odpovědnosti vzniká na základě smluvního vztahu mezi provozovatelem vozidla a pojišťovnou. Pojišťovna je v konečném důsledku ten, kdo nárok na náhradu škody poškozenému zaplatí. Z toho vyplývá i její logický zájem účastnit se řízení vedeném proti provozovateli. V řízení tedy figuruje jako vedlejší účastník na straně žalovaného – provozovatele vozidla.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Ilustrační snímek
Častý omyl Čechů: evidenční list důchodového pojištění je k ničemu

Ne každý doklad patří do koše. Pokud jste zaměstnaní a vyhodíte evidenční list důchodového pojištění, který vám vystaví každý rok váš zaměstnavatel, děláte...  celý článek

Ilustrační snímek
Povinné ručení pro cyklisty neexistuje, škody vyřeší jiné pojistky

Když způsobí nehodu na silnici řidič auta, uhradí škody pojišťovna z jeho povinného ručení. Na cyklisty se ale nic takového nevztahuje. Přitom jsou cyklisté...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Odhalen největší finanční podvod na světě?
Odhalen největší finanční podvod na světě?

Jedna studie Fedu z roku 2009 tvrdila, že 60 % všech hypoték bylo provázáno se sazbou LIBOR. Před lety jsme zjistili, ž... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.