Za práci jen peníze? To už se nenosí

"Kolik tam bral, bere, bude brát?" ptáme se často v souvislosti se zájmem o zaměstnání. I když nás při hledání práce stále nejvíc zajímají peníze, očekáváme i něco navíc. Nejčastěji stravenky, mobilní telefon či služební auto.

Je lepší mít na výplatní pásce o pět set korun více, nebo dostávat stravenky od zaměstnavatele a v rámci pracovní doby navštěvovat placenou angličtinu? Dana Formánková, manažerka Poradenství pro lidské zdroje společnosti PricewaterhouseCoopers, říká: "Je zcela zřejmé, že se zaměstnanecké výhody v současnosti stávají stále významnější součástí politiky odměňování zaměstnanců. Náklady na ně dosáhly ve sledovaných firmách 5,2 procenta z jejich celkových personálních nákladů, což oproti loňsku představuje nárůst o čtvrtinu." Reaguje tak na pravidelnou studii společnosti o odměňování a zaměstnaneckých výhodách v České republice, které se zúčastnilo 161 zejména zahraničních společností.

Všechny přitom dotují stravování a poskytují zaměstnancům nápoje, devadesát procent sponzoruje společenské a sportovní akce, dvě třetiny proplácejí týden dovolené navíc. Polovina oslovených firem přispívá na penzijní pojištění, tři čtvrtiny umožňují používat za různých finančních podmínek mobilní telefon i pro soukromé účely. Jaké výhody oceňují nejvíce sami zaměstnanci? V létě 2002 provedla na toto téma společnost Axios průzkum, kterého se zúčastnilo 52 zaměstnavatelů a 1029 zaměstnanců rozdílných profesí. Obě skupiny dávají přednost maximálnímu finančnímu ohodnocení a příspěvkům na stravné, zaměstnanci oceňují navíc ještě možnost dalšího vzdělávání.

Co oceňují zaměstnanci nejvíce (v %)

příspěvek na stravné 10,4

maximální možné finanční ohodnocení 9,5

odborná školení 8,2

týden dovolené navíc 8,1

mobilní telefon včetně placených hovorů 7,7

Pramen: Axios



Podnikové spoření či pomoc právníka jsou výjimkou

Možností odměňování je mnoho, jak ukazují zkušenosti ze zahraničí. V porovnání s ním však jsou v České republice méně obvyklé motivační prvky využívány spíše okrajově. Platí to například o podnikovém spoření, ručení za půjčky, placeném volnu v den narozenin, bezplatné právnické pomoci v soukromých záležitostech, možnostech soukromého využití jiných specialistů podniku a podobně. Důvodem může být pohodlnost zaměstnavatelů, pro něž je jednodušší využít zavedené a případně daňově zdánlivě dobře zdokladovatelné prvky, například stravenky, mobilní telefon nebo služební auto. U menších firem je to pochopitelné ­ náklady na větší administrativu by byly příliš vysoké.

Čemu dávají přednost firmy (v %)

systém bonusů za pracovní výsledek jednotlivce 10,1

příspěvek zaměstnavatele na stravné 9,9

mobilní telefon včetně placených hovorů 8,7

odborná školení 8,4

bonus za pracovní výsledek firmy 7,4

Pramen: Axios

Více kvalitního vzdělávání požadují zaměstnanci


Velmi zajímavé výsledky přinesl průzkum společnosti Axios o poskytování, četnosti a prospěšnosti školení organizovaných zaměstnavateli. Ukázalo se, že 61 procentům zaměstnanců připadá jejich množství nízké, mizivé nebo jim nenabízí zaměstnavatel žádné další vzdělávání. Naproti tomu zaměstnavatelé hodnotili v 59 procentech četnost školení jako vyhovující a ve 4 procentech jako zbytečně vysokou. Délka vzdělávacích akcí přitom dosahuje nejčastěji 1 až 3 dny za čtvrtletí.

Zaměstnanci a zaměstnavatelé se neshodli ani na hodnocení prospěšnosti školení. Firmy je hodnotí jako velmi prospěšné dvakrát častěji než jejich účastníci. Disproporce v hodnocení ukazuje, že právě v dalším vzdělávání jsou největší rezervy zaměstnavatelů. Ukazuje se, že zájem zaměstnanců je veliký a kvalitní školení dokážou ocenit. Příkladem dobře zvoleného školení je v současné době probíhající akce ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, při níž se pracovníci ve školství seznámí se základy práce s počítačem včetně využití internetu. Ve školicím středisku při Gymnáziu Arabská v Praze 6 oceňují frekventanti kurzu zejména praktické zaměření tohoto školení. Absolventka kurzu, Kateřina Andršová, říká: "To, co jsme se mnohdy učili metodou pokus ­ omyl, je nyní vysvětleno uceleně, odborně a přímo při práci s počítačem. A hlavně mně těší, že bude v budoucnu navazovat další kurz vyšší obtížnosti."

Co se nedá měřit penězi

Některé výhody se nedají měřit penězi, a přitom je zaměstnanci oceňují. Patří sem například zlepšení pracovního prostředí, dokonalejší pracovní technika, snaha vytvořit co nejlepší podmínky pro spolupráci pracovního týmu. Anna Jungwirthová, jednatelka nestátního zdravotnického zařízení v Praze 3, říká: "Noví pracovníci se především zajímají o výši mzdy, ale mnohé, o které stojíme i my, zajímá i pracovní prostředí a kolektiv, ve kterém budou pracovat. Nejen lékaři je pak samozřejmě vítaná i možnost dalšího profesního růstu."