Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za nedostatek času si může často každý sám

aktualizováno 
Stížnost na nedostatek času či přímo na časový stres je jednou z nejčastějších a nejuniverzálnějších stížností -
vyslovuje ji špičkový manažer či vysokoškolský student stejně jako žena v domácnosti. Často stačí malé úpravy denního rytmu a situace se zlepší.

Důvody časového stresu vyplývajícího bezprostředně z faktu či jen pocitu, že člověk má příliš mnoho povinností a příliš málo času k jejich splnění, mohou být v konkrétních případech různé, ale téměř vždy se mezi nimi objevuje na předních místech neracionální využívání času. Právě k řešení či lépe řečeno odstranění tohoto problému by měl sloužit takzvaný time management, tedy efektivní způsob organizování vlastního času. Ten nepřispívá k vykonávání práce a plnění povinností tím, že by "natahoval" čas, jejž má člověk k dispozici, ale tím, že ho umožňuje využít co nejlépe, racionálně a efektivně. Proti časovému stresu staví time management cíl naučit se ovládat čas tak, aby člověk byl jeho pánem a nikoli otrokem, nad nímž neustále visí hrozba "nestíhání", časového skluzu, a tím i nesplnění úkolů a povinností.

Čas nemusí být nepřítelem

Time management vychází z ocenění významu času jako velice důležité, těžko nahraditelné hodnoty a velmi vzácného majetku člověka. Týká se sice především práce a pracovního času, ale dobré hospodaření s ním může výrazně ovlivnit celkový život člověka i jeho nejbližšího okolí. Jedinec, který to umí, se může věnovat víc rodině, zálibám nebo odpočinku místo toho, aby dokončoval pracovní úkoly doma. Na druhou stranu se zvýší jeho pracovní výkon, čímž se zvyšují i šance na úspěch a profesní kariéru. Základním krokem k time managementu v praxi je realistické posouzení výchozí pracovní situace, možností a schopností - stěžejní jsou zde otázky v zásadě dvojího druhu. Každý, kdo má pocit, že čas je jeho nepřítelem, by se měl sám sebe zeptat, zda má jeho práce nějaký podstatný či alespoň momentálně nutný vztah k životním a profesním cílům a zda má skutečně mnoho úkolů, nebo jsou jen nad jeho síly. Jestliže může konstatovat, že ani v jednom, ani v druhém ohledu není důvod práci přestat vykonávat, měla by následovat analýza běžného pracovního dne zaměřená nejprve na pracovní úkoly a způsoby jejich obvyklého plnění. Často se přitom zjistí, že některé úkoly jsou vlastně samoúčelné a k ničemu důležitému neslouží nebo že k jejich řešení lze použít jiné, lepší a rychlejší metody a postupy. Současně by se měl člověk zamyslet i nad běžnými pracovními návyky a zkusit odhalit takzvané zloděje času. To mohou být třeba dlouhé telefonní hovory nebo obšírné probírání toho, co život dal a vzal u ranní kávy. Je více než pravděpodobné, že právě v této oblasti se najde řada drobností, které v konečném součtu za celý den dokážou vytvořit dost velký časový deficit - čas k plnění úkolů se tak vlastně výrazně zkracuje.

Základní zásady managementu

* sestavovat si pravidelně program od ročního po denní

* program musí být realistický a v zásadě splnitelný, jinak se nesplnění úkolů a časovému stresu člověk nemůže vyhnout

* určit vždy priority dne, které musí být uskutečněny v každém případě, s ostatními počítat v čase, který zbude po splnění nejdůležitějšího (je ovšem třeba mít o nich stále přehled)

* do časového programu (hlavně na kratší období) si poznamenávat nejen začátek určité akce, ale i odhad jejího pravděpodobného trvání a podle něj přizpůsobit další činnost

* plánovat je třeba tak, aby se člověk mohl soustředit vždy na jeden úkol a aby jich nemusel plnit více v jednom časovém momentu

* program vytvářet pružně, aby jej v případě nutnosti bylo možné okamžitě přizpůsobit novým, nečekaným okolnostem - to znamená nechat určitou časovou rezervu

* vytvořit si pořádek v nutných dokumentech i v zaznamenávání si úkolů a termínu

* vytvořit si racionální systém práce s informacemi

* průběžně kontrolovat plnění jednotlivých úkolů či jejich přesunů na jiné termíny

* učit se nemilosrdně likvidovat ztrátové časy a zloděje času - neprodlužovat zbytečně různá jednání a také si předem připravovat všechno potřebné k jejich hladkému průběhu

* do programu vždy zařazovat relaxaci a odpočinek, rámcově si připravovat také využití volného času

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Alex Craffonara
Byl u nás Murdoch či princ Albert, říká šéf luxusní horské restaurace

V nadmořské výšce dvou tisíc metrů servírují mořské plody, zvou ty nejznámější DJ a zdejší večírky jsou vyhlášené tak, že sem jezdí celebrity z celého světa....  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.